News:

No significant change

Main Menu

Följetong.

Started by simon, August 26, 2004, 16:37:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Viggo3

ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Riktigt trevligt att hinna läsa ikapp lite nu när man är ledig... :)
...000... =)

ft

Lyftupptrådfördetärdenvärd!

Stercus accidit
---

simon

Tack ft!  :)

Jobbar på ny del, kommer snart!

simon

Den kommer nu. :)

-------------------

6: e september 18:25, gränslandet mellan Närke och Östergötland.[/size]

När så Johan Dalman hade slagit sig ner runt det skrangliga bordet uppe på höskullen, var alla deltagare närvarande, och mötet kunde inledas. Grehn harklade till.

"Välkomna. Enligt Honkala så är alla plutoner i det närmaste färdiga med sina sysslor och redo för TOLO. Föredömligt, men vi får vänta med det tills imorgon bitti då den istället skall genomföras i början av vår fordonsmarsch till vårt kommande operationsområde, som vi snart skall tala mer om." Grehn vände sig till Dalman.
"Har ersättningsvagnen med besättning kommit än?" Under bataljonsmötet hade Lundqvist meddelat att han hade lyckats få tag i en reservvagn med tillhörande besättning, vid mötet med brigadledningen under eftermiddagen. Grehn hade insisterat på att den borde tilldelas Dalmans pluton, som hade förlorat en vagn och vagnsbesättning under försvaret av dalen. Så hade också beslutats.
"Ja, det stämmer, de kom för drygt 10 minuter sen. Jag välkomnade och introducerade dem för de övriga plutonsmedlemmarna, därefter gick vi igenom lite grundläggande förhållningsorder, innan jag lämnade dem med övriga plutonen och gick hit. Därav min lilla försening. Jag får ta mig mer tid med dem imorgon." Dalman tittade, om inte glatt, så i alla fall nöjt på Grehn. Det kändes skönt att återigen ha en något sånär fulltalig pluton under vingarna.
"Gott, jag ska hälsa på dem det första jag gör imorgon bitti." Grehn tog en stunds konstpaus.

"Nåväl. Om vi skall ta alltihop från början, såsom jag har fått det förklarat, så har de ryssar som ligger på vår brigad inte rört på sig sedan middagstid idag. De som stötte ihop med vårt kompani idag var ett undantag.

Operationsledningen är ense om att inbromsningen av den ryska framfarten troligtvis beror på att deras tross- och underhållsförband inte klarar av att följa det höga tempo som deras frontförband har hållit de första 24 timmarna av markkriget. Dessutom har HV-förband genom eldöverfall lyckats ställa till en del oreda i Fi:s bakre led. Man har alltså gjort tillfälligt halt för att låta de bakre leden komma ifatt, samt omgruppera och reorganisera frontförbanden, innan man fortsätter upp mot Örebro.ââ,¬Â Grehn tittade runt på deltagarna. Några förde anteckningar, någon diskuterade viskande situationen med en kamrat, andra satt bara avslappnat, och lyssnade på vad Grehn hade att säga.

"Fienden har alltså stannat upp sin framryckning och släppt initiativet. Vid middagstid i morgon, går hela brigaden därför till anfall längs hela frontavsnittet. Vår bataljon har blivit tilldelad en strategiskt viktig stridsuppgift. En av våra UAV:er upptäckte tidigare idag att en flera kilometer stor lucka i ryssens linjer har öppnats, och blottar en större knutpunkt för deras Underhålls- och reparationsförband. Det är en chans vi inte får missa, och det ska vi inte göra heller." Grehn lade upp en karta på bordet, och vek ut den långsamt. Deltagarna surrade tyst med varandra och studerade kartan noggrant.

( Karta 6: Bataljonens nya operationsområde )

"Tanken är alltså att bataljonen skall anfalla västerifrån och ta Högbro, det är alltså samhället uppe i kartans nordöstra hörn, där ett stort antal fiender i form av underhållsförband och liknande finns grupperade. För att göra detta måste vi ta oss genom det mindre samhället i mitten av kartan, Krusbo, samt bäcken som rinner från nord till syd genom Krusbo. Det finns en bro över bäcken inne i Krusbo, som, enligt uppgift, tål både våra stridsfordon och stridsvagnar. Detta skall dock verifieras på plats. Detsamma gäller ån som rinner genom Högbro. Två broar finns där. En av dem skall tåla våra fordon, den andra är lite mer osäker.

I det större skogspartiet väster om Krusbo finns ett hemvärnskompani nergrävt. Dessa lämnade Högbro när ryssen kom, och kan troligtvis bära på en hel del intressant info om både fienden och terrängen, samt broarnas uppskattade hållbarhet osv."

Efter ännu en kort paus tog Grehn ny ansats.
"Alltså, enligt order från brigadledningen skall vår bataljon framrycka mot och ta Högbro samt området Nordöst om samhället, därefter vara beredd försvara tagen terräng. Lyckas vi göra det, har vi skurit av stora delar av fiendens underhållsvägar till frontförbanden, vilket kommer att underlätta rejält för övriga delar av vår brigad, i deras försök att lyckas slå och nedkämpa fiendens frontförband. Jag behöver alltså inte poängtera för er hur viktig vår uppgift är."

Grehn tittade allvarligt på deltagarna som tyst nickade förstående till svar. Grehn lade handen på kartan, och illustrerade.

ââ,¬ÂTanken är att två av bataljonens kompanier framrycker genom Krusbo och därefter upp genom den norra av de två dalarna. Samtidigt börjar de två andra kompaniernas framryckning norr om sjön, och sedan vidare över slättlandet. Hela bataljonen sammanstrålar söder om Högbro, där båda framryckningsstråken sammanfaller. Bakom anfallet följer bataljonens granatkastare, som förser anfallet med indirekt understöd, samt bataljonsstaben o bataljonstrossen. Tyngre understöd i form av haubitsbataljonen kommer inte finnas att tillgå. Detaljer får ni imorgon, Frågor?ââ,¬Â

ââ,¬ÂSkall vår bataljon framrycka över öppna fält och genom dalgångar, utan tillgång till haubitsunderstöd?ââ,¬Â Fänrik Husic, som var chef över kompaniets ena stridsvagnspluton, tittade frågande på Grehn.

ââ,¬ÂSvar JA. Brigadledningen har gjort bedömningen att vi kan det. Genom snabbhet och rörlighet och extra vaksamhet i vårt anfall kan vi minimera risken. Dessutom har vi ju bataljonens granatkastare, även om de inte kan ersätta en haubitsbataljon.ââ,¬Â Grehn hoppades att alla var nöjda med svaret, men kände själv en gnagande oro över att anfalla med en hel mekaniserad bataljon över delvis öppna områden.

ââ,¬ÂOm det inte finns några fler frågor, så tycker jag att vi alla går och försöker få oss några timmars sömn, det kommer att bli en lång dag imorgon. Återsamling här imorgon bitti, klockan 0600. Godnatt.ââ,¬Â Med de orden reste sig alla upp och tackade honom för genomgången, och avvek därefter mot respektive sovplats. Inte många ord utbyttes de emellan, de flesta verkade trötta. Grehn var också trött, det erkände han för sig själv, men han ville vara väl förberedd inför morgondagen, och stannade uppe tillsammans med kartan över Högbrodalarna och sina anteckningar, långt efter att alla andra hade somnat, innan han själv tillät sig själv att somna in i en halmhög, tillsammans med övriga i hans besättning. Inom kort sov han djupt.

Lupson

Spänningen tätnar alltjämt...keep up the good work!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Det är inte längre "riktiga" kartor? Hittar inte igen orterna...

Stercus accidit
---