News:

No significant change

Main Menu

Det här händer inte så ofta..

Started by Magnus, May 14, 2004, 23:49:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AndersO

Sideslip, samma som AoA fast åt höger-vänster istf upp-ner.

"F-20 Tigershark; det bästa jaktplanet enligt general Yeager." - Står det i hans biografi, så nu vet ni. :p Var iofs ett tag sedan han tyckte det.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

F16_Filur

Jo, jag är van vid utrycket "sideslipindicator" och att man ska hålla kulan i mitten för att flyga rent. Särskilt i svängar får man kompensera lite med sidoroder åt samma håll man svänger. Har aldrig hört/läst om det i kombination med AOA förut, eller sett ett liknande diagram. Men visst, båda måste ju inverka när man svänger.

Jag bara menar, F20 verkar ju ha ett extremt övertag i AOA envelop jämfört med F-16 enligt diagrammet. Så mycket att man blir litet skeptisk. Men, det är kanske möjligt att flyga med 60 graders AOA i flera av de modernare jaktplanen, bara det att man inte gärna gör det... vad vet jag.

Lupson

Följande är taget från http://www.canit.se/~griffon/aviation/gripen/#status

During 1996, about 100 test flights were flown. Their part of the flight test programme concentrated on high alpha and beta flight as well as stall and spin recovery. The aim is to push the envelope in order to decide exactly where the limits should be put, so as to not compromise safety while affording combat pilots maximum performance with ease of handling.

Tests up to an alpha of 28 degrees were concluded with the standard flight control software release which has a preliminary alpha limit of 20 degrees, above which it returns the aircraft to 20 degrees or less.

The second phase with flights up to 55 degrees alpha were conducted with a software release without any alpha limit. The third phase went beyond that, to 110 degrees alpha, while retaining controllability.

It's expected that the final alpha limit will be in the region of 50 degrees.

Informationen är relativt gammal - mitt/sent 90-tal (?) - men den indikerar ju att Gripen i sig var/är kapabel till hög alfa men att man valt att inte släppa på mer än ca 30 grader i standardreleasen. Om den sen är sann? Vet ej, men upphovrättsinnehavaren till den sidan verkar rätt seriös sett till den mängd information som finns tillgänglig.

F.ö. är det lite kul hur BEQ beskriver uppträdandet under corner speed - exakt så beter sig Gripen i FreeFalcon2....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X