News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Phlerp

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Vore kul att få se en krigsfilm som bara är en krigsfilm. Inget anti-krig budskap och utan översentimental patriosism. Tycker "Bravo Två Noll" kom hyfsat nära där.

hittade följande lista på krigsfilmer från olika epoker. Vet inte det kanske finns något där som tilltalar.
http://www.geocities.com/warmoviedatabase/mvietnam.html

F16_Filur

Ha.. tittade lite hastigt - "The Heroes of Telemark" var det inte alltför längesen jag såg. Högst tre år sen. Bra film om norska motståndsrörelsen och sabotage mot anläggning som tillverkade tungt vatten.

Kanonerna på Navarone har jag sett på bio.:) Dock ej sett KellyÃ,´s hjältar än...  Brukar annars gilla Lee Marvin... Tror han fällt ett uttalande i stillen "det finns ingenting som går upp mot ett riktigt krig" ;)

Hur många är det förresten här som sett eller läst "Bravo Two Zero"?

Horizon

Hjältarna från Telemarken är rent usel. Kalla mig grinig eller petig, men tyskarna skjuter som en påse nötter och skådespelarna verkar hämtade ur någon reklamfilm för tuggummi... Nä, skippa den och se något bättre. ;)

Menar du Bravo två noll av Andy McNab så har jag läst den. Tyckte att den var helt okej.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Kanonerna på Navarone har jag sett på bio.:) Dock ej sett KellyÃ,´s hjältar än...  Brukar annars gilla Lee Marvin... Tror han fällt ett uttalande i stillen "det finns ingenting som går upp mot ett riktigt krig" ;)

Kelly's hjältar är inte direkt en vanlig krigsfilm. Den innehåller en del humor faktiskt och borde uppfylla dina krav på en "riktig" krigsfilm. Den är garanterat fri från smetig översentimental patriotism, och den har inte mer antikrigs budskap än någon annan krigsfilm. Även om jag anser att alla någorlunda realistiska krigsfilmer automatiskt får ett antikrigs budskap. Krig klarar ju inte direkt av att göra reklam för sig självt.

AndersO

The Eagle Has Landed - 1976, har inte sett den men blev något förvånad över rolllistan..

Michael Caine ....  Col. Kurt Steiner
Donald Sutherland ....  Liam Devlin
Robert Duvall ....  Col. Max Radl
.
.
.

Sven-Bertil Taube ....  Capt. von Neustadt

WTF? :p

http://www.imdb.com/title/tt0074452/

Nån som sett den?
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Horizon

QuoteOriginally posted by AndersO

The Eagle Has Landed - 1976, har inte sett den men blev något förvånad över rolllistan..

Michael Caine ....  Col. Kurt Steiner
Donald Sutherland ....  Liam Devlin
Robert Duvall ....  Col. Max Radl
.
.
.

Sven-Bertil Taube ....  Capt. von Neustadt

WTF? :p

http://www.imdb.com/title/tt0074452/

Nån som sett den?

Visst är Sven-Bertil med... :) Har sett den för länge sedan men minns att jag inte gillade den nåt särskilt. Brukar iofs tycka så om alla "gamla" krigsfilmer... ;)

F16_Filur

Nej, den är inte usel. Den har tvärtom en hel del känsla och fina naturbilder. Och det är ju för sistnämnda man ser en krigsfilm ;). Kirk är dessutom alltid Kirk. En riktig hjälte. The right stuff etc. etc. :p .

Det där med tuggummi måste vara nån slags rosa bubbla du lever i... som när som helst spricker.. och du faller ner i verkligheten rakt i famnen på Kirk som en liten baby :D :D

Hittade förresten något om "Saving Private Ryan" av min favorit-recensent Jan Aghed:
QuoteDet är en virtoust filmad öppningssekvens, som i sin fysiskt intima inlevelse i detta blodbad, sin suggestionskraft och detaljrealism måste vara det närmaste spelfilmen kan komma en verklighetstrogen återgivning av massaker och dödsskräck i ett krig. Med drygt två timmar kvar börjar en betydligt mer konventionell berättelse. Vi påminns oavbrutet om att Spielberg i långt högre grad är en durkdriven förmedlare av Hollywoods melodramatiska traditioner än en sannfärdig populärhistoriker.

Mmmm Bravo Två Noll är helt okej, och filmen följer boken väldigt bra. Den visar bara verklig strid och verkligt uppdrag utan några extra specialeffekter. Handlar om ett SAS-team som skickas in i Irak under första gulfkriget för att oskadliggöra Scudmissiler.

QuoteOriginally posted by Horizon

Hjältarna från Telemarken är rent usel. Kalla mig grinig eller petig, men tyskarna skjuter som en påse nötter och skådespelarna verkar hämtade ur någon reklamfilm för tuggummi... Nä, skippa den och se något bättre. ;)

Menar du Bravo två noll av Andy McNab så har jag läst den. Tyckte att den var helt okej.

Horizon

Nej, den är inte usel.

Jo, jag tycker att den är usel. Jätteusel. Jätte jätteusel. Tycker synd om polaren som köpte DVD'n för 99 kronor på inrådan från en annan polare vars favoritfilmgenre är amerikanska high school-filmer. :D