News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

och jag förstör den direkt med lite off topic ;)

Läste lite i början av tråden hur Filur "klagar" på bra krigsfilmer.
Först låter det exakt som dom du vill ha är alla dom gamla sköna, örnnästet, kellys hjältar osv fast kanske lite mer realistiska..

och måste säga jag sett mängder med riktigt bra filmer nu på "sistonde".

Saints and soldiers.. inget överdrivt krigande, faktum är att väldigt lite krig. Lite som Bravo 2 0. Fast inga special commander super SAS utan en medic och lite annat folk som hamnar bakom fiendens linjer..

When trumpets fade, nå kanske inte så bra men lite annorlunda. Om en kille som verkligen inte är "hjälte". Han är av typen "team work är viktigt, ger fienden någon annan att skjuta på"... försöker komma ur osv, vilket får effekten att när "alla" dör är han enda överlevande och blir därför gruppchef över "replacements" då han är den med mest erfarenhet även om han egentligen inte är någon dröm soldat. Gillar alla krigsfilmer som håller högkvalitet utan att köra samma mönster hela tiden (SPR, We were soldiers, black hack down.. olika tider samma film)..

Teaguki.. denna kan vara svår men finns att tanka, och möjligen att köpa. Koreansk "storfilm", om två bröder under korea kriget.

Förutom att den håller högre film klass än tex saving private ryan så är "storyn" också jävligt bra, den har dragit mycke folk till bio och för mig gick som serie som en koreansk band of brothers. Inte så lång dock.

Även om storyn måste vara påhittad, så är den ändå väldigt realistisk och skildrar ett krig ingen ville ha, mellan ett folk delat på 2 av politik osv.
Korea konflikten är ju lite speciel på det sättet.

Bröderna flyr tex från sin hemort, blir tvångs rekryterade genom militärpolisen kommer till tågstationen och plockar ut alla i lämplig ålder. För sen hamna på ställen där dom slåss mot folk som varit deras arbetskamrater men som tvingats in i den nordkoreanska armén.

I mina ögon en väldigt unik film eftersom det är ett väldigt unikt krig på det sättet.

avslutar med lite ontopic, som omväxling.

Das Boot.. massor av timmar, vill man verkligen ha det?
Nog för gillar sättet dom spelade in filmen på, hur han lät besättningen undvika solljus för dom skulle få rätt "blekhet", och vara på "båten" så dom skulle kunna röra sig naturligt och veta hur man sprang igenom korridorrerna osv. Men så kul var inte filmen?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Jotte

QuoteDas Boot.. massor av timmar, vill man verkligen ha det?

Svar, ja det vill man om man är inbiten ubåtsfantast. :p :D

Control87th

Som en recensent sa (enligt mitt minne):

En serie som får hela Storbrittanien att sitta avsnitt efter avsnitt och oroa sig för en tysk ubåtsbesättnings väl och ve, måste vara jävligt bra!
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

Obizzz

hehe låter bra!

imorrn ska jag ringa och kolla med spelbutiken om de fått in SHIII, det står att det finns i lager på deras hemsida och igår stod det som boka så...
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

Fick hem Das Boot uncut idag, ska jag se den ikväll hmmm :D
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

SledgeHammer

Gott mos! Rapportera genast hur mycket du gillar den! =)
Mvh  - Stefan -

Obizzz

Den gillades mycket, kanske något seg på sina ställen men det får man väl räkna med i en 5h film :)

Slutet var lite oväntat men jag ska ju inte avslöja om någon inte sett filmen.
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

SledgeHammer

Lite... ironiskt skulle man kunna säga.
Mvh  - Stefan -