News:

No significant change

Main Menu

Das Boot Uncut

Started by Mr Jim, April 20, 2004, 11:24:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -

Mr Jim

Jag gillar nog mer band of brothers än saving, det är bara inledningen som är nåt att ha i den om man vill ha monsterkriga, tycker man nämner andra allierade på ett bra sätt i saving private ryan ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Sedär, där kom det jag inte orkade skriva =)

Det finns många sovjetiska hjältar...
Mvh  - Stefan -

F16_Filur

QuoteFilur: Då är sågad längs med fotknölarna.

Och jag som just tänkt köpa pedaler.... då får jag flyga med proteser precis som Ulrich Rudel :-OO

Intressant berättelse BEQ. Ändå, jag hade en bok som hette Sniper (en slags översikt om militärt prickskytte från 1700-talet till nu), och vill minnas att där var just en sektion om en duell på östfronten. Beskrev hur tysken hade valt gömställe under något oansenligt bråte, hur han till slut upptäcktes mm. Jag kan såklart inte gå i god för källan till det här, men att båda sidor använde sig av prickskyttar behöver man nog inte betvivla.

BEQ>>> hur motiverar du att EATG är usel? Pga att den baseras på en myt? Må så vara, men inte ointressant som film. Tyckte själv att den stod ut och skilde sig rejält från alla krigsfilmer jag sett tidigare. Vad är det man ska veta angående "fascisterna" som ger pluspoäng (om du nu inte är ironisk)?

Jag vill minnas att BHD fick en del negativ kritik just i jämförelse med boken (har tyvärr inte läst den).

Såg Vinterkriget på bio och man lämnade ju salongen lätt skakad efteråt. Nåt som jag tror är till den här typen av "udda" filmers fördel, är att de verkar inte gå efter nån färdig (hollywood)mall för hur man skildrar våld eller krig på film. Kan klart bero en del på budgeten och att de verkligen tvingas skapa något nytt och eget. Som det är nu så återkommer ständigt samma typ av special effects i H. produktioner. Man blir bara trött. Jämför tex den hollywoodinspirerade Hamilton (1997) med Vendetta (1995). En annan effekt tycker jag är att amerikaner framstår inte som "riktiga människor" på film. De har rätt mycket rent kulturellt, estetiskt och språkligt som liksom skiljer av dem från övriga världen och för mig känns totalt fel. De flesta H. filmer förstärker detta eller väljer att framhäva det i all sin tydlighet. Det räcker för att göra mig illa berörd och såga.

Apocalypse Now - gillade den, mer en surrealistisk typ av film, man slapp de här negativa bitarna jag talar om. Intressant post för övrigt Lupson.

Jotte

En annan sak som är myt är att soldaterna inte fick vapen, det var i 1:a världskriget det inträffade, inte i 2:a. Soldaterna fick vapen men human wave "taktiken" tillämpades dock friskt även i 2:a världskriget.

F16_Filur

Ja, nazisterna var väl ett slags vänsterparti från början har jag hört. Berätta vad du minns från den där intervjun?

Obizzz

Du menar att du inte har alla Slitz från '99 hemma så det bara är och leta upp? :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Mr Jim

F16_Filur>Håller med dig, saken jag anser är värst med saving private ryan är just avsaknaden av andra allierade och att tyskarna demoniseras något djävulskt. Sen måste man ju fråga sig syftet med krigsfilm, vill man ha realism eller en bra film etc. Då skulle nog apocalypse now redux komma högst upp för mig fast den kan klassas som en psykadelisk roadmovie ;)

Realism, das boot all the way. Eller vinterkriget/stalingrad/full metal jacket.

Kellys hjältar har dock en speciell plats då jag och min far för en gång skull gillade samma film när jag växte upp, sentimentalt värde ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com