News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Nja, hade nog inte tänkt skjuta rätt in i fronten då. Tänkte om 88:an hade träffat tornet eller i sidan kanske. Shyssta länkar. Hittade en rätt intressant MBT tråd här med nån rysk variant av Kurt Plummer. Rent utseendemässigt tycker jag vår Leopard 2S ser mest kompakt och kvalitetsmässigt rätt ut. Jag visste dock inte att den var så pass stor i jämförelse:-/. Men det är väl som det det gamla talesättet - a duck in the air, a swift on the ground....

Phlerp

Kan ju vara så att de dragit ner hastigheten på dem också. Dessutom hade ju 29:an fyra och om de inte skjuter helt i takt så blir det ju tillsammans en hyfsad eldhastighet

F16_Filur

Jag tänkte också det efteråt att de kanske sänkt hastigheten. Men, har för mig sett specs på den boforskanonen där eldhastigheten ligger mer i paritet med det vi har från VK2. De flesta 20mm låg ju på mellan 15-20 skott/s så verkar ju underligt om de tillverkar nåt med sämre prestanda på 50-talet.

BEQ

Jaså, du menar PBV 302 med AKAN M/47D. Gjorde GU på en sådan fast eldledningsvarianten. En mycket bra e-vagn eftersom den har större självförsvarsförmåga än EPBV 90, men med sämre framkomlighet. Kanonen är det inget större fel på. Det finns tre ammunitionstyper: sljhpbrgr = spårljushalvpansarbrandgranat för alla mål är den moderna som används idag och sedan finns det spräng och pansargranater som håller på att fasas ut. Vapenhuven (dvs tornet på pbv-språk) flyttas från gamla pbv:er till de nyinköpta sisuvagnarna och får på så sätt en längre livslängd och svensk beväpningstanke på sisu:n, dvs billig lösning. Jag kommer inte ihåg eldhastigheten, men den är betydligt över 2 sk/s. Snarare någonting i stil med 5-6 sk/s. Jag har en del filmer från skarpskjutningar. På P 10 hade vi dessutom året innan min GU ofrivilligt verkansprov av 20 mm spårljuspansargranat mot strv 121. Det blev några st någon mm djupa märken i tornet. En skarpskjutning var avblåst eftersom stridsvagnar skulle passera över skjutfältet på väg mot en annan skjutplats. En pbv-vagnchef tog tillfället i akt och torrövade eldkommandon med skytten som i sin tur fick ett läsfel i hjärnan och skickade i väg en skur. Laddaren i stridsvagnen var hyfsat snabb att gå i skydd, men allt slutade väl som tur var.

Vår 122 är den bästa i Leo 2 familjen och när jag gjorde GU 98/99 på stridvagnskompani på P 10 räknade man med att det inte fanns någon stridsvagnsammuntion som slog ut den i frontaspekt. Det låter dock lite förhoppningsfullt.

Ett hyfsat antal M1 träffades av irakiska pilproj under första gulfkriget utan att vagnen slogs ut. Orsaken var just att det var irakiska pilproj - Saddam köpte ryska vagnar, men på snålsvenskt sossemanér tog man fram egen ammunition i syfte att spara pengar - och man kan ju lugnt konstatera att funktionen var sådär. I alla fall blev M1:orna ganska snygga när det stod ut någon decimeter pilproj ur pansaret. Lösningen på detta blev vinkelslip och målarfärg eftersom bättre pansar än pilproj kan man nog inte få. Detta står att läsa om jag minns rätt i "The Eyes of Orion" av fyra amerikanska mekaniserade plutonchefer under första gulfkriget. Mycket läsvärd bok.

Slutligen: En rysk variant av Kurt Plummer? Kan den vara något annat än superdryg? :p

/BEQ

SledgeHammer

F16_Filur: Ännu sämre. Tornet har ännu tjockare skydd. Och vänta bara tills den börjar skjuta tillbaka.
Mvh  - Stefan -

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ

Jaså, du menar PBV 302 med AKAN M/47D. Gjorde GU på en sådan fast eldledningsvarianten. En mycket bra e-vagn eftersom den har större självförsvarsförmåga än EPBV 90, men med sämre framkomlighet. Kanonen är det inget större fel på. Det finns tre ammunitionstyper: sljhpbrgr = spårljushalvpansarbrandgranat för alla mål är den moderna som används idag och sedan finns det spräng och pansargranater som håller på att fasas ut. Vapenhuven (dvs tornet på pbv-språk) flyttas från gamla pbv:er till de nyinköpta sisuvagnarna och får på så sätt en längre livslängd och svensk beväpningstanke på sisu:n, dvs billig lösning. Jag kommer inte ihåg eldhastigheten, men den är betydligt över 2 sk/s. Snarare någonting i stil med 5-6 sk/s. Jag har en del filmer från skarpskjutningar. På P 10 hade vi dessutom året innan min GU ofrivilligt verkansprov av 20 mm spårljuspansargranat mot strv 121. Det blev några st någon mm djupa märken i tornet. En skarpskjutning var avblåst eftersom stridsvagnar skulle passera över skjutfältet på väg mot en annan skjutplats. En pbv-vagnchef tog tillfället i akt och torrövade eldkommandon med skytten som i sin tur fick ett läsfel i hjärnan och skickade i väg en skur. Laddaren i stridsvagnen var hyfsat snabb att gå i skydd, men allt slutade väl som tur var.

Vår 122 är den bästa i Leo 2 familjen och när jag gjorde GU 98/99 på stridvagnskompani på P 10 räknade man med att det inte fanns någon stridsvagnsammuntion som slog ut den i frontaspekt. Det låter dock lite förhoppningsfullt.

Ett hyfsat antal M1 träffades av irakiska pilproj under första gulfkriget utan att vagnen slogs ut. Orsaken var just att det var irakiska pilproj - Saddam köpte ryska vagnar, men på snålsvenskt sossemanér tog man fram egen ammunition i syfte att spara pengar - och man kan ju lugnt konstatera att funktionen var sådär. I alla fall blev M1:orna ganska snygga när det stod ut någon decimeter pilproj ur pansaret. Lösningen på detta blev vinkelslip och målarfärg eftersom bättre pansar än pilproj kan man nog inte få. Detta står att läsa om jag minns rätt i "The Eyes of Orion" av fyra amerikanska mekaniserade plutonchefer under första gulfkriget. Mycket läsvärd bok.

/BEQ

Precis vad jag just skulle säga, men du hann före. :)

Har själv lite videos med skarpskjutning med den 20mm kanon på pbv som ni pratar om. De hade ett gäng såna i Kosovo i början, men enligt uppgift används de inte längre.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Kul att de använder vad som går från så gamla plan. Hoppas vi får klarhet i om det bara var 5-6 rps när den satt på Tunnan:-OO. Jag känner i för sig en avlägsen gammal Tunnan-förare.... ska höra.

Frågan är vad alla 30mm Oerlikon kommer att göra för nytta?

--------

Sledge.... är säker på att Mikael Wittman skulle uppskattat de där lite modernare tornskydden;).

BEQ

Om du menar ovan nämnda Akan är det en 20 mm Vickers.

/BEQ