News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Jaha, men hur hänger det ihop med PBVnÃ,´s 20mm kanoner? De skulle ju vara ditplockade från skrotade J29 plan enligt armébefälet jag frågade. Kommer inte ihåg PBVnÃ,´s modellbeteckning, men man kom ner till förarplatsen genom ett runt hål uppifrån och skyttens plats var till höger.

AKAN M/47D - PBV 302

Vickers - från J29 till PBV ???

SledgeHammer

Filur: Jepp. Wittman + Abrams|Challenger|Leopard2 = dålig dag för opfor
Mvh  - Stefan -

BEQ

Helt riktigt som sagt. Fpl 29 hade 4x20 mm Vickers akan m/47D.

Vad är Wittman?

/BEQ

Phlerp

Vem är Wittman är väl snarare frågan?

Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Jotte

Michael Wittman var ett tyskt pansar äss. Han använde Tigern med stor framgång. Är förmodligen mest känd för sina bravader vid Villers-Bocage.

Vidare läsning

Ännu mera

Phlerp

@Lupson: Ja, ja... så fick du chansen att vara dryg oxo ;). Jag gick och la mig igår kväll med en olustig känsla av att jag borde ha ändrat det till var, men orkade inte.  
@Jotte: Från vad man hört berättas om honom så känns det nästan som om han var ansvarig för hälften av ryssarnas förluster vad gäller pansar. Duktig var han iaf, men berömda människor brukar ha en "Michael Collins" bakom sig. Har för mig att Wittman hade samma skytt under praktiskt taget hela kriget... men jag kan ta fel  :)

Jotte

Precis Phlerp, det är rätt mkt glamorisering i kanterna och inte bara i kanterna alltid. Dock så bör ju det plopa upp en och annan "tursnubbe" under 6 års krig där folk tjänstgör till det bittra slutet som på tyskarnas sida. Var ju samma sak med deras flygare.
Hans mest framgångsrika skytt hette Balthazar "Bobby" Woll om jag inte minns fel. Står säkert i någon av artiklarna.

Oj nu blev det rejält off-topic. Fast en långsökt koppling skulle vara W-SS kragspegelemblemet och del av titeln.... :D