News:

No significant change

Main Menu

Viggenbok och Lansen-CD

Started by F16_Filur, April 07, 2004, 03:15:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Där ser man. Man lär sig nya saker varje dag.

Erich Hartmann - ringer det några klockor? :)

/BEQ

Horizon

Historien om Wittman var mycket intressant! Läste hela rasket på en gång och blev väldigt sugen på en omgång Steel Beasts. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Jepp. Om det är flygarn du menar. =)
Mvh  - Stefan -

Jotte

Bubbi Han lyckades ju få ner en och annan ryss oavsätt om man anser att antalet luftsegrar stämmer eller ej.

Fast min egen favorit är Ilmari "Illu" Juutilainen. :D
länk (flera sidor)

Nu får jag dock svårt att göra en koppling till orginalämnet...... men när har det hindrat mig? :D

BEQ

Hittade en bok i fikarummet som divisionen fått av gästande finnar. Där stod det allt möjligt intresssant om finska bravader under vk2. Juutilainen får en klocka att ringa någonstans, men det var några veckor sedan jag bläddrade i boken.

Bland de allierade är ju annars Douglas Bader en favorit.

/BEQ

Lupson

Låt mig fundera...Bader, var det han utan ben? "Nine lives"? Läste den för minst 10 år sen, farsgubben har mängder med dylik litteratur i bokhyllan, kanske blandar ihop saker och ting. Är jag rätt ute?

(Annars finns ju Google också, men det är trevligare att diskutera med Er än med Google... :) )
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

Jag har också hört att Wittman jobbade länge med ett fåtal skyttar. Bobby Woll kunde ta mycket intitiativ på egen hand, och lär ha haft siktet inställt på ett fixt avstånd på 800m om jag minns rätt. Kompenserade för andra avstånd med ögonmått och vann därmed tid.

Hartmann lärde sig sin metod av en flyglärare som hade delvis skadad arm/hand så han kunde inte använda lika mycket kraft för spaken. Istället för kurvstrid blev det då en metod som som mer gick ut på att flyga med huvudet. Ungefär så här:

See
Decide
Attack
Coffebreak (om han blev upptäckt eller nåt annat som minskade övertaget)

Intressant är att han lär har varit en mycket bra skytt på långa avstånd men utvecklades mot att skjuta på allt kortare håll ju längre tiden gick. Den typen av avstånd där de flesta väjt undan för länge sen. Har man ett hastighetsövertag på 100km/h+ blir det väl rätt snålt med marginaler <50m. Han försökte få amerikanarna att fatta allt det här när han var över där på 50-talet i det nya Luftwaffes tjänst. Tror inte de ville haja så bra.

BEQ. Ok, nu får jag ihop pusslet.

BEQ

Jag får definitivt inte ihop pusslet?  Vadå pussel?

Det verkar genomgående för många av de framstående essen att de höll inne med elden tills de befann sig på riktigt kort håll. Det verkar som om man inte alls behövde bekymra sig lika mycket för splitter på den tiden. Om en av finnarna som jag läste om löd omdömet: Att skjuta på 50-100 m var inte särskilt vanligt för nn, 20-50 m var mer standard och under 20 m var inte alls ovanligt. Det kan också ha varit +100, 50-100 och 50-. Det tycker jag låter vettigare. Hursomhelst tycker jag det låter vågat, men fartskillnaden var nog inte lika hög på den tiden och dessutom hade dåtidens akan betydligt sämre effektiv räckvidd.

Luppe: Helt rätt - Bader saknade bägge benen och flög med proteser.

/BEQ