News:

No significant change

Main Menu

Messing, igen...

Started by TrakDah, February 20, 2004, 14:53:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Nä inte diktatur sålänge det sker genom fria val :p :D

Va bra att jag donerade till din kampanjfond i morse då Obizzz. :D

TrakDah

Märk väl att jag vare sig sa eller insinuerade att "de andra" hade gjort bättre ifrån sig, men det som jag tar fasta på är att Messing 2ggr på lika många veckor gör samma tabbe!

Har dom ingen kontroll/PR-ansvarig i staben? Redan efter 1a fadäsen (Hotet), skulle hon fått veta att "det var fel att uttala sig om nåt du inte sett"

/TD

Jotte

Inte lätt att ha PR-kontroll när folk gör "Bushare" hela tiden. :D  

Horizon

Clarken och Jotte:\>> Vad är det som är så fel med Miljöpartiet? Så illa är det väl inte?

Förklara gärna vad ni tycker är så galet med dem, så ska jag se om jag inte kan få en riktig miljöpartist att svara på tal. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

simon

de anser att sveriges försvarsmakt bör avvecklas omgående.

Utdrag ur deras syn på försvaret från www.miljopartiet.se

"I ett modernt försvarstänkande är en successiv militär nedrustning en viktig del. Därför är det nödvändigt att försvarsmetoder utvecklas som bygger helt på icke-militära inslag. Vi måste ta vara på de erfarenheter som finns av civilmotstånd, handelsblockader och andra sanktionsmöjligheter, samt analysera och utveckla nya strategier på detta område.

Det ligger ett demokratiskt värde i att medborgarna - både kvinnor och män - på något sätt deltar i värnet av de människor som behöver hjälp och den miljö som hotas. Det finns inget demokratiskt i den militära tvångsrekrytering som kallas värnplikt. Vi anser att värnplikten ska avskaffas och ersättas av en frivillig värntjänst. I takt med att det militära försvaret minskar kommer värntjänsten att i allt högre grad inriktas på civila insatser.
Flera av våra landskapsregementen kan omvandlas till miljövärnsregementen. Lämpliga uppgifter för dessa är till exempel att medverka i internationella räddnings- och katastrofinsatser, samt att bevaka miljösituationen i havet, i luften och på land. Inom miljövården skulle värntjänsten kunna innebära allt från aktivt miljöarbete med restaurering och nyanläggning av våtmarker och skötsel av nationalparker till provtagnings- och analysarbete, samt kartläggning och skydd av hotade arter. Inom sjukvård och omsorg skulle värntjänsten kunna innebära en förstärkning av den ordinarie personalstyrkan, om nödvändig utbildning ges."

en fråga

Hur kan militär nedrustning vara del av modernt försvarstänkande?

"Den svenska vapenexporten bidrar till att våld och krig uppfattas som ett naturligt sätt att lösa konflikter. Därför kan inte svensk vapenhandel förenas med en aktiv fredspolitik. Den svenska vapenexporten och vapenimporten måste upphöra. Sverige ska avstå från att utveckla vapensystem i samarbete med andra länder."

Ett av de mest givande exportprodukterna i Sverige skall alltså läggas ner?
Och ersättas av vadå?

Jotte

Vad jag tycker är så galet Horizon?
Politiska oportunister som saknar verklighetsförankring i sitt tänkande.

Horizon

Det där var väl ändå inte så dumt? Stirra dig inte blind på vad de säger om den svenska försvarsmakten. Visst är det en utopi att tänka sig att vi skulle kunna klara oss helt utan ett militärt försvar, men tanken är fin. Visst vore det skönt utan krig och lidande. ;)

Miljön däremot.... Skulle jag behöva välja mellan att lägga mina pengar på miljövårdande arbete eller militär rustning, så skulle jag inte behöva tänka mer än en sekund. Miljön är vår och våra barns framtid, utan den kan vi lika gärna säga adjöss och goodbye på direkten.

Sedan det där med exportfrågan... Varför måste vi ersätta exportinkomsterna från JAS-projektet med något annat? Vi står och faller inte med att de affärerna blir klara. ;)

Jag är inte miljöpartist, inte heller vänsterpartist. Jag försöker bara tänka lite med skygglapparna borttagna från ögonen. Sen finns det säkert någon som kan dissekera och såga sönder mina resonemang i små små bitar, men det bryr jag mig inte om. Jag gillar fortfarande stora explosioner och fräsiga missiler. :)

Horizon

QuoteOriginally posted by Jotte

Vad jag tycker är så galet Horizon?
Politiska oportunister som saknar verklighetsförankring i sitt tänkande.

Det där räcker inte Jotte. Kom inte och säg att alla miljöpartister är folk som vänder kappan efter vinden och saknar verklighetsförankring. Jag behöver mer än så för att bli övertygad om att jag inte ska rösta på de gröna i nästa val. :)