News:

No significant change

Main Menu

Nytt LAN i Halmstad

Started by Swebeast, February 12, 2004, 22:50:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

QuoteOriginally posted by Swebeast

Sorry Horizon du är så självklar att jag missade dig :p :D

/A

:)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

QuoteOriginally posted by ctrl
Tyvärr måste IP ställas i falcons config-filer...

Gäller det inte bara om man sitter bakom en FW och kör NAT? Har bestämt för mig att mitt LAN shortcut inte innehåller "-ip" switchen...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Obizzz

vill också minnas att ip i genvägen är en FW-grej
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

KeyCat

Var lite oklar där men jag menade inte LAN som i LAN alternativet utan jag har en
schortcut döpt till LAN (som använder Internet inställningen i F4). Nåväl, känner mig i trygga händer och jag kör med de inställningar ni säger jag skall köra ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

deBug

QuoteOriginally posted by Obizzz

vill också minnas att ip i genvägen är en FW-grej

Jupp, jag gjorde en snabb sökning på google och kom fram till att metoden att ange IP numret i genvägen verkar bara användas som en "work around" för Falcons problem med NAT brandväggar.
Eftersom vi inte kommer att köra NAT så kan vi säkert skippa =IP inställningen i genvägen.

//deBug

deBug

QuoteOriginally posted by Bax

Jag är ingen nätverks expert så jag behöver lite mer info för att väga fördel/nackdel.

Debug: I ett tidigare inlägg så säger du att du tänker lägga upp det hela som internet server - vad menas med det ? (står burken i lokalen där vi är? - Swebeast har aviserat inget internet)
Jag tar med servrarna till Halmstad så de kommer att stå i lokalerna vi spelar i.
Men om jag får dem färdiginstallerade innan den 20:e så kanske jag lägger ut dem på Internet så att ni har möjlighet att trimma dem som ni vill ha dem innan LAN:et.

Har jag rätt om jag säger att client IP tilldelas av servern men att den sedan är fast så länge man är igång ?

Ja du behåller IP numret så länge som DHCP servern bestämmer, normalt 3 dagar innan de förnyas.

Kan man läsa det korrekta tilldelade IP'et nånstanns på client burken ?
Ja det finns flera sätt att göra det , öppna ett shell fönster och i Win98: skriv "winipcfg"
i NT,2000,XP och 2003 så  skriv "ipconfig"
Kan man inte i DHCP serven bestämma vilka IP som skall tilldelas tex dom som Maverix aviserat?
Nej.
Spontant så é jag lite "if its not broken don't fix it "
Vad händer tex om nån kör win98 ?
Ingenting förutom att att den startar långsammare än XP och krashar oftare :D
Nä, alvarligt det blir ingen skillnad mot andra Windows versioner.

Ett fast IP underlättar enormt för den färdiga falcon installationen. Känns som om det skulle vara tråkigt om vi spenderade en halv dag bara på att få allt att funka !
Det kommeratt fungera med DHCP, det är ingen skillnad förutom att servern håller reda på IP nummer istället för en LAN spelare med block och penna ;)

//deBug

Bax

Tack för utförligt svar DeBug !

Då kommer en sista fråga:
Vi behöver ha ett fast IP eller namn som länkar till Falcon servern för att göra cfg filen korrekt både för Falcon och IVC(Internal Voice Com). Jag tror att vi har fått det att funka bäst då vi kör bägge på samma burk (har jag rätt Ctrl ?)

Jag vet att då vi kört online så har vi kunnat använda sökväg med namn istället för IP
typ "ivc.87th.org". Om vi på LAN namnger tex falcon servern till "falcon" kan vi då göra nått liknande ? och vad skulle sökvägen då bli ?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Maverix

Låter bra

Maverix