News:

No significant change

Main Menu

Nytt LAN i Halmstad

Started by Swebeast, February 12, 2004, 22:50:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Härligt att ni jobbar på så bra med servers, uppdrag, installationer och dylikt, gubbar! Ser verkligen fram mot den här träffen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

ja det kommer verkligen bli kanon om allt klaffar nu :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

deBug

QuoteOriginally posted by Maverix

Falcon/FB server:
IP:200.200.200.10

Lomac server:
IP 200.200.200.11

OPF server:
IP 200.200.200.12

-------

Deltagare:

200.200.200.20
200.200.200.25
200.200.200.30
200.200.200.35

osv osv...

Nätmask:255.255.255.0

Jag vill inte som ny deltagare i ert forum och LAN deltagare trampa någon på tårna eller verka besserwisser.
Men att köra med fasta IP på klientdatorena verkar mindre bra.
Jag har tänkt sätt upp DHCP på en av servrarna för automatisk utdelning av IP nummer till klientdatorerna (Servrarna kan använda ovanstående fasta IP)
Det blir mycket smidigare. Alla deltagare sätter helt enkelt sina burkar på dhcp och behöver inte fippla med IP adresser och netmaskar eller riskera att få IP kollision med andra deltagare. Ingen behöver heller hålla reda på vilka adresser som är tagna etc.

Tänkte på en annan sak, som inte har med fast IP/DHCP att göra,
Genom att döpa servrarna till "Falcon" och "LOMAC" så kommer man att kunna skriva in det som serveraddress i de flesta spel, lätt att komma ihåg !
Vill man hämta filerna till Falcon installationen, öppna en webläsare och skriv http://Falcon och vips så är man inne på serverns websida med alla filer och instruktioner tillgängliga.
Vill man fjärrstyra Falcon servern för att byta mission tex.
I XP klicka Start, Programs, Tillbehör, Kommunikation, fjärrskrivbord och skriv in namnet "Falcon" och klicka "Anslut", å vips så är man inne och fjärrstyr servern.

//deBug

Bax

Jag är ingen nätverks expert så jag behöver lite mer info för att väga fördel/nackdel.

Debug: I ett tidigare inlägg så säger du att du tänker lägga upp det hela som internet server - vad menas med det ? (står burken i lokalen där vi är? - Swebeast har aviserat inget internet)
Har jag rätt om jag säger att client IP tilldelas av servern men att den sedan är fast så länge man är igång ?
Kan man läsa det korrekta tilldelade IP'et nånstanns på client burken ?
Kan man inte i DHCP serven bestämma vilka IP som skall tilldelas tex dom som Maverix aviserat?
Går det att döpa allas datorer till sin callsign så DHCP konverterar det till ett IP ?

Ctrl: Kan man inte döpa servrarna i cfg filen till namn istället typ "Falcon", "IVC" ?

Spontant så é jag lite "if its not broken don't fix it "
Vad händer tex om nån kör win98 ?
Ett fast IP underlättar enormt för den färdiga falcon installationen. Känns som om det skulle vara tråkigt om vi spenderade en halv dag bara på att få allt att funka !
Ett förslag kan ju vara att ha ett separat Falcon nät med egen switch ?
Inga maskar här inte

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Swebeast

16 sängplatser på logement är nu bokade (torsdag-söndag). Sängkläder finns också att tillgå. No charge.

Anmäl om ni vill ha sängplats till mig samtidigt som ni skickar fullständigt namn och personnummer (för inpassering genom vakten).

Duktiga flygare som redan har anmält namn och personnummer är:
HORIZON
Obizzz
Lupson
Bax
RedOne
Salsam
ft
deBug
ctrl
Dubble0zero
Maverix

Maila till [glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=1]swebeast@hotmail.com[/glow]alternativt skicka privat mess via NOSIG forumet

Lista uppdaterad

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Hallå där, jag kräver editering av ditt meddelande. Jag har faktiskt också varit duktig och skickat pnr och namn till dig... :-( ;)

P.s. Bokar sängplats till mig och mitt resesällskap (herr Lupson) om inte det framgått tidigare. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Sorry Horizon du är så självklar att jag missade dig :p :D

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Bax

Sängplats ja tack !!
Jag längtar efter lite go lumpen feeling.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW