News:

No significant change

Main Menu

Nån som använder PDA?

Started by griffin, January 20, 2004, 22:48:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

griffin

Tänker köpa en, mest på skoj, då jag fick lite oväntade pengar.

Nån som har några åsikter där? Har tittat en del men åsikter från Nosigare är ju alltid intressant! :D
snappahead

Phlerp


griffin

#2
1. Ett roligt alternativ till Filofax som jag aldrig lyckas använda
2. Möjlighet att synka Outlook med datorn samt med frun som i så fall får en likadan. Skulle vara en stor vinst för oss. Nu gör vi det manuellt och det funkar inget bra...
3. Spela MP3. Flera av de modeller jag tittar på klarar det så varför inte, hade ändå tänkt skaffa en MP3-spelare
4. LEKA!!! Jag älskar sånt här. DEt är dyrt, onödigt och skitskoj! :D

edit: nämde jag att jag fick en massa pengar från oväntat håll? :p
snappahead

Phlerp

#3
Då ska du självklart ha en Ipaq 5550. Inte för att jag någonsin tyckt att de fungerar som ersättning till kalendern, om man ska ha en sådan ska man ha en tunn och läät Palm som inte kan göra så mycket mer än så, men ska man nödvändigtvis ha en så är det väl i princip den coolaste du kan skaffa på PDA-marknaden just nu. Jag hade nöjet att undervisa på ITUniversitetet i höstas på en kurs där vi programmerade på PDAer av just den modellen. Och visst är det roliga leksker.... i ett par månader iaf.

Som kalender är den för tung och otymplig och den klarar inte ens av att hålla koll på våra helgdagar, flaggdagar, namnsdagar och annat fluff. Som filofax är den ju ganska lagom både viktmässigt, storleksmässigt och minnaskapacitet, men hur jobbigt är det inte att försöka mata in något vettigt med den lilla pennan. Speciellt om man ska stila med sin nya leksak och ska lägga in mötet som man just bestämt med kollegan. Jag lovar att han lyckas skriva upp det i sin traditionella filofax en halvtimme innan du är färdig och därmed reducerat imponansfaktorn avsevärt. Läsa mailen och allt sånt går ju iofs, men hur ofta gör du det ute på stan? Och om du inte råkar gå förbi någons WLAN som råkar vara öppet eller tar det via din nalle så måste du fortfarande ladda ner dina mail vid din stationära dator.... Och hur ofta kommer du svara på mail i PDAn? För att inte nämna hur jobbigt det är med den lilla pennan (ja, jag vet att de kallar det för en stylus)

Att lyssna på MP3 går alldeles utmärkt och du kan till och med kolla på små filmsnuttar. Men en "riktig" MP3-spelare har klart mycket mer plats (den typen med en liten HD i, som kan ta mer musik än du hinner lyssna på under en livstid) eller tar klar mindre plats (om den har memorystick eller liknande). Återstår då saker som att tex använda den som GPS, men då krävs det ytterligare tillutrustning.

På det hela taget är det roliga leksaker, men definitivt inte värt att priset eftersom de nästan kostar lika mycket som min nybeställda men ännu ej levererade (var är det där #Ã,¤%& paketet?) dator. Tror du att du ska få ordning på ditt liv genom att använda en PDA så får du nog tänka om, speciellt som du tydligen inte ens använder en vanlig filofax. Fast det är ju iofs ganska kul att spela spl när man väntar på bussen eller likanande, men det kan du ju göra med vilken mobiltelefon som helst nu för tiden. Och minns jag inte helt fel så kan en del av de nya 3G teflonerna synkas med outlook om det nu är det du vill göra. Hoppas att jag inte avskräckte dig alltför mycket ;)

En sak till... om du skaffar en 5550 så glöm inte att ladda den regelbundet. Om batteriet blir helt urladdat kan man få problem. Iofs går det att lösa själv, något vi upptäckte efter att ha skickat tre elevexemplar till Holland för att dras om efter att studenter "glömt" använda sina PDAer... Hur bra e det?

Edit: Alla stavfel och liknande har lagts till medvetet.... eller så var jag för lat för att kolla igenom ett så långt inlägg.

Edit2: Uppenbarligen har priset sjunkit de senaste 6 månaderna.... men de är fortfarande snuskigt dyra.

Horizon

En handdator (eller vad man nu kallar det) är en dyr leksak, inget annat. Fick möjlighet att låna en innan ett eventuellt köp och insåg att jag inte har någon som helst användning för den. Alla saker jag använde den till kan jag göra bättre med min Ordning&Reda-kalender. Vill jag lyssna på musik köper jag mig en iPod eller en Zen istället. Mail kollar jag med GPRS i mobilen.

Så... griffin, lägg pengarna på något vettigt istället. Lägg t.ex. undan dem ett tag och köp ett riktigt jävelgrafikkort istället när ditt nuvarande börjar tackla av. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Phlerp: 5550 har jag tittat på men kan helt enkelt inte motivera priset. Fingeravtrycksläsare känns lite... onödigt, tom för mig. Har däremot sneglat på de mindre kostsamma modellerna, 2215 och 4250. Samt Palm Tungsten T3. Men jag vettefan.

Horizon: Du har rätt men jag vill nog ändå ge det en chans. Och jag kommer nog kunna ha råd med grafikkort *också* om det är så :D . Men vi får se, just nu sondrerar jag bara terrängen. Om det blir nåt av vet jag inte.

Ja, visst är det en skillnad från att ha en vanlig kalender. Frågan är hur stor. Slutar man använda sin PDA för att det är krångligt att mata in, ja, kanske. Då vore det ju onekligen fånigt att ha en. Men det här med imponansfaktor... well, jag skulle helst inte vilja att nån såg att jag hade en för jag tycker nog det är lite pinsamt, jag är mer ute för att ha nåt roligt men ändå användbart för mig själv.

Apråpå plats för MP3. Ja och nej. De flesta små MP3-spelare har idag 128, 256 och ibland 512 Meg minne. Det finns som du säger de med mycket mer, absolut - men då kostar de också. Till en PDA kan du köpa ett SD kort på upp till MP3-spelare, visserligen för en rund slant men fortfarande mindre än motsvarande MP3-spelare.

I slutändan kanske jag springer iväg och köper en digitalkamera eller nåt annat oumbärligt istället. Gissa vem som inte är van att få loss oväntade pengar? :D
snappahead

Horizon

Valet mellan PDA och digitalkamera är enkelt. Du kommer inte att ångra dig! :)

Köp en Canon EOS 300D eftersom du är så rik. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Compaq IPaq med GPS-ryggsäck: Tokbra liten dator att ha i flygplanet. Visar rubbet, hemflygningsmarginal, luftrum, var man hittade termik. Kan t o m vara viss hjälp i mallandet av blåsor, framförallt om man kopplar ihop den med en elvario också.

Om du inte flyger så kan jag motionera den åt dig? Jag lovar! ;)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus