Vad är detta för något spännande?

Started by Horizon, January 06, 2004, 00:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

Så vitt jag har hört hade de visst problem med ett antal oförklarliga krascher med F16 i början tills de insåg att det elektroniska styrsystemet stördes av att de flög för nära några landbaserade radarstationer, varpå de fick skärma av planet bättre. Kan vara en skröna iofs :)

Magnus

QuoteOriginally posted by Ghost
Propellrarna driver generatorer i störkapslarna (ECM)
Man har tydligen stora effektuttag i kapslarna vilket flygplanets elsystem inte är dimensionerat för.
En siffra som jag hört(läst)? är att farten reduceras 10-40kts när kapslarna används på max.

Precis. Kapseln som hänger under Prowlern heter AN/ALQ-99 och en en gammal trotjänare som är på väg att få sig en uppgradering. Bland annat ska man byta ut just den propellern som de kallar Ram Air Turbine Generator (RAMgen) som gör att kapseln skaffar sin egen ström AC 115v, 400Hz. Samma kapsel hänger redan på uppföljaren till Prowlern F-18G (EA-18) Growlern. Som beräknas vara operativ 2010.

Värt att nämna är att uteffekten från Kapseln är 1.2kW vilket är knappt mer än vad du får på dig när du öppnar luckan till Micron hemma. Dock kan Prowlern bära upp till 5 sådana här kapslar så det kan kräma på rätt bra.  Också värt att nämna är att besättningen sitter i en plåtburk och vi vet ju alla vad som händer med elektromagnetisk strålning som träffar en plåtburk. Så om de som flugit Prowler inte kan få barn så beror det nog på något annat..

Också värt att nämna är att vår egen störkapsel i Sverige (Svensk-tillverkad) som jag råkar känna till ganska mycket om har mer uteffekt en 5st AN/ALQ tillsammans... (ej hemlig uppgift)

Dock kan jag nämna innan ni blir alldeles för patriotiska att uteffekt har inte så mycket att göra med eftersökt störeffekt att göra men det kan jag förklara i nån annan tråd.

Obizzz

ja förklara gärna. Kan man använda micron till att störa ut fpl tror du :D ;) :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Obizzzja förklara gärna. Kan man använda micron till att störa ut fpl tror du :D ;) :p

En modern micro ligger på 2.45 GHz (frekvens) vilket vi normal kallar för S-bandet. Det finns flera spaningsradarstationer (markstationer) som ligger på det frekvensområdet. Dock ligger flygplansradarstationer något högre i frekvens mellan 8-12 Ghz.

Enkel radarlära. Låg frekvens, längre våglängd. Lång våglängd så tar det längre att sända och ta emot pulsen, man ser ofta längre men sämre uppdatering eftersom man måste ha så låg PRF (Pulsrepetitionsfrekvens). Jag är ingen radaringenjör dock så det finns säkert nån annan som kan förklara detta på molekylnivå. En flygplansradar vill ha något kortare våglängd och liten antenn därför så ligger nästan alla moderna flygplansradarstationer inom samma frekvensområde.

Det är också allmänt kännt att en signalspanare sägs kunna se lätt när kocken öppnar micron på fartyget. Så mycket sänder den ut eller emitterar som vi brukar kalla det.

Teoretiskt sett men lite reflektorer så du fokuserar strålningen i en riktning och micron på full effekt så har du skapat dig en grymt bra störsändare.

Så där ja, nu har jag tråkat ut er med lite radarlära. Nästa vecka ska vi härleda radarekvationen.

Phlerp

Har för mig att jag såg i NyTeknik för några år sedan när deras husingenjör, i sann MacGyveranda, gjorde en fullt (nja, kanske inte fullt. Men lite iaf) fungerande parabolantenn av ett paraply, lite aluminiumfolie och en microvågsugn (pluss lite andra lösa delar). Tydligen lyckades han få in någon satellitkanal också. Man kan visst göra vad som helst av en microvågsugn och lite gaffatejp :D

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon

Fin info Magnus! Mer sånt! :)

Bara att fråga på! Dock så inser jag av sekretess och sånt där kan jag nog inte gå in mer på störtaktik, typ hur vi anänder grejjerna och vad vi kan göra. Det är inte för att jag vill verka cool utan för att ja.. ni vet.. man vill ju inte hamna i trångmål.

BEQ