Vad är detta för något spännande?

Started by Horizon, January 06, 2004, 00:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Längst ut på vingspetsarna. Är det luftbromsar? Om det är såna, används de alltid vid landning av Prowlern?


We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Intressant, längst ner på http://fas.org/irp/program/collect/ea-6b_prowler.htm står det:
"The Air Force would provide standoff jamming with modified EB-52s or EB-1s, and close-in jamming with unmanned air vehicles such as the Northrop Grumman Global Hawk or General Atomics Predator."

Måste nog bli ett fruktansvärt dyrt störflygplan.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

Jupp, luftbromsar av split-ailerontyp. Vanliga på flygande vingar för att ge girkontroll. Undrar varför de har dem på Intrudern? Kanske för girkontroll vid höga anfallsvinklar, kan tänka mig att fenan kan hamna i skitluften bakom vingen då...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Dubble0zero

Hmm, är inte A10an likadan?
I OFP är den det i alla fall...
...000... =)

Horizon

QuoteOriginally posted by ft


            Jupp, luftbromsar av split-ailerontyp. Vanliga på flygande vingar för att ge girkontroll. Undrar varför de har dem på Intrudern? Kanske för girkontroll vid höga anfallsvinklar, kan tänka mig att fenan kan hamna i skitluften bakom vingen då...

Mvh,
 /ft


Aha, okej det (girkontroll vid höga anfallsvinklar) förklarar kanske varför de är ute vid landningen på bilden. Vad tror ni, är detta något som sköts automatiskt, eller måste piloten ta ut dem manuellt?

Ser också att de där kanterna fram på vingarna är fram-/nedfällda. Vad kallas de? Är detta liksom klaffar till för att få vingen att generera mer lyftkraft?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

AndersO

Framkants klaff.. Jepp, mer välvning, mer lyftkraft.. Har säkert fler fördelar..
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Horizon

QuoteOriginally posted by AndersO


            Framkants klaff.. Jepp, mer välvning, mer lyftkraft.. Har säkert fler fördelar..


Tack även till dig Anders!

Nu till en svårare fråga. Noterar små propellrar i framkant på de där tingestarna som hänger under vingarna. Vad kan detta vara för något? Till höger hänger en HARM och till vänster en vingtank (antar jag), men propellrarna!?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

4 frågor, 3 svar...

1. Bromsar placeras på flygplanet där de påverkar roll så lite som möjligt. Idag är detta ett mindre problem då datorer kompenserar (se FA18E/F roder-bromsar), men speciellt på hangarbaserade flyg är detta av intresse.
De flesta har bromsen kring rotationscentrum och vanligt är ju en stor broms på ryggen som F15 / Su27.
F16 har de bakerst, se ovan angående datorer :)

2. Inom USAF/USN osv är det vad jag vet praxis att alltid landa med broms ute av 2 anledningar:
a) du får bättre decelerations- och accelerationprestanda eftersom "bromsen tar" och för att du ligger i ett högre/bättre varvregister på motorn (tveksam till om det senare stämmer men det är vad jag hört)
b) om du måste avbryta så snäpper du in bromsen, har kortare till maxvarv på motorn (spoltid) och kan därmed få upp farten säkrare.

3. "framklaffar" eller Slats ger välvning och spalten bakom dem funkar lite som en spoiler på en bil: det leder upp en jämn luftström på ovansidan vilket ger lägre stallhastighet.

Not: på bilar leder den bort luft från undersidan som då hamnar i undertryck, vilket ihop med en effektiv underkropp och bakspoiler ger det marktryck man vill ha. Lite "tvärtom" för det motsvarar att dra-ned-mig-i-backen, och det vill man inte med ett flygplan, men spoilerns uppgift bortsett från detta är ju att få upp laminär luftström på ovansidan

4. "propellrarna" har jag glömt. Jag vet att jag hört vad det är men glömt av det. Normalt sett är det stödgeneratorer som kan laddas med sådana. I detta fall gissar jag att det rör sig om en visp som rör om i bensinen så att den inte fryser ;)

/TD