Pansarvagnar / Stridsvagnar ?

Started by Horizon, March 28, 2002, 09:15:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Sverige har väl bara hakat på jänkarna som hakat på britterna, sådär 60 år efter, med att ge "alla" en basker. ;)

Dubble0zero

Jag har för mig att våra befäl sa att pansar baskrarna var blå (ljust blå) bara under en kort tid  (ett år eller liknande), de var svarta i från början, och att de ändrade tillbaka till svart välldigt snabbt...
...000... =)

Phlerp

ljust blå? Har jag aldrig hört talas om att de varit.
Utomlands har i princip alla pansartrupper av tradition svarta baskrar. Detta pga att det inte syns när man skitar ner den. Har även för mig att tyska pansarsoldater under kriget hade svarta overaller.

Den FÖRSTA svenska pansarbaskern var mörkblå, jag har sett en stämplad 1944. 1950-60 var svarta. Dessa två modeller var av den gamla vadderade som användes som skydd, inte som dekoration av huvudet. När baskern m/60 kom blev det en mörkblå igen och nu ska de ha gått tillbaka till "ursprunget" (dvs 1950-60, snacka om långt historieperspektiv) den svarta. Dock vet jag att det så sent som 2002 inte fanns några svarta att tillgå i FM

Horizon

Nej då, de baskrarna som satt på skallen på de värnpliktiga i Skövde var svarta, inget annat. En polare gjorde lumpen samtidigt som mig (på P4 och som stridsvagnsbärgare i en gammal Centurion) och han hade en svart basker. Jag minns till och med hur vi satt på logementet och snackade om den svarta färgen på baskern och vilken färg de andra hade.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Det ska ha funnits en och annan svart basker även med m/60. Men den stora majoriteten baskrar i de svenska pansartrupperna var vääääldigt mörkt blå. Är du säker på att han inte bara fått ett skitigt exemplar, eller att ni satt och tittade på den med belysningen släckt? :D

Faktum kvarstår att UniR A fram till 2002 reglementerade mörkblå basker för pansartrupperna.

SledgeHammer

Äh... vem vill ha en skitigt svart basker när man kan ha en ljust grön och fin? :D
Mvh  - Stefan -

Fluff

Säger bara kapsyl med med vitt kapell och rätt stuk (utan mössfjäder). Detta kombinerat med Kalle-Anka-skjorta en solig lördageftermiddag i utländsk hamn. Mer  pilsnerfilm än så blir man inte. :)
Odi profanum vulgus, et arceo

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Fluff

Säger bara kapsyl

Galenskaparna?