Pansarvagnar / Stridsvagnar ?

Started by Horizon, March 28, 2002, 09:15:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

trodde var så enkelt som..

Stridsvagn = en vagn avsedd för slå ut andra vagnar, tex Strv122, t34 tillbaka till romarnas stridsvagnar med häst..
Stridsfordon = Infantry Fightning vehicle.. dvs där fordonet skall vara med i striden, till skillnad från Pbv som bara "kör" (per defination)..

hurvida man har 40 mm, 120 mm osv spelar ingen "större" roll..?

och avdelningen borde heta "Paus från OFP spel".. eller? ;)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Jotte

QuoteOriginally posted by Horizon

Nej då, de baskrarna som satt på skallen på de värnpliktiga i Skövde var svarta, inget annat. En polare gjorde lumpen samtidigt som mig (på P4 och som stridsvagnsbärgare i en gammal Centurion) och han hade en svart basker. Jag minns till och med hur vi satt på logementet och snackade om den svarta färgen på baskern och vilken färg de andra hade.

Om man kollar UniR som gällde innan 2003 så var den faktiskt listad som mörkblå, precis som phlerp säger. De må ha sett svarta ut men per definiton var de egentligen mörkblåa.  :p

Jag får väl ta och citera min gamla mellanstadielärare "Svart är egentligen ingen färg, det är bara väldigt mörkt mörkt blå" :D

På tal om svarta baskrar så hade/har stadsskytte på Livgardet "svarta" baskrar. Vad de definitionsmässigt hade/har för färg vet jag inte dock.

Dubble0zero

Hmm, GoLo ligger inne på livgardet nu, så det kan kanske han svara på...
Fast jag vet inte om han kollar så mycket på dethär forumet längre...
Men jag kan garantera att den är svart, den är lika svart som min som jag fick på P10... ;)
...000... =)

Horizon

Den var svart. Inte blå. Jag är inte färgblind. Jag ger mig inte. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Du är kanske inte färgblind... men herr Mellander kan inte reglementet. :p :D

Tänk va kul vi kan ha när någon gräver upp en 2.5 år gammal tråd. :D

Dubble0zero

Ja, du vet med det nya miljötänkandet så har vi lärt oss att det är bra med återvinning... ;)
...000... =)

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Ställer mig på Jottes sida i denna debatt - har också bestämt för mig att pansars basker är mörk mörk blå och inte svart.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X