News:

No significant change

Main Menu

Något att se på TV?

Started by Mr Jim, June 01, 2003, 20:50:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

deBug

#208
QuoteOriginally posted by Dubble0zero


            Mig 21an var med, den kom trea tror jag...
Delad fjärdeplats med F86:an.
OK då de hade med en rysk kärra men den fick inte ens vara med på egen plats utan var tvungen att dela det med sin US moståndare.
Men det är förvånande att de inte hade med varken MIG 29;an eller SU27 an som ju är rätt OK fighters.

Frankrike, Israel, Sverige och många andra nationer har har ju oxo tagit fram en hel del OK fighters som kunde varit med i listan men det var mest US och Engelska plan, med undantag för MIG 21:an och Me262.

Nåja, det brukar ju vara så när Discovery gör program. Lite enkelspårigt.

//debug

Dubble0zero

Att svenska plan inte var med kan ju ha den enkla försklaringen att de inte har använts så mycket i strid...
Jag tror att de nämde att de bedömde mer än bara hur bra planen var rent tekniskt, de hade med saker som hur symbolisk spitfiren var, och det var därför den kom så högt upp...

Sen så var väl bf109e med också...
Nått som jag måste säga att de gjorde bra var att intervjua den tyska piloten, det intressanta var att han sa samma saker som de brittiska och amerikanska piloterna, det var liksom ingen direkt skillnad (inte förvånande, men fortfarande bra att de vågar visa det)...
Sen så tycker jag att hans kommentar som spitfiren var bra, han sa nått i stil med:
Visst är den vacker, men när du är där uppe och slåss så är det inte skönheten som är det viktiga...

:)
...000... =)

F16_Filur

Men sen finns det oxå ett talesätt:

"If it looks right, it flies right" :)

Mr Jim

Debug>Håller med, hade gärna sett Tunnan eller Draken men men, men strv 122 blev ju bästa stridsvagn iallafall :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

QuoteOriginally posted by Bulletproof


            Ngn som såg detta:

http://www.tv8.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4161&Itemid=0

Ngn som bandade?

/SgtBulletproof


Hmmm... Bakom intranätbrandväggar och annat skydd på jobbet så vet man inte alltid om inlägget har trängt igenom... Men denna gång gjorde det visst det mer än 1 gng... sorry 4 that

/Sgt BP

Vill du ha dokumentärer kan min ftp kanske vara att föredra, dock har jag bara 12 gigabyte bandbredd/månad ut vilket suger, kanske kan skicka en lista med alla jag har sett florera runtomkring på olika...medier :)

Skicka PM
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Vad var motiveringen till 122:an? Vilka hamnade på 2:a och 3:e plats?
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

Det var nått typ att den var lika bra eller bättre i prestanda allt ifrån eldkraft, till hastighet o.s.v.
Och att den var såpass lätt att reparera dels eftersom att den har ett datasystem som talar om vad som är fel, och dels för att motorn är byggd i större komponenter (inte rätt ordval, men du fattar nog), så om det blev fel på nått så kan man snabbt lyfta ut det som är fel, och ersätta...
Ett annat argument var att den är lättanvänd, och att den inte drar lika mycket brännsle som M1A1 (gasturbinmotor)...

Sen så ska det kanske påpekas att det var den svenska versionen som vart vald till tidernas främsta, de hade repotaget ifrån sverige, och de nämde flera gånger att det var just den modellen som hade alla bra förbättringar...

Andra plats var M1A1, men den drog för mycket brännsle för att hammna på första platts...
Tredje plats är jag inte helt säker på, men det kan ha varit T72an (den var med någorlunda långt upp i alla fall), det som var bra med den var att den gick och gick, den var billig att producera, lätt att laga (och förstå sig på), och att den var såpass snabb...
Nackdelen var att den har för dåligt pansar...

Sen så kan man ju nämna att S-vagnen kom på sjätte plats också... :)
...000... =)

SledgeHammer

#215
OK, en inte riktigt stridstestad pryl vann över en riktigt stridstestad pryl...
för att den bl.a. drar mindre bränsle.
Mvh  - Stefan -