News:

No significant change

Main Menu

US vs EU, uppdatering

Started by JStar, February 21, 2003, 12:59:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

OK, så USA är det största hotet mot världsfreden enligt många.

Är det någon som på fullt allvar tror att Saddam kommer att ge med sig och avrusta (och iom det erkänna att han ljugit världen i ansiktet)? Han hade precis fått sin armé rejält nitad och blivit utkastad ur Irak samt fått lite resolutioner mot sig och vad gör han efter gulfkriget? Inte avrustar han. 12 år har han haft på sig. 12 år. Fundera lite på det.
Mvh  - Stefan -

JStar

De nya vapeninspektionerna har enbart pågå i 11 futtiga veckor. Ge dem en chans!

/J

SledgeHammer

Men... Är inte tanken med vapeninspektörerna att de ska åka dit och titta på när Irakierna självmant skrotar sina vapen?
Mvh  - Stefan -

JStar

Om det nu finns några. Powells tecknade serier och mysko telefonsamtal är inte på något sätt avgörande bevis. Jag kommer närmast att tänka på "Wag the dog".

När de visar ett foto som säger "HÄR har ni användbara behållar emed VX-gas", är jag redo att tro honom.

Men tecknade bilder? Glöm det... NFW...

/J

Phlerp

Men jag läste i aftonbladet att Saddam gömmer vapen i underjordiska gångar under Baghdad och har en massa kemvapen på STORA båtar som åker runt i "radioskugga". Sedan har han en stor undervattensbas som han tänkt leva i när resten av världen går under och han har också en JÄTTEstor oljetanker som jhan använder för att fånga in stormakternas atomubåtar och.... Vänta lite det låter mer som en James Bond film. :D

Lupson

Haha, den var bra Phlerp! (Skicka ett mail nästa torsdag Ni ska ner i Källarn så kanske jag tittar förbi, vi kan ju ljuga lite om vilka grymma exjobb vi har :) )

JStar: Jag gillar ditt scenario! Du kanske skulle satsa på att bli Sveriges Tom Clancy och skriva om den svenske flygvapenlöjtnanten Börje Osthyvel som räddar världen ur sitt Gripenplan! Sen blir Börje skrivbordskille men jättehemlig, för att 9 böcker senare ta över som världsdiktator.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

Sledge: ja USA är ett mycket större hot mot världsfreden än Irak...

Irak vågar inte använda sina vapen så länge pressen från andra länder finns då de vet att de skulle bli anfallna men om USA tränger in dem i ett hörn och de inte har något att förlora längre.. ja vem vet :-/

USA har ju för övrigt försett Irak med utrustning (vaddå dubbelmoral :-OO )
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Bra poäng, BEQ. Iraks krigsmakt kan knappast vara ett reellt hot i dagsläget så vitt jag kan se och förstå. Däremot är det helt rätt att vi (ââ,¬Âviââ,¬Â som i ââ,¬Âvärldssamfundetââ,¬Â) måste göra något innan Sadum sitter på ett par kärnstridsspetsar. Han kan helt plötsligt komma undan med mycket mer dumheter om han kan hota med att göra parkeringsplats av en eller annan miljonstad i regionen om han inte får sin vilja igenom. Se på Nordkorea - hur mycket vågar vi göra mot dem nu när de förmodligen kan platta ut Seoul? Hur mycket litar vi på att de inte är galna nog för att göra det?

Hur kom Irak in i det hela? Någon mer än jag som reflekterat över den saken? USA startar ett ââ,¬Âkrig mot terrorismenââ,¬Â. När det sedan blir uppenbart att terrorismen verkar finnas kvar i världen även om de bombar grottor med underliga namn i Afghanistan så måste de göra något annat för att bevara sin trovärdighet inför hemmabefolkningen. Och ââ,¬Ânågot annatââ,¬Â blev Irak. Några halvkvädna uttalanden (som till yttermera visso inte går ihop) om att Irak minsann stött al-Quaida - och genast har vi en mobilisering? Massförstörelsevapen kom in i bilden efter att de höll på att dra igång kriget.

Huvudpoängen är dock att vi redan efter Gulf-kriget borde ha sett till så Iraks folk blev kvitt Sadum. Det är de som är offren här. Tyvärr så stannade hela insatsen av så fort oljan i Kuwait var tryggad - så mycket för att försvara demokrati och frihet i regionen.

Vad tänker USA göra efter ett inte-längre-särskilt-eventuellt krig? Vad har de för planer för att åter göra Irak till ett fungerande land med en fri befolkning? De har sagt vid presskonferenser att de minsann har en plan. Hittills har dock ingen mig veterligen fått reda på vad den planen går ut på. Personligen tror jag att det bästa... nej, det minst illa vi kan hoppas på är en Amerikansk marionettregering. Men det vet vi inte, det enda vi vet är att de ââ,¬Âhar en planââ,¬Â. ââ,¬ÂJag har en planââ,¬Â, är ett citat välkänt för alla svenskar som ser film - och vi vet hur bra DET brukar gå!

Det är ohyggligt skrämmande med en så mäktig nation med ett så stort demokratiskt underskatt att makten kan koncentreras till en såpass imbecill person, kontrollerad av tämligen rabiata och anonyma rådgivare och påtryckare (var går skillnaden). Vi var oroliga när Zjirinovskij såg ut att kunna bli en maktfaktor att räkna med i Ryssland, på den tiden deras krigsmakt trots allt skulle gått att återskapa relativt hastigt (undrar hur lång tid det skulle ta idag, för övrigt?). Varför skall vi vara mindre oroliga för andra sidan Atlanten? De har en ännu värre krigsmakt, färdig och mobiliserad - och jag har en känsla av att den inte längre är under demokratiskt kontroll.

/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus