News:

No significant change

Main Menu

US vs EU, uppdatering

Started by JStar, February 21, 2003, 12:59:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Assassin

"Genom att späda på sådana rykten och få amerikaner att köpa helt värdelösa skyddsmasker och atropinsprutor bygger man på opinionen för ett Irakkrig."

Jag skulle nog mer vilja kalla det Effektiv (skrämmande nog) Indoktrinering...
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

ft

QuoteOriginally posted by BEQ
Inte ens när Japan anfallit USA förklarade USA Tyskland krig. Det kom först någon dag senare när Tyskland förklarat USA krig. Det är lite skillnad mot hur det framställs i tv-"dokumentärer" idag.
/BEQ

Hehe, jooo... den amerikanska historieskrivningen står inte vissa andra jeppar långt efter när det gäller revisionism i vissa avseenden. De hoppade hjältemodigt in och klarade biffen helt på egen hand, kanske med lite hjälp av engelsmännen - det är den amerikanska versionen. Ofta medan de anklagar oss svenskar för att vi var fega som höll oss utanför och till och med sålde varor till tyskarna. Det med varorna, transittrafiken, alla nazivänliga högdjur och baltaffären, det ÄR pinsamt - men inte alls svårt att förstå. Nämn det land som frivilligt skulle blivit invaderat av nassarna - och det skulle vi blivit om vi krånglat, därom är det inga tvivel*.

Under tiden var det IBM-maskiner som höll reda på vilka som skickades till vilket läger och jänkarna sålde för glatta livet till den tyska krigsmaskinen och administrationen. Amerika var fast beslutet att hålla sig utanför och brydde sig på det stora hela inte - förrän axelmakterna gjorde sitt största strategiska misstag och gav Amerika en körare bakifrån som sved rätt ordentligt i Pearl Harbor. Och som sagt, till och med då tog det dem tid att greppa bollen. Deras hjälp till England under tiden var att beakta som handel, engelsmännen hade stora guldreserver som kreditgaranti om jag inte missminner mig. Jag vet inte hur mycket av detta som sedan efterskänktes under Marshallhjälpen - eller varför. Det var inte så få amerikaner som hejade på Hitler heller.

Men därom nämner den amerikanska historieskrivningen tydligen föga till inget. Jag antar att det skulle ha en skadlig effet på moralen inför vilket krig som nu skall säkra presidenten och hans halva av deras enpartisystem fortsatt mandat i nästa val...

/ft

* Våran beredskap var ju som bekant god... vilket den förövrigt lär bli det igen, om vi nu t ex bara skall ha drygt hundra fpl och så vidare, Mupp-partiets språkrör (tyvärr har de reducerat sig till det i mina ögon, efter att ha varit mycket lovande stundtals) uttalade sig en massa i den riktningen häromdagen vad jag hörde.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

BEQ>Och kullager. Det finns så många bra böcker om Sverige under denna konstiga tid, svenskarna som stred för hitler(som iofs har visat sig nu i efterhand innehålla vissa falska bevis). Kan väl även starkt rekommendera Andra Världskriget och Sverige historia och mytbildning av Jan Linder. Kan även rekommendera

http://www.smb.nu/

Det där med försvar skulle vi nog kunna göra en tråd av, men det är alltid svårt med folk som jobbar inom ett företag att höra att dom flesta andra vill skära ner på det. En grym metafor. Personligen vill jag ha ett starkt försvar, det många inte tänker på är att får vi ett svagt försvar så blir vi ju nästan tvingade att gå till NATO, fördelar och nackdelar. Vi hade en tjej från UD här under EU-stafetten som jag bjöd in som doktorerat om GUSP (Gemensam utrikes och säkerhetspolitik)inom EU. Tror hon blev LITE upprörd när USA fick några nya medlemstater och "gamla" i EU att ställa upp på deras linje mot resten av EU eftersom dom även vill gå med i NATO nyligen. Som det ser ut nu så kommer ju det framtida EU-försvaret att dela C2 med NATO. Dock så hörde jag av en polischef som berättade att EU:s polis nu har börjat jobba i makedonien eller nåt liknande, typ 2000 stycken snutar. Tror tjejen från UD jobbade med att förbereda det just innan hon kom upp till oss i Umeå.

Problemet att läsa statsvetenskap och nationalekonomi på Universitet är att man i princip kan se för och nackdelar för allt. Man får helt enkelt bestämma sig hur man vill stå själv, högst otrevligt i tex EMU frågan som jag är väldigt osäker i, massor av fördelar, massor av nackdelar.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

JStar

QuoteOriginally posted by Mr Jim
Kan väl även starkt rekommendera Andra Världskriget och Sverige historia och mytbildning av Jan Linder. Kan även rekommendera
Min medlemsansökan till Jag Mötte Lassie-Klubben: Farsan känner Jan Linder.

/J

Mr Jim

Oj där ser man :)
Slår den Jag mötte lassie på NV40 tråden? :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Jotte

JStar

Tveksamt. EU kommer att skicka tillbaks deras EU-ansökan på studs med en uppmaning att de kan gå och kamma sig om de försöker slå på kurderna. T är ju inte precis Amnesty's favorit om vi säger så. Och jag tvivlar på att EU kommer att ställa sig bakom ett turkiskt anfall på kurderna i norra Irak.

/J

Phlerp

QuoteOriginally posted by BEQ
Jag syftade på det som Fox rapporterade. Genom att späda på sådana rykten och få amerikaner att köpa helt värdelösa skyddsmasker och atropinsprutor bygger man på opinionen för ett Irakkrig.
Måste säga att jag upphör inte att förvånas av den nyhetskanalen. I jämförelse är CNN ett under av objektivitet och seriös nyhetsrapportering.

Angående vad Sverige gjorde under VK2 så gjordes det en hel del positiva saker som man inte hör så mycket om. Tex begärde tyskarna någon form av fast lina för någon slags telex genom Sverige, dels från Norge och dels från Stockholm ner till Tyskland. Vi var inte dummare än att vi sa ja (efter viss fejkad tvekan för att inte väcka misstänksamhet). Naturligtvis kopplade vi in oss på mitten och lyssnade efter att ha knäckt deras kodsystem. Tydligen var det så FRA lyckades förutsäga invasionen av Sovjet. Information som vi enligt vad jag hört skall ha delat med oss till de allierade.
Sedan lär vi ju ha låtit en massa allierade flygare återvända hem trots att de egentligen skulle interneras. Något vi enligt vad jag hört aldrig gjorde med tyskar som hamnade i Sverige. Min uppfattning från allt man läst och hört är att vi sammarbetade med Tyskarna i minsta möjliga mån men tillräckligt för att hålla oss utanför kriget. Sedan kan man ju i efterhand argumentera att vi kunde gjort ännu mindre, men då tar man det ju helt ur sitt sammanhang.
Dessutom läste jag för ett tag sedan om en av de första V2-prototyperna som ska ha störtat i småland tror jag, som vi sedan sålde vidare till england i utbyte för radarteknologi. Så visst gjorde vi en hel del saker man så här efteråt kan tycka var bra, men det är det oftast ingen som tala om för det är tydligen inte lika intressant.