News:

No significant change

Main Menu

US vs EU, uppdatering

Started by JStar, February 21, 2003, 12:59:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

khalifa330

BEQ,
Det här är ju så bra att jag kunde inte beskriva det bättre själv.

Bara för att man tänker realistiskt så behöver man inte vara röd.

Utvecklingen i världspolitiken är skrämmande lika dem tal som Erich Honecker höll på 80-talet om västÃ,´s politik.

JAJA vi hörs  
Fly Low, Hit Hard!

Obizzz

ft: jo jag har också funderat över det där när "kriget mot terrorn" blev kriget mot Iraks kärnvapen...

förresten ni vet väl att bevisen USA har för att Irak har kärnvapen är att det var USA som sålde dem till Irak ;):p :D :-/
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

Intressant läsning, intressant ämne osv. Men jag tror ingen av oss definitivt kan säga helt säkert vad USA:s mål egentligen är och vad Saddam egentligen kan ställa till med.

Problemet är alldeles för komplext för att dela upp i vitt och svart. Jag skulle snarare säga att det är en enda stor gråzon alltihop. Vissa hävdar att Saddam är pudelns kärna och att det definitiva målet är att få bort honom - och med honom hotbilden mot grannländerna (läs Israel) och möjligheten att Saddam förser terrorister med NBC-vapen. Sett enbart ur detta perspektiv går ett krig möjligtvis att rättfärdiga genom ett enhälligt beslut i säkerhetsrådet, men då problematiken är så oerhört mer långtgående än så är det ingen bra lösning.

Om vi vänder på steken så skall jag citera den gamla parabolmotståndaren Maj-Britt Theorin ur en TV-debatt förra tisdagen - hon hävdade bestämt att USA:s mål var att först invadera Irak för att sedan ta Jordanien och Saudiarabien med sig. Oljan var det enda som räknades och det verkade som om Bush dessutom verkade vara sugen på ett litet korståg i hennes ögon.

Vi har frågan om urholkning av FN:s kredibilitet som äventyras, vi har frågan om vad som är värst för den Irakiska befolkningen - Saddam eller krig? När man ser debatter och läser på forum och sånt så slår en sak mig - ingen på nejsidan har lyckats presentera ett alternativ till krig för att avsätta Saddam. Att mörda honom är inte bara näst intill omöjligt - det skulle knappast medföra demokrati då hans säkerhetstjänst säkerligen skulle se till att hålla eventuella befolkningsresningar i schack. USA vill ha bort Saddam och de är de enda (tillsammans med UK) som uppvisar någon slags handlingsförmåga och vilja att sätta reell press på Saddam.

Jaja, det är en förbaskat svår situation utan någon klar lösning. Alternativen verkar vara att låta Saddam sitta kvar tills han dör. Med den oförutsägbarhet och grymhet han uppvisat tidigare så hade jag varit jävligt skraj vare sig jag bodde i Irak eller Israel..

Nu låter jag som om jag är för ett krig - det är jag inte, såvida det inte presenteras hårda bevis och ett enhälligt säkerhetsråd beslutar om krig. USA:s motiv är förbannat dunkla - och ett krig utan FN:s medgivande kommer ge långtgående konsekvenser inte bara för Irak och dess befolkning, utan över hela världen.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

JStar

Krig enbart för att få bort Saddam kommer att ha mycket allvarliga konskvenser för global fred, stabilitet och säkerhet. Att föra krg enbart för att byta ut den/de styrande i ett land ligger långt utanför vad som anses vara acceptabelt idag. Den gängse policyn är "Så länge ditt land inte hotar andra får du vara ifred". Motsvarigheten till utländsk statskupp finns inte med i regelverket idag helt enkelt... du får inte göra det.

Skulle detta däremot ändras, då kan det bli mycket nervöst i välden som helhet. Tidigare har man som stadschef kunnat känna sig lugn i det att så länge man inte hotade omvärlden, då satt man tryggt. Om det "skyddet" tas bort... då kommer många att bli osäkra och vi kan komma att se en global upprustning... för vem vet när Supermakterna (nuvarande och/eller kommande) får för sig "Näe, nu gillar inte vi ert styre... nu ska vi ge er en 'bättre'".

Om USA klampar in i Irak, bumpar Saddam, tar kontrollen i några år och sedan inför ett politiskt system som de anser vara "bra", vad hindra då tillexempel Kina från att göra det samma? Taiwan t.ex.... den bråkiga avfällningen i havet. Orsaka "inrikes" störningar (Agent Provocateur igen)... och när situationen är tillräkligt stökig kliver Kina in och säger "Tja, det är ju uppenbart att ni inte klarar av att sköta det hela så nu ger vi er ett 'bättre' styre".

Jag vet inte om detta regleras via Folkrätten... men chansen är stor att där finns någon passus som säger saker i den här stilen. Och om den mäktigaste militärmakten i världen struntar i att följa Folkrätten, tja... dags att göra som jänkarna under kalla kriget och bygga bunker i källaren.

/J

ft

Exakt. Just därför måste det vara världssamfundet som gör något - inte USA med hjälp av närmaste polarna.

[Edit, var: "Däremot tycker jag inte"] Och jag tycker inte att världssamfundet skall acceptera vad som helst, bara för att det föregår inom en nations gränser. En mänsklighet - ett ansvar.

/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

Det är så kul att alla vågar vara politiska, ska vi flytta detta till seriösa inlägg elleR? :)
Vi har haft 2 vapeninspektörer på Universitetet som föreläst, och fått se Scott Ritters dokumentär shifting sands(MKT SEVÄRD). Båda var från FOI, dom är mkt kompetenta där, riktigt trevliga också.

Tror ett krig i Irak är oundvikligt(Över 50% chans nu iallafall, var inte lika säker för 2 veckor sedan), USA arbetar med en ny resolution med britterna och spanjorerna.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ

Fick syn på det här i rec.aviation.military:

QuoteI can't believe what I just heard on FOX. It may be true, but I'm
sorry....it does not appear even remotely rational.

The way I heard it on Fox news tonight, Saddam is programing rc aircraft
filled with chemical and bio weapons to fly over US cities using GPS
against us.  I realize that this post might be more appropriate under
scale.modeling but I guess this is technically military aviation related.
Didn't the Aliens just do that to us on Independence Day using that same
damned GPS system?  We need to take that system down.
We  should also  ground all R/C aircraft flying in America.
I am waiting for Fox to show a cloud of Iraqi rc planes flying to America
under the strains of  "Ride of the Valkyries".

I apologize for being so incredulous. Perhaps I am just too far behind on
the learning curve.

al

alflags@cox-internet.com

Jag upphör aldrig att imponeras av vilka underliga människor det finns i USA.

/BEQ

Ähum? Vad menar du BEQ? Killen som skrev det inlägget var väl ganska ironisk... eller? Det kanske är jag som är ute och cyklar ikväll... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names