Volvo 760/Hur funkar en turbo.

Started by Rivvern_, May 18, 2006, 23:08:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Det är väl mest det här med alla vridningar och lite sånt.
Men  jag klarar mig, jag cyklar till jobbet :D
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Okej, när du cyklar så är det väl ingen riktigt bra idé att trampa som hårdast med den fot som är nära att nå högsta höjden på pedalrörelsen? Samma sak gäller bensinmotorn, du vill ha bäst kraft just när kolven vänt och just skall börja gå nedåt, eftersom bensin/luftblandningen brinner relativt långsamt i förhållande till en motor som snurrar med ex. 6000 varv (den exploderar inte, bara brinner snabbt och bildar en expanderande gasblandning) så vill man att den fulla kraften i expansionen kommer just efter att kolven vänt. Då blir man tvungen att starta förbränningen en aning före kolven vänt, därav förtändning, en normal motor har någonstans mellan 18 och 8 graders förtändning beroende på belastning och hur pass modern den är= låg bränsleförbrukning (en äldre motor hade gärna högre förtändning (B20 1969) (nu spånar jag!) men en modern med mindre bränsle i blandningen har snabbare brinntid) Om nu förtändningen blir alldeles för tidig så har du full kraft alldeles för tidigt och motorn bromsas plus att kraften trycker för hårt på vevstake och axel, det låter som faan! Vad som Redriver råkat ut för var att svänghjulet som sitter på vevaxeln med 8 bultar var vridet en bult fel, då fick tändningen signal för tidigt och tändstiftet tände blandningen ca 40 grader före kolvens vändning (tändningen på denna bil har en sensor som känner av om motorn knackar (låter som faan) och då försöker den flytta tändpunkten till ett senare läge, detta klarar den bara inom ett visst intervall och motorn som hade minst 35 graders för tidig tändning fick 30 graders för tidig tändning, den skulle ju stå på 10 grader.
Nu skall jag erkänna att jag inte är riktigt säker på om förtändningen är på vev eller kamaxelgrader (kammen går ju med halva hastigheten) inte ens trots att jag vet att gradmarkeringarna står på remskivan kan jag säga om det är kam eller vevaxelgrader, de står ju inte hela varvet runt..... har aldrig tänkt på det helt enkelt.

Detta är väl vad var cyklist bör veta! ;)
-Brat

Andreas

TACK Brat! Väldigt pedagogiskt.

Ska väl tillägga att jag har körkort sedan 2001 men aldrig varit speciellt insatt i hur motorer fungerar annat än att jag kan skilja på två- och fyrtaktare, samt vet grovt hur saker och ting hänger ihop... :D

Men det du beskrev var definitivt överkurs.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Jag är som norrlänningar i allmänhet, jag säger inte mycket eller högt, men i fingrarna kliar det därav alla boktävvvvvvverrrrr!:p
-Brat

Rivvern_

#36
Haha! Härligt brat!

Nu har jag beställt däck! 2 Falken-Ohtsu
ZE-512 205/60 R15 91H hos http://www.dackonline.se/dack.html blev det till bakdäck... Tills jag hittar snyggare fälgar än original!

Rivvern_

Då har jag varit hos däckfirman och gjort en hjulinställning. Måste säga att bilen blev mycket härligare på vägen nu. Drar inte åt höger, är inte alls spårkänslig och så har jag 2 nya sulor på bak. Synd bara att vi inte kunde justera cambern bak så mycket som jag ville. Det dåliga är att jag har sett hur alla bussningarna och ser ut.. Bussningarna i multilinken är dåliga... Undrar hur mycket slit det är att byta..

griffin

Låter som att om man vill åka "Volvo som det egentligen är menat" är Jönköping the place to be? :D
snappahead