News:

No significant change

Main Menu

Fråga om digital-tv

Started by Mr Jim, April 01, 2004, 08:28:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Öhhh... "den bättra journalistiken i Sverige enligt en majoritet av journalisterna själva"

När var de i stort inne på rätt spår senast då? Journalisterna menar jag...
Mvh  - Stefan -


Lupson

Janne...ingen favorit om man säger så....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

#26
QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Öhhh... "den bättra journalistiken i Sverige enligt en majoritet av journalisterna själva"

När var de i stort inne på rätt spår senast då? Journalisterna menar jag...

Hmm ja journalistyrket är svårt eftersom man måste förenkla för att nyheterna ens ska få plats. Frågan om VAD som är "rätt spår" är nog olika från person till person men uppdrag granskning fyller en viktig funktion som 3:e makt åt våra politiker anser jag. Visst dom gör många fel men är ett av de få tv-programmen som faktiskt kritiskt granskar sina egna inslag och försöker rätta dom. Personligen tänker jag specifikt på "Reportage med dold kamera i valstugor" som friades i stort i granskningsnämnden och fick i princip alla svenska partier över 4% att rensa upp i de egna leden.

Obizz>Jag håller med dig, men programmets syfte är att kritiskt granska problem i samhället och då ter det sig så att det lätt känns "vinklat" eftersom dom försöker hitta skit där det ibland inte finns. Så fungerar all journalistik i stort. Men uppdrag granskning har enligt mig en viktig position i samhället och är betydligt bättre än säg kvällspressen eller tv 4.

Sen vet jag av egen erfarenhet att uppdrag granskning är ett av de tv-program som får mest kritiska brev pågrund av sina inslag och därför antar jag att det ses av personer som kritiskt granskar det dom ser på tv. Och pågrund av dessa brev/reaktioner(samt vikten som 3:e makt/agendasättare) så måste programmet försöka hålla en betydligt högre standard än resterande journalistik Sverige(Jämför tex med CBS 60 min i USA).

Tycka vad man vill om Janne Josefsson, jag har inte träffat honom privat och brukar inte döma människor innan jag träffat dom men han gör sitt jobb på ofta kanske för bra sätt vilket orsakar reaktioner både på gott och ont.

Titta gärna närmare på mediemagasinet 25 mars "repotagen du aldrig fick se" alt 26 februari "att vässa en story" där just någon annan granskar uppdrag granskning.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

Hahaha, Horizonten! Då ska du läsa det jag tänker posta nu i den tråd jag smygstartade häromdagen.


/BEQ

BEQ

Ctrl: Instämmer till fullo!


OT, men ändå politik:

För övrigt hade vi besök av socialdemokratiska riksdagsförsvarspolitiker idag. Vid ett tillfälle stod de vid kartbordet och fick en redogörelse för en kommande gränsöverskridande övning med Finland:

"Var kommer fienden ifrån?", undrade en sosse?
"I det här fallet från Rovaniemi."
"Varför har fienden röd färg?" *paus* "Är det tomten som är fienden?"
"Ja det skulle man ju kunna tro", svarades det skrattandes.

*paus* kan bytas ut mot pinsam tystnad och jag tror att alla i rummet inklusive politikerna direkt tänkte rött=sossarna. ;)

Vi fick oss i alla fall ett gott skratt efteråt.


/BEQ

Mr Jim

ctrl>Jag förstår din irritation som högerväljare, men vi hade chansen att tala off the record med några höga moderater på seminarier vi hade på universitetet, många har varit medvetna om problemen men inte vågat tala om dom öppet(dålig publicitet såklart), alltså att rasistiska åsikter florerade. Sen om det är vinklat vet jag inte direkt om jag tycker, dom gick till lika många sossestugor, dock blev det sämre med vänster och miljöpartiet+vänstern+folkpartiet+kd+centern..man riktade in sig på de två stora partierna. Tydligen så hade uppdrag granskning som dom alltid brukar göra visat repotaget för höjdare inom sossarna och moderaterna innan det visades och dom fick chans att kommentera sina partikamraters handlande.

Jag anser att väljarna ska få så mkt information som möjligt innan val, annars vad ska man ha väljare till? Dessutom en politiker som säger en sak och tycker en annan privat är inte mkt till politiker anser jag, visst jag fäller rätt många över en kant men det märks ganska fort när man börjar ställa de svåra frågorna till arbetande politiker om dom tror på det dom säger. Det enda jag brukar märka är att dom svär mer om det är off the record (tex att man inte bandar/spelar in intervjun) vilket är mänskligt. Det finns "dumma" politiker i alla led men några rasister vill jag personligen inte se där.

1. Att det visade sig innan valet har jag inga som helst problem med således. Vad jag hört och förstår så hade nog inslaget gjort betydligt mer skada om det sänts efter valet eftersom vissa av personerna i moderata partiet satt med på listor etc.

2. Att det var klippt så var nog mest för att de mest rasistiska och kränkande åsikterna kom från dessa personer(inte att dom var dumma), som tur var arbetar ingen av dem för moderaterna längre utan några har slutat med politik och några gått till sverigedemokraterna senast jag kollade.

BEQ>Jag tror vi alla vet vad dom flesta socialdemokrater tycker om kommunister annars säger den svenska historien rätt mkt om den saken, IB-affären och vad man tydligt får höra i lumpen vem som är fienden och varifrån han kommer. Men färgen röd har jag inga problem med personligen, är en stor fan av imperiets musik *surprise* :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

När vi ändå diskuterar journalister och debattprogram...

Kommer inte ihåg vilket men det var ju en manlig progamledare som skrävlande undrade om en kung får vara hur dum som helst då när kungen uttalat sig i Brunei om Brunei. Det krävdes ju i stort sett att kungen skulle abdikera. Senare när det kom fram att det som kungen sagt fanns med i UDs promemoria inför resan hördes det inte ett knyst från detta debattprogram och absolut inte från denne programledare. Min fråga är då om journalister som är programledare för debattprogram får kläcka ur sig vad som helst utan att efteråt, i samma program under programtid, be om ursäkt för grova felaktigheter de hävt ur sig. Irriterande...
Mvh  - Stefan -


Lupson

#31
QuoteOriginally posted by Mr Jim

            Obizzz>Janne Josefsson står väl för den bättra journalistiken i Sverige enligt en majoritet av journalisterna själva iallafall

Problemet med den svenska journalistkåren är att den är så fruktansvärt vänstervriden till följd av hur åsiktsstrukturen såg ut på journalisthögskolorna under 60- och 70-talen. Vad det verkar så var det kanske inte så noga med objektiviteten i utbildningen på den tiden.  (Vilket det f.ö. inte är nu heller vilket jag erfarit när jag läst sommarkurser i Humanekologi och Internationella relationer.) Detta enligt exempelvis akademiker "som var med då" samt en journalist på en av landets mer inflytelserika ledarredaktioner som jag träffade på en resa.

För ett par år sedan publicerades en undersökning där ett urval (antar jag) av de svenska journalisternas politiska åsikter redovisades:

Ca 30% röstar på vänsterpartiet.
30% på SAP.
40% på övriga.

Siffrorna är vad jag minns på ett ungefär. Tyvärr har jag inga bra källor till ovanstående att visa här.

Detta får dock ställas i relation till att majoriteten av de stora svenska dagstidningarna är "liberala". Hur hänger det ihop?

Hur det ser ut hos ex. SVT och TV4 är ytterligare en frågeställning.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X