News:

No significant change

Main Menu

Fråga om digital-tv

Started by Mr Jim, April 01, 2004, 08:28:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Bor i studentkorridor, snart försvinner tv 5 och tv 3 för oss. Jag har gått och småfunderat på att skaffa digital-tv. Nån som har erfarenhet/för- och nackdelar? Rekommendationer? Är sugen på Discovery Wings kanalen men vet ej om den finns att få tag på ;)

Vilken leverantör är bäst?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Lupson

Har inga förstahandserfarenheter, men hos föräldrar och vänner har jag ju kommit i kontakt med lite olika system.

Klart bäst utbud har väl ComHems digital-TV via Kabel-TV haft - både Viasat och Canal Digital samt ett bra PPV-utbud. Men som fattig student misstänker jag att du kanske sneglar på ett piratkort? Dom införde ett nytt system kring årsskiftet som tydligen inte är knäckt ännu :( Men om din fastighet har Comhem och du inte är intresserad av piratkort så är det nog kalasbra.

Mina päron har Canal Digital via Satellit. Funkar schysst - bra PPV (elitserien, allsvenskan, film) och helt okej kanalutbud, dock inte TV3, Viasat Sport eller TV1000 - dom har typ standardkanalerna samt canal+. Är dock ganska dyrt och paraboler brukar inte vara så uppskattade i hyreshus.

Viasats parabolpaket verkar rätt kasst ärligt talat. TV1000 och lite andra lama kanaler. Nej tack.

Då återstår det sista, och sen ett par veckor tillbaka ganska skapliga alternativet - Boxer. Viasat är med i matchen där nu igen och således finns det förmodligen ett heltäckande utbud. Dock så saknas bra sport PPV så vitt jag vet. Det finns väl fungerande piratkortslösningar här ifall man är intresserad.

Själv ska jag flytta om ett par veckor till en fastighet med "Kabelvision". Verkar ganska kasst, så jag lutar nog åt en Boxerbox. Har analog Comhem nu, funkar kalas, men som sagt så kommer ju Viasat släcka alla analoga sändingar snart.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

BEQ

Boxer är helt dumma i huvudet. Allt jag orkar skriva nu. Kan fylla på mer senare om någon är intresserade.


/BEQ

Mr Jim

BEQ>Veckans svar ;)
Jag funderar på comhem digital genom kabeltv, har redan dom analogt nu men dom släcker ju snart som sagt några kanaler, kan vara trevligt med lite skarpare bild (hoppas jag) då jag snart ska införskaffa ett gfx kort med video in för att börja spela in dokumentärer och liknande trevligheter.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Öh.... skarpare bild. Iom att du kommer att titta på en datormonitor eller iom att du kommer att ta in saker digitalt isf analogt..?
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

Ja förhoppningsvis blir bilden bättre den den är rätt sunkig nu som analog, speciellt alla kanaler förutom SVT1/2.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Tja, smaken är ju som baken. MEN att gå över till digitalt betyder att de (kanalbolagen) kan trycka in fler kanaler på samma bandbredd. Hur? Enkelt, komprimering. Jag måste säga att jag stör mig nåt enormt på komprimeringsdefekter och det ganska så ofta. Titta på ett naturprogram bara, massor med fina detaljer i nån djungel som blir ett helt hav av gröna fyrkantsalger vid panoreringar... ugh. Myrornas krig? Nej, nu är det blockens krig som gäller.

Till digitatTVs fördel ska väl nämnas att det blir lite bättre om man har taskig analog mottagning. Antingen har man bild eller så har man det inte, ingen analog snö här inte (stora feta block pga ej mottagna paket räknas som att man inte har bild...).
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

#7
Mor och far har digital-tv genom parabol, dom får det du beskriver men inte ofta, vid extrem snö exempelvis. Dock ska jag ju skaffa genom kabel så förhoppningsvis blir det inte lika mkt fel.

Om man nu bara kunde få Discovery Wings som valbar kanal ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com