News:

No significant change

Main Menu

IL-2 arkadspel

Started by Nemo, May 20, 2002, 19:53:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nemo

#32
Jag har faktiskt gett IL-2 några chanser.
Antar att det är en vanesak.. en ny simulator.

Alla dessa funktioner IL-2 har, som gentligen är helt åt skogen fel stör jag mig på.

Ni snackar om tabellbaserad FM i CFS (tackar, Horisonten för varningen! :) )
Jag har inte märkt av någon större skillnad jämfört med CFS.. kanske jag är 'okänslig'.. hur som helst - jag har inget att jämföra med. Ekonomin + tidsbristen gör det omöjligt för mig att ta pilotcert just nu.

Ryck i spaken stallar du.
Stiger du för kraftigt kan du hamna i en spinn.

Modelleringen fungerar bra i CFS, häng för guds skulle inte upp er på hur en simulator är uppbyggd, om vad som kommer ut inte är oacceptabelt.

ft

Aerodynamik, wheeeee! *kastar mig in i debatten*

P51D blev med tiden moddad med en kroppstank bakom cockpit. Då den var full låg CoG bakom vad som egentligen är acceptabelt. En spinn kunde m a o vara omöjlig att ta sig ur. Behöver jag tillägga att piloterna direkt efter start kopplade över till kroppstanken och flög den tom? I övrigt kommer jag inte ihåg att jag läst något speciellt om stallegenskaperna för P51. Var det något underligt där borde jag verkligen komma ihåg det! Det enda skulle väl vara att flygplan med laminära (eller enligt vissa källor "nästan laminära") vingprofiler oftast klipper våldsammare än andra, med mindre varning.

Jag håller helt med en del av föregående talare. Då man provocerar envelopen i Il-2 reagerar flygplanen som förväntat. Det gjorde de INTE i CFS när jag provade det. Den enda andra simulator jag provat som har varit någorlunda konsistent fysikaliskt var Aces High.

I Il-2 vill jag sätta frågetecken vid markkörningen, annars har jag inte funnit något som verkar särskilt tveksamt. Har någon hittat en kärra som det går att flyga knivsegg med? Kan tänka mig att man har lite för kass roderauktoritet för det i de här flygplanen, jag har i alla fall inte lyckats.

Dessutom är det skumt att flygplanen hela tiden försöker rolla tillbaka rätt på vingarna om man släpper kontrollerna. Spiral instability, någon?

CFS däremot... *rysa* Snacka om "flygning" på räls! Det var kul att leka med motorreglage ett tag, stiga och pyssla om blandning och motorvarv... men så fort jag gav mig in på ett något icke-standardiserat varv (nej, man skall nog inte dra 2G+ i varvet...) var det horribelt! Stallarna kändes förprogrammerade...

Detta sagt så hoppas jag fortfarande på CFS 3. Dynamisk miljö, mums!

Il-2 har lysande FM, grafik, multiplay och vapen/träffmodellering! Det saknar dock ett sammanhang totalt. Hade det inte varit för att dessa områden är så lysande hade det ärligt talt varit en tämligen medelmåttig stridsflygsimulator. Däremot skitkul för oss som ändå ägnar mer tid åt testflygning än åt strid... ;)

Tänk er om Il-2 hade haft en omgivning a'la F4, med dynamisk miljö och en kontinuerlig kampanj? Ingen hade någonsin flugit något annat igen... Måtte Oleg & Co slänga in ett pågående 2D-krig i en uppföljare!

Mvh,
/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

radek

"Dessutom är det skumt att flygplanen hela tiden försöker rolla tillbaka rätt på vingarna om man släpper kontrollerna. Spiral instability, någon?"

*sneglar på aero Ft
Vadådå de e ju dihedral på vingarna. Uber v-form.
Visste du mkt väl :)
Menar du när man redan är i en spin?





ft

radek,
dihedral rätar upp när du är i en glidning eller kaning. Om du däremot koordinerat hamnar i en sväng kommer dihedralen inte att göra något för att styra upp situationen. De flesta flygplan är stabila i tippled tack vare placeringen av tyngdpunkt och tryckcentra, detsamma i girled av samma orsak och rätar upp en rollstörning genom att den ger upphov till en glidning som dihedralen styr upp. Om flygplanen inte var stabila på så sätt skulle de vara alldeles för svårflugna. Det är statisk stabilitet.

Dynamisk stabilitet är att en störning i någon led dämpar ut sig själv. Ett statiskt stabilt flygplan kan fortfarande vara dynamiskt instabilt. Det kommer då att (om det är i tippled) söka sig till en viss anfallsvinkel men kommer aldrig att återvända till planflykt utan kommer att fortsätta gunga upp och ner genom en nollhöjd med allt större amplitud i svängningarna.

De flesta flygplan är byggda med en medveten dynamisk instabilitet som kallas spiralinstabilitet. Detta innebär att om de lämnas åt sig själva kommer de sakta att gå in i en sväng åt något håll. Eftersom inget höjdroder ges för att kompensera kommer nosen så småningom att falla och flygplanet börjar gå in i en störtspiral. Det är detta som blivit domen för mången VFR-pilot som oavsiktligt hamnat i IMC.

Hastigheten hos denna rörelse är dock så liten att en pilot alltid hinner kompensera. Det skall faktiskt till en så kav lugn och turbulensfri atmosfär att den kan räknas som helt teoretisk om inte de kompensationer som ändå måste till för andra störningar skall vara magnituder större och mer högfrekventa.

Så beter sig alltså inte flygplanen i Il-2. De rollar glatt tillbaka i princip oavsett flygläge.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Heh, och var jag obegriplig någonstans så är det som vanligt bara att fråga. Risken är överhängande, inte bra att posta förklaringar när man är så här trött egentligen. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

radek

Nejdå jag hänger med nätt och jämnt
Trodde dock du skulle säga, jo men radek spelar väl ingen roll när tyngdpunkten ligger ovanför det mesta av vingen ialfl :)
Men håller med. Iofrsig inte samma sak men läste en historia om en p40 ( som faktiskt var ett relativt manöverbart och lättsvängt plan)
Efter att ha stigit rakt upp tills farten tog slut, slog planet ner med nosen våldsamt. Så pass tung var motorn att det inte bara satte nosen rakt ner utan nästan slog över igen.
Planet fortsatte gunga som en pendel och jag minns inte hur mkt men mkt höjd behövde piloten för att ta sig ut ur situationen.
Saknar lite av den känslan i il2. En liknande manöver i spelet är för det mesta totalt problemfri att ta sig ur.
Känns som om planen var för förlåtande i vissa situationer.