Ska man skratta eller gråta åt sånt här?

Started by Jotte, December 02, 2002, 07:52:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Phlerp>Tänkte exakt skriva ett liknande inlägg, alla vet att IRak hade(Vet ej nu?)ett mkt väl utvecklat WMD program under 2:a gulfkriget eftersom en av hans söner-in-law(Dotterns man)hoppade av till jordanien och berättade om allt detta. Han var dessutom chef över programmet för att dölja utveckligen av dessa vapen. Sen av nån dum anledning lurade Saddam tillbaka honom(Sa tydligen att han "förlåtit" honom) och han blev avrättad, inhemska pressen i Irak kallade det en familjefejd! ;)
Några påstår att han inte fick åka runt i limo i jordanien och därför blev uttråkad.

Så det huvudstående argumentet för att vi ska bli oroliga nu är att i 2:a gulfkriget(91) så visste Saddam att han inte skulle bli avsatt och därför användes enbart konventionella missiler mot Israel. Något man bör ha i åtanke är att har man överlevt så många mordförsök som han gjort är man bevisligen ingen dumbom. Det sägs att 4 av hans kopior har blivit lönnmördade sammanlagt. Sen att bara klara av att sitta kvar vid makten så länge som han gjort är en bedrift i sig(cyniskt sätt).

Irakierna har använt gas många gånger historiskt, mot iranierna under 8 åriga iran-irak kriget och mot kurderna i norr 1988(Då brydde sig ingen förutom en svensk FN ambassadör som klagade officiellt) samt under 90-talet.

BEQ>Jag skulle nog säga olja som du och Israel. Ingen vill säga det officiellt men inofficiellt säger BUshadministrationens policy makare det. Först när regionen stabiliserats(ett STORT projekt, trist om det inte blir klart när Bush går till återval och antagligen blir bortröstad och en ny nisse får ta över) kan Israel tänka sig börja seriöst diskutera med palestina(Eller "ta hand om dom"). Usa drömmer även att Iran ska demokratiseras vilket mkt tyder på nu, studenterna protesterar dagligen(jag har en god vän där). Staten måste sekulariseras dvs göras fri från religionen. Det är en soppa i mellanöstern, finns mängder med bra böcker och dokumentärer om ämnet, även värt är att diskutera med någon från mellanöstern då man inte får glömma alla historiska aspekter(Såsom Araber vs Persier etc).

Horizon>Alla kan bidra till diskussionen, det är det jag saknar i all politik, alla människor borde delta på något vis! Alla är vi människor med olika åsikter!
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names