Author Topic: Bokprojektet startar... och jag börjar här.  (Read 2284 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« on: March 28, 2013, 10:19:13 »
Hej gubbar,

Jag har vid olika tillfällen "hintat" om ett kommande projekt där jag antingen ställt någon frågor eller berättat att jag väntat på svar från flygvapnet.  Efter att ha träffat FV-inspektör Micael Bydén, FV-Stabchef Anders Persson så har jag nu fått grönt ljus att gå vidare och träffa personal inom deras organisation. På torsdag 4/4 ska jag till F17 Blekinge flygflottilj för att träffa kontingent-chefen för den flygstyrka som var över på Red Flag för ett par månader sedan. Därefter vet vi mer vilka som ska intervjuas och hur jag går vidare.       

Mitt projekt handlar om att skriva och publicera en bok om svensk stridspilot av idag och de system som omgärdar denne, samt den taktiska tillämpningen (dvs det som inte är hemligt). Jag vill beskriva det "3-dimensionella schackspelet" där system och människor verkar och motverkar.  Så den större delen av  boken kommer behandla den delen. Eftersom vi har en historia som inte involverar alltför mycket krigande under 1900-talet så är "våra" erfarenheter begränsade,, jag menar om vi jämför oss med andra mera aktiva länder,, inga nämnda inga glömda.  Dock så har vi en spännande period under det kalla kriget, där våra piloter med jämna mellanrum var inbegripna i intressanta aktiviteter som definitivt är värda att återberätta.  Mycket är redan omskrivet, men dock inte ur ett förstapersons-perspektiv där varje spakrörelse, tanke, val av manöver, "varför göra så och inte så", är beskriven. Kort och gott,, det finns mycket att skriva om som härrör skarpa situationer.

Boken kommer i första hand att publiceras på engelska för att på så sätt nå ut till en bredare målgrupp, flyg-entusiaster som oss och som inte får vara med i den "intre kretsen".   Ni vet ju själva hur många likasinnade som finns utanför våra gränser. Faktum är att det mesta som skrivits om det svenska flygvapnet och dess historia har skrivits AV svenska entusiaster PÅ svenska FÖR svenska entusiaster.

Jag är just nu i full färd med att nätverka. Jag har pratat med journalister, författare (Göran Jacobsson, författare av "Fältflygare- från dröm till verklighet"), FV-museet i Linköping och f.d. viggen-piloter och ämnar snart dra igång med djupintervjuer och författande. Jag har tagit kontakt med SAAB (då jag vill ha mer info om Gripen NG), men där går det lite trögare.

Parallellt med detta bedriver jag ett researchande där jag söker info om "allt", vapensystem, LV-system, flygsystem, FV-historia som rör det svenska flygvapnet. Alla personer med en "intressant" historia är av intresse.  Ju mer jag har att välja mellan desto bättre innehåll i boken.

Under arbetets gång ämnar jag starta en blogg där jag löpande kommer att berätta om hur arbete fortlöper. Jag lägger ut foton och korta berättelser om saker som jag fått veta.  Kort och gott,, jag tror det är ett bra sätt att promota boken. Eftersom jag aldrig har bloggat tidigare så måste jag först lära mig hur jag skapar en snygg sida och sedan hur jag underhåller den. Jag har redan skapat en sida/bloggadress, men jag återkommer med den när den är
"up & running".

Om du har tips på sådant som skulle vara av intresse för just dig eller om någon händelse som du känner till, så är jag idel öra.  Har du kontakter inom FV som skulle kunna vara intresserade? Bokens utformning kommer att ta form under det löpande arbetet. Berätta gärna om projektet för andra utanför forumet, vilket jag kommer att göra så snart jag har bloggen igång. Och ge gärna feedback och ta upp diskussionsämnen både här och i den kommande bloggen.  Alla idéer och tankar beaktas positivt. Tack på förhand.

Jag återkommer på denna tråd med mer info. To be continued....

Glad påsk så länge...


/Alessandro "zebra"

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #1 on: March 28, 2013, 18:13:39 »
Det är inget dåligt projekt du dragit igång, zebra! Jag är först i kö till boken när den är klar och jag läser mer än gärna inläggen i din blogg. Lycka till!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #2 on: March 31, 2013, 23:10:37 »
Detta skall bli spännande att följa. Lycka till!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #3 on: April 01, 2013, 22:20:20 »
Tackar gubbar,,, det blir en resa som heter duga,,, men en kul sådan.
Som sagt,, jag är öppen för tankar och idéer från likasinnade.   :)

/z.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #4 on: June 22, 2013, 20:01:44 »
Några trådar som kan vara användbara.  :)

Lite tråkiga länkar
http://nosig.net/forum/index.php?topic=3850.msg42460#msg42460

Dansk Draken cockpit
http://nosig.net/forum/index.php?topic=3867.msg40484#msg40484

Tunnan och Lansen
http://nosig.net/forum/index.php?topic=3875.0

Quote
List of US air kills in Vietnam
http://nosig.net/forum/index.php?topic=2784.0

Håller med. Och vad har den inte kostat.. Fast å andra sidan det finns värre exempel på pengar i sjön.. säger bara M-E-T-E-O-R... där kan vi börja prata om miljarder.. fast det är klart Jänkarna har sin F-22.. Europa har JSF'en.. Eurofightern..

Det var dessutom ett ental irakier som direkt efter start svängde sig ner i backen under just mörker. Läste några livfulla beskrivningar det i bok om F-15E i gulfen, liknande "Vipers in the Storm".

Sverige-Sovjet under kalla kriget slutade ju 1-2, där den svenska segern bestod i en Su-15 som följde efter en 37:a ner i en halvroll på låg höjd, och eftersom 37:an hade en betydligt större deltavinge kunde han också få ner farten under manöver och därmed minska diametern. Sovjets segrar bestod ju i väl kända DC-3 och Catalina.

Jag ser att du pratat med flygfemkamps-Göran :)

Hehe.. Det har väl alla? Nej jag har faktiskt inte pratat med honom om det, bara hört historierna. Undrar vad han gör nuförtiden? De lär ju ha plockat ut honom ur skrubben nere på F 10 när stället stängdes.

Tror han gått i pension faktiskt. Men jag hann höra hela historien innan han försvann iallafall, han hade en inramad bild på det hela på kontoret (F10).

Om jag minns det rätt lär ryssen tydligen ha varit en riktig vildbasare och gång på gång trotsat order från deras STRIL om lägsta höjd etc.

Legenden säger att det var en rysk rote där tvåan var hyffsat ny och rookie. Efter att ha lajjat lite över havet en stund så bestämde sig den ryska tvåan att haka på i en halvroll. Tagen av stundens allvar så visste eller glömde han bort sin egen prestanda och lyckas inte kommer ur den över havsnivån och gick ner i djupet.
Legenden säger att det finns en bild på samma flygplan innan denna manöver.
Men detta är som sagt bara en påhittad historia, tänk vilket rabalder det skulle blivit om det vore sant.

Nja, det är ju sant. Su-15 roten och 37:an möttes under första passet och det blev väl någon sväng då. Den ena Su-15 föraren var ökänd i Sverige (och självklart hemma) som väldigt risktagande och att ha problem med att ta order. Under andra passet möttes de igen och då hade ryssarna av sin stridsledning (som är väldigt auktoritär, till skillnad från svensk och NATO) fått en lägsta höjd på något tusental meter. Den hetlevrade ryssen ignorerade detta för han skulle absolut ge sig på 37:an. 37:an försökte dra sig ur med en halvroll på låg vilken ryssen följde med i och inte kunde matcha. Tidigare hade man stött på denne ryss när han ägnat sig åt identifiering och lågflygning på egen hand, trots order om det motsatta. Att man vet vilka order som utgick från sovjetiska stridsledningen kan man tacka signalspaningen för. Jag har hört historien från flera olika personer på olika divisioner och STRIL, så jag betraktar den i alla fall som sann.

Kolla ditt pm sen, ska försöka hitta ett par andra historier också.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #5 on: June 25, 2013, 17:23:24 »
Startar strax en ny tråd om det pågående bokprojektet...    :)

/z

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #6 on: June 26, 2013, 22:32:43 »
Ett par böcker du kanske kan ha nytta av.

Luftens dirigenter - Bjarne Darwall. Air Historic Research. Historien om den svenska jaktstridsledningen. 2004.

Slutsåld, men kanske finns på något bibliotek.

Draken 50 år. Svensk Flyghistorisk Förening. 2005.

Finns troligen kvar. De brukar sälja på mässor och uppvisningar förutom beställningar.

-------------------

Sen ska detta inte missas som sändes igår.

Hemliga svenska rum, del 6 av 8. Underjordiska flyghangarer. Intervju med piloter.
http://www.svtplay.se/video/997499/del-6-av-8

Ladda ner från svtplay:
http://pirateplay.se/pirateplayer/get.html
« Last Edit: June 26, 2013, 22:45:39 by F16_Filur »

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Bokprojektet startar... och jag börjar här.
« Reply #7 on: July 01, 2013, 12:38:32 »
Tack Filur. Såg faktiskt dokumentären när den sändes, klart intressant. 

Ska titta på böckerna.

/A  :)