News:

No significant change

Main Menu

Lite tråkiga länkar

Started by F16_Filur, September 12, 2005, 05:00:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Hehe.. en grej som slog mig när jag stängt ner datorn var att jag kanske gissade helt fel. De kan ha vänt på det så att den stora triangeln symboliserar det egna flygplanet. Rimligtvis måste ju en sådan symbol finnas även på kartbilden, och den är ju dessutom centralt placerad 1/4 från botten. Den stora triangeln ser även ut att följa en markerad rutt (steerpoints).

De häftstiftsliknande "fyrkanterna" (geometrisk beteckning någon?) skulle rent logiskt kunna vara fienden. Jämför attraktionskraften för ögat för dessa jämfört med de vanliga trianglarna!

I så fall har den här piloten en rotekamrat eller dylikt bakom sig mitt i ett fientligt radarsvep (rätt fascinerande i så fall att det kan beräknas för olika fpl. och presenteras grafiskt). Den ljusa färgen borde vara ens egen radar, men den verkar visas i  vissa sektioner istället för helheten. Det är lite förbryllande :). Den första sektionen är tillexempel avhuggen. Tänkte först den översta ljusa biten kunde vara räckvidden i ett mer fokuserad läge. Cirka 2.5x större än fiendens i så fall. Kanske troligare att det är hela radarsvepet som visas men att sektioner är borttagna för att inte plottra ner bilden. Hela svepet måste ju ändå visas på MI.

Det här är säkert grejer som uppdateras hela tiden. Bilden kan ju visa en beta-version, något som inte kommit ut på förband än, eller något ämnat för export. De som köper Gripen får ju ett skärddarsytt paket, inte en kopia rakt av av vad vi har i Sverige. Kan säkert innebära att kunden i vissa fall får vassare saker än Flygvapnet, men att vi som alla andra länder som säljer stridsfpl. behåller en del godbitar för oss själva. Fast sådana saker är ju ingenting man hör om i säljargumenten direkt ;).

F16_Filur

Ställde ju en fråga om raidassassment tidigare här, och fick svar av en som hittat lite info för F-14.

The APG-71 also features a Raid Assessment mode similar to that found on the F/A-18. The mode is used to resolve a situation where a pilot faces an undetermined number of closely spaced targets. Normally the group would appear as one contact on the radar display. Effective up to a range of 35 miles (55 km), Raid Assessment uses Doppler beam sharpening to provide increased resolution of the patch of airspace around the group. Typically the minimum amount of separation between aircraft must be approximately 500 feet (150 m). The APG-71 also features a ground-mapping mode as well in order to deliver accurate attacks against ground installations.

Låter lite snarlikt EXP-mode i Falcon 4 tycker jag.

Lade förresten till en bild om Gripens EW-suite lite längre upp här.

BEQ

Lika bra att ni slutar gissa symboliken eftersom det inte är någon som kommer att berätta hur den fungerar och vad som visas. :)

F16_Filur

Men det är ju det enda nöje vi har :-OO

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            Lika bra att ni slutar gissa symboliken eftersom det inte är någon som kommer att berätta hur den fungerar och vad som visas. :)

Mao, du är förhållandevis rätt ute, Filur. Men nu måste vi snart ta kål på dig... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Lol... det är bara att komma. Jag har alltid en Derringer i rockärmen ;)

Här är technsnacket från den gamla Ericsson-sidan som inte funkar längre (minus redan nämnda radarmodes). Projektet som kallas NORA - not only a radar.

(cachad)

Fully programmable signal and data processors enable the radar to handle these air defence, attack and reconnaissance missions. This also gives the radar a very high growth potential to meet future requirements. The radars flexible waveforms make it possible to avoid ambiguities and allow performance characteristics to be optimized for all operating modes. The radar also matches the data link requirements for advanced medium range missiles.

Ericsson has started development work for upgrading the PS05/A multimode radar. Some of the up-grades have been possible to incorporate, since new, faster and more powerful processors and components have become available on the market. An essential part of these upgrades is a new data processor who will replace the D80 processor in the Systems Computer in Swedish Air Force Gripens. It is a Modular Airborne Computer System (MACS) with higher capacity. A significant upgrade of the signal processor is also included which will dramatically enhance functions in both air-to-air and air-to-ground missions.

Ericsson AESA (Active Electronically Scanned Array) is a new airborne radar project currently in development at Ericsson Microwave Systems. The AESA technology will improve the radars overall performance drastically, especially its target detection and tracking capability. Beam direction can be changed instantaneously, detection range will be considerably increased, and jamming suppression further improved. The AESA radar will feature multibeam capability with all beams individually and simultaneously controlled. It can also operate simultaneously as a fire control and obstacle warning radar, and be used both in intercept and ground attack missions. The multibeam concept also allows for radar operation, data linking, radar warning and jamming simultaneously. As a consequence of the very large number of transmitter and receiver modules, the radar will have a high system availability through graceful degradation.


Från Canit.se:
As for radar, Ericsson Microwave Systems is planning on flying demonstrator of its AESA radar, on its own or with partners. It's planned to scan +-60 deg electronically and 60 deg mechanically in azimut, permitting scanning over a 240 deg arc and electronically +-60 deg up and downwards.

Från Air Force Technology
NORA ââ,¬â€œ ACTIVE ELECTRONICALLY SCANNED ARRAY
Ericssonââ,¬â,,¢s future airborne radar is Not Only a Radar, NORA, but also a complete electronic warfare system including jamming and data communication. The new radar will use an Active Electronically Scanned Array, AESA, built up with approximately 1000 individual transmit/receive modules. The antenna, mounted on a single-axis platform, will give well over 200˚ coverage in azimuth. NORA will offer superior performance by virtue of a number of core capabilities at Ericsson ââ,¬â€œ beam agility, beam widening, multi-channel processing, target-specific waveforms and low radar cross-section.



F16_Filur

Ja just det ja... de hemliga närstridsmoderna kallas för Vätten, Skogsfrun samt Julbocken.

F16_Filur

Nej, skämt åsido, så här ska det vara:

Sökmoderna i luftmålsfallet

FUS: Följning Under Sökning
PRIF: PRIoriterad Följning
KF: Kontinuerlig Följning

Autoinlåsning/Närstridsmoder
Skivan
SI-sök
Jätten


FUS ska kanske mer korrekt vara: "Följning Under Spaning". Sen är jag säker på att det finns fler, både för BVR och närstrid (tex för vertikalsök), men det är i alla fall skojigt med lite svenska namn. :)