News:

No significant change

Main Menu

Lite tråkiga länkar

Started by F16_Filur, September 12, 2005, 05:00:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Magnus

Tror inte du behöver hetsa upp dig. Troligtvis inte mer än vad man kan få ut utav en försäljare från Ericsson på en flygdag..

Jag skojjade lite med en sån i Ronneby sist och frågade om hur det var med här med radarstörning.. det var roligt minns jag.

Obizzz

men var inte du klädd ganska mycket så man förstod vem du var? :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BEQ

Det är en öppen uppgift, men jag tycker ändå att det är fruktansvärt onödigt att skriva ut det.

F16_Filur

Man kan också tala om en del fullständigt godtyckligt gnällande. Ingen jag tagit upp det här med har uttryckt minta lilla önskan om det inte bör diskuteras öppet. Allra minst tillverkaren som jag fick informationen av (i egenskap av flygintresserad privatperson).

Här kommer lite fler tråkiga länkar.

JAS, ljuset i vindtunneln

Aerodynamic highlights of a fourth generation delta canard fighter aircraft

Rätt mycket info som kan förklara JASÃ,´ens låga luftmotstånd jämfört med Viggen, men säkert även mot F-16, F-18 etc. Om den nu är jämbördig eller överlägsen de här planen, som antyds, måste ju något kompensera för en TWR mindre än 1:1. Synergieffekter är också skojigt :).

En intressant sak när det gäller instabiliteten och F-16 är väl hur pass "mycket instabilt" det egentligen är idag? Är helt säker på att jag läst på flera ställen (minns tyvärr inte var) att de tvingades modifiera den från klart negativ till nära neutral pga en massa tillbud. Sen från vilken version detta gäller minns jag inte heller, men det var tidigt. Den första rena jakt/närstrids-prototypen måste varit en grym dogfighter.

Magnus

QuoteOriginally posted by Obizzz

men var inte du klädd ganska mycket så man förstod vem du var? :)

jo, men inte han :)

Mr Jim

QuoteOriginally posted by BEQ

Det är en öppen uppgift, men jag tycker ändå att det är fruktansvärt onödigt att skriva ut det.

Håller med, men sen är det en privatperson som skriver sina egna inlägg, annat om nån från mil eller liknande skulle skriva(fast då skulle det antagligen bli tillsägelse eftersom vi är "övervakade") ;). Så i slutändan handlar det om personens egen bedömning. Men jag tror inte Filur vill ge våra närliggande kamrater mer info än vad dom redan har.

Därför känns det onödigt att skriva alltför detaljerat om vår svenska hårdvara, vill man briljera alldeles tekniskt gör man det i privata mess eller utanför forumet. Vill inte att vi ska låta våra försvarsanställda som är stammisar här få en tillsägelse eller bli bortskrämda av alldeles för nyfikna frågor. Hoppas detta respekteras annars blir gudarna sura! :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

F16_Filur

Såg inte din sista edit förrän nu... men, han visste om att jag fått infon flera dagar eller veckor innan jag postade det. Så om det fanns önskemål om att hålla inne med vissa öppna uppgifter fanns det gott om tid att meddela det. Jag som privatperson kan inte bedöma vad som är olämpligt att posta när jag inte ens lovat någon att hålla inne med det! Faktum är att när jag först frågade honom om det fanns något hinder att få veta de här grejorna fick jag svaret "egentligen inte, men ibland får man inte som man vill :)"  Jag är inte tankeläsare, och tycker det är bättre att vara tydlig än att skriva att folk är korkade i efterhand. Överhuvudtaget gör man bäst i att inte utgå från att så mycket är undeförstått.

Innan den här tråden om de norska F-16 togs bort (2005 eller nåt) var det betydligt högre i tak för att fråga kring sånt här, och intressantare diskussioner överlag. Dvs innan all paranoia med deletade poster här och var med j-t intressant information som togs bort. Kanske borde jag ha fattat att någon "övervakare" då skulle tro att det var han som "läckt" infon till mig innan jag postade eller!? Tycker också det är synd att förlora någon som verkligen ville och kunde förklara saker förut.

Tror inte det är våra nyfikna frågor som skrämmer bort någon och tvivlar på att det är piloterna själva som rapporterar om varandras tekniska eskapader på forum!? Så vem har det nöjet? För att sätta det i lite proportion, är det våra tekniska frågor här som är farliga - eller att helt inkompetenta politiker har möjlighet att halvera landets flygflottiljer?

Det här är bara svenska motsvarigheter till namn som vi får när vi simulatorflyger Falcon 4.0 eller Flanker, något rätt många flygintresserade borde ha intresse av. Och någon gång i framtiden kanske det kommer en bra simulator för svenska plan, vem vet? JA37 är urfasad och JAS39 A/B överspelad enligt artikeln i Ny Teknik.