List of US air kills in Vietnam

Started by BEQ, June 23, 2004, 10:37:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

LOMAC-forumet

Det som jag tyckte var intressant att se var att det var så många till följd av manövrering och att dessutom B-52:orna lyckats plocka åt sig några.

I övrigt var citatet från Robin Olds rätt intressant:

When I took over my wing [in Vietnam], the big talk wasn't about the MIG's, but about the SAM's ... I'd seen enemy planes before, but those damn SAM's were something else. When I saw my first one, there were a few seconds of sheer panic, because that's a most impressive sight to see that thing coming at you. You feel like a fish about to be harpooned. There's something terribly personal about the SAM; it means to kill you and I'll tell you right now, it rearranges your priorities ... We had been told to keep our eyes on them and not to take any evasive move too soon, because they were heat-seeking and they, too would correct, so I waited until it was almost on me and then I rolled to the right and it went on by. It was awe inspiring ... The truth is you never do get used to the SAM's; I had about two hundred fifty shot at me and the last one was as inspiring as the first. Sure I got cagey, and I was able to wait longer and longer, but I never got overconfident. I mean, if you're one or two seconds too slow, you've had the schnitzel.

ââ,¬â€ General Robin Olds, USAF.


250 luftvärnsrobotar är en jäkla massa. Och det bara mot ett flygplan. Då börjar man inse vilka luftvärnsvolymer det handlade om i Vietnam.

SledgeHammer

250 en jäkla massa..? Nja, inte direkt när det gäller vietnam. När jänkarna drog igång Linebacker II 1972 så använde de röda SA-2 som salvpjäser. Upp till 10st i stöten mot samma flygplan.

Under de första timmarna av Yom Kippur kriget sköt araberna mer än 1500 SAMs... De hade visst ca 1,5% träff på dessa så, tja...
Mvh  - Stefan -


BEQ

Yes, och eqyptierna hade stora framgångar med sina FIM-88 Redeye (Rb 69 i Sverige) - mot eget flyg :D

Det som imponerar är ju logistiken. Både SA-2 och SA-3 är riktigt stora dunderklumpar och att få fram dessa genom Vietnam som man knappast ens idag kan tillskriva en välutvecklad infrastruktur och sedan tanka robotarna på plats är verkligen en bedrift.

Men 250 robotar är väldigt mycket - mot en individ. Räkna med att varje robot i dagsläget skulle kosta ca 10 milj kr.

Magnus

Japp och det är precis i sådana här miljöer som det jag pysslar med kommer in...
*reklam för sitt eget jobb*

BEQ

Sen är det ju som vanligt i det här kungadömet att vi inte satsar resurser på det vi är bra på och det som efterfrågas. Istället för att fortsätta odla telekrig är det av yttersta vikt att vi köper in en spaningskapsel för en roll som om några år totalt kommer att domineras och lösas bättre av UAV:er.

:-OO

Magnus

Håller med. Och vad har den inte kostat.. Fast å andra sidan det finns värre exempel på pengar i sjön.. säger bara M-E-T-E-O-R... där kan vi börja prata om miljarder.. fast det är klart Jänkarna har sin F-22.. Europa har JSF'en.. Eurofightern..

Bax

Intressant !
Till följd av manöverering ? vad klassar man in där, CFIT, spinn ? jag menar man kan väl knappast överbelasta tex en Mig21 eller kan man ?
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


BEQ

Det är säkerligen inga problem att överbelasta en MiG-21, men jag tror inte att en sådan gammal häck belastas till vingbrott. Det jag tolkar det som är okontrollerat flygläge under luftstrid eller luftstrid på låg höjd varvid den ena parten manövrerat sig ner i backen.