Dansk Draken-Cockpit

Started by F16_Filur, September 18, 2005, 03:12:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deBug

#40
QuoteOriginally posted by deBug

            Tack för svaret! Otroligt intressant. :)

Men hur kunde du landa och orientera dig om du varken såg bana eller landskap? Du kanske var helt beroende av simulatorledaren då....
Jupp, vilket även Piloterna var för att hitta fi och kanske ibland för att hitta hem ?
Men då var det STRIL som var i lurarna.
Quote
men om han kunde se var du befann dig rent geografiskt på en plottervägg (alltså automatisk - inte manuell typ battle of britain?) hur kunde han se var du låg i förhållande till banan osv? Verkar ju inte som att han hade någon tv-skärm att följa din flygrutt på.
När jag var i cockpitt kunde jag inte se kartan, endast simulatorledare och eventulla åskådare kunde se den.
Landningen kunde nog ske var som helst antar jag, tror inte de hade simulerat att man krachade om man var utanför banan.
Det var bara hastighet, attityd och sjunkhastighet som var viktig antar jag.
Quote
Och om du hade fått skjuta akan, du hade ju inte haft någon möjlighet att själv se något mål! Skulle det bara ha varit en ren reglage-övning då?

Du har rätt i att man nog inte kunde öva akan anfall, har inte tänkt på det men nu när du säger det så kunde man antagligen inte öva det efersom det saknades grafik.
Iof. så kunde man ju öva take-off, ledning via STRIL mot målet, uppfångst på radarn av målet och inflygning mot det, och det är ju en viktig del i bekämpandet av fientliga mål.

Att flyga simulatorn var som nattflygning eftersom man inte hade några yttre referenser endast instrument och radar.

Jag gjorde faktiskt två försök med robotanfall men första gången håll jag för hög fart och tog för lång tid på mig med radarpuleriet vilket gjorde att jag flög förbi mitt mål.
Jag fick då ett nytt mål av den snälla simledaren framför mig på lagom avstånd men även den misslyckades jag med eftersom jag gick in i roll strax innan jag var redo för anfall.
Eftersom jag inte hade tid att fullfölja robotanfallet så förstörde simulatorledaren målet åt mig så jag skulle kunna se effekten, de kallade det att få "en morot".
Namnet har nog uppkommit pga. av det blinkande oranga ljuset skulle jag gissa.

Tror det tar några år till innan flygplanen och radar blir så enkla att en 16 årig klarar av att flyga dem och bekämpa mål efter ett par veckors prao :D :D

F16_Filur

Tack för ännu ett utförligt svar. Man skulle tränat på det sättet i våra för pc oxå, med en simulatorledare i flera månader, kanske ett år, så alla nådde samma nivå. Ett lag med en längre sådan utbildning hade verkligen kunnat dominera.

Bara att ha en genomarbetad wingman/rote-taktik med EN annan person kan vara otroligt maxat. Krävs mycket jobb och kontinuitet att få till bara... så många roller att få till samtidigt som privat pc-användare att det väldigt lätt blir "lek"istället :)

Själv tycker jag inte det är så vikitgt att "ha kul". Jag menar, det blir lätt att man kör samma grej hela tiden timme efter timme, och det blir inte "kul" i längden ändå. Som att spela tennis i flera år och hela tiden stå kvar på samma nivå.