News:

No significant change

Main Menu

Dansk Draken-Cockpit

Started by F16_Filur, September 18, 2005, 03:12:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

#32
Tack igen...

Edit: posten före kom medan jag skrev det här.

Vet inte riktigt hur jag ska börja, men alla de här termerna och lektionerna om luftstrid som cirkulerar på nätet och i simulator-manualer verkar uteslutande härleda till en amerikansk skola - Top Gun, Fighter Combar av Robert Shaw och en del WW2 material. Det finns en intressant bok som heter "And kill Migs" som berättar en del om hur och varför Top Gun bildades (cirka slutet 60-/början av 70-talet).  Man får nästan intrycket att det sättet att föklara sakerna på utgör någon slags universell standard = den enda spridda.
Men det är inte riktigt så eller hur? Den kompetens för luftstrid som utvecklats i Sverige är kanske ett spår för sig ? Läser man om lite äldre tider (Mustang, Tunnan) så hade piloterna rätt stort utrymme att experimentera med manövrar och taktik, och hittade det något som fungerade inkorporerades det i helheten, så det kan mycket väl ha skapats en helt egen tradition här. "Problemet" är att det är så sällsynt att man hittar något om icke-amerikansk metodik, den tyska skyttelänken jag postade utgör ett undantag. Tar man WW2 måste självklart även England, Tyskland och Sverige haft sina egna "manualer" för luftstrid men man hör väldigt lite om det.

Lag pursuit - verkar vara en central "TopGun" term. Hur menar du med "skär igenom den andres flygbana" BEQ? Som jag fattat det flyger man i den andres kölvatten, jagandes änden av en imaginär svans istället för själva planet (sätt på rök så är det lätt att träna på). Idén då att inte bränna sin egen energi förran man har definitivt läge - dvs gå över i lead-pursuit om det är kurvstrid och bekämpa). Sättet att flyga lag rätt går ut på att hitta "the entry window" genom att (istället för nosen) rikta sin "lift-vector" (ännu en central term) mot fienden. Alltså, jag har alltid trott att alla tänker på det här sättet... men vi kör inte med det i Sverige?

Scissors - det kom en bra artikel om detta på SimHQ för ett par år sen. De talar å andra sidan både om vertikala och horisontella (enbart i planet). Båda går ut på att tvinga motståndaren framför sig. Horisontella genom att flyga så sakta som möjligt, medan vertikala är en "energy fight" med tunnelrollar - den som bevarar sin energi bäst och kommer högst vinner. Även där har har man sin "liftvector" riktad mot fi och piloterna borde kunna se rakt in i varandras cockpit.


F16_Filur

#33

deBug

#34
QuoteOriginally posted by F16_Filur

            Här kommer en ganska detaljerad Draken cockpit.
Fan man blir ju tårögd:-X
Den e så fin...
För tankarna tillbaka till 16 års åldern då jag PRA:ade på F10 och fick flyga deras Draken simulator.. Efter två veckor ute på divisionen och 1000 tals frågor till alla piloterna kunde man reglagen utan och innan och med hjälp av en snäll kapten som "smuglade" in mig till det heligaste, simulatorn så fick man äntligen 15 minuter i den, ner i cockpitten , ner med huven, "Radiocheck" med simulator ledaren, master switch , generator på, start motor, taxi och line upp.
Full EBK och vid ca 400 knyck dra spaken lite mot mig och hoaaa, jag flyger ! (hydralsystemet som lutade simulatorn gjorde det mycket realistiskt)
Draken var ju extremt känslig i rollled så trots alla varningar att ta det lungt i rollled så gick jag snabbt in i en svag roll men det gjorde inte så mycket eftersom jag var på väg rakt upp !
(En pilot sa senare att det brukade räcka att man tänkte att man skulle svänga draken så gjorde man omedvetet en liten rörelse i spaken som var tillräcklig för att banka kärran i en lagom sväng!!)
Försök att räta upp i rolled och horsontalflygning resulterade i överkompensering vid 10000 meter så att för mycket dykroder applicerades.
Med total fokus på uträtning av rollen så höll jag inte nog fokus på attityden vilket resulterade i att jag från att ha varit på väg rätt upp nu var på väg ner från 10000 m med riktning mer eller mindre 90 mot marken, fortfarande med full EBK :D
"överljudsfart" hördes bara tort från simulatorledaren, följt av "kanske dags att ta upp den i planflykt?"
Efter uträtning övades robotanfall, förutom att hålla reda på käran skulle man nu rikta in radarn med hjälp av en spak till vänster som styrde svepet. Snart dök målet upp någonstans i småland som en liten blip på radarn allá 50 tals radar. På med styrautomaten , phuu, mycket trevligare att styra kärran med en liten ratt för bankning.  Sveplåsning av radar i sidled, fippla med radarn lite mera, välja robot, fälla upp säkringen på spaken som fäldes ner till att bilda avtryckaren, sveplåsning i höjdled, av med styrautomat för att styra in kärran mot målet.
Roll igen! Fan va svårt!
Blev ingen avfyrning.
Hem å landa, gick väl sådär. "du överlevde landningen" var kommentaren från simulatorledaren.

Det va höjdpunkten i livet för en flygintresserad grabb!
Sen har de bara gått utför..

Va fan blev man IT-chef för? skulle blivit fältflygare.
OK, det kanske inte hade stått en Porsche i garaget men jag hade lätt byt det mot att få känna EBK:n kicka in och dra iväg upp bland molnen...

Säg till om du vill byta liv med mig BEQ  :D :D



Tack för de fina bilderna Filur, har en tom vägg som har saknat lämligt flygmotiv, nu vet jag vad som skall sitta där. :)

//debug

F16_Filur

Fan vilken härlig post deBug! Känner att jag har tusen frågor om de här Draken- och Viggen-simulatornerna. De man använder militärt idag kan jag lättare förstå eftersom de påminner om de vi kör på PC, men de här äldre tillhör liksom en helt annan generation och det gör dem nästan desto mer spännande.

1. Fanns det mer än en Draken-simulator? Har hört om en som kallades "sulan".

2. Vad slags grafik visades (landskap etc.)? Såg man något av sin egen nos, vingar osv.?

3. Hade du en riktig fullt ut fungerande HUD-display? Vad för information visades i så fall där?

4. Kunde man välja olika radarmodes på Draken typ RWS, LRS, STT osv?

5. Användes bildskärmar (och i så fall hur många), eller någon slags dome?

6. Någon aning om vad slags datorer som styrde allt det här?

7. Hur presenterades en eventuell avfyrning (både robot och akan)?


PS. Du kan väl börja lite försiktigt med att byta ut hans SAAB mot din Porsche (medan han sover)... ta det stegvis så omställningen inte blir för stor ;)

deBug

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Fan vilken härlig post deBug! Känner att jag har tusen frågor om de här Draken- och Viggen-simulatornerna. De man använder militärt idag kan jag lättare förstå eftersom de påminner om de vi kör på PC, men de här äldre tillhör liksom en helt annan generation och det gör dem nästan desto mer spännande.

1. Fanns det mer än en Draken-simulator? Har hört om en som kallades "sulan".
Jepp, när jag var där (1978 eller 79) fans det två simulatorer.

1 En väldigt gamal simulator som var ganska lik en 50 tals amerikansk link simulator, dvs man satt i en cockpittliknande utrymme som var orörligt men där instrumenten gav korrekta utslag.
Denna simulator hade altså ingen hydralik eller huv etc. Kommunikation mellan övningsledare och pilot skede genom att tala med varandra eftersom man satt två meter ifrån varandra, piloten hade ingen hjälm eller headset på sig.
Denna primitiva simulator styrdes av en "dator" av typen reläer och elektronrör !
När jag var där så användes den endast av den österikiska divisionen med hjälp av svenska simulatorledare.
När jag tittade in där körde en österikare och några av hans kollegor tittade på.
Stämningen bland Österikarna var hög och det skojades en del mellan dem.
Den här simulatorträningen verkade inte särskillt strikt, man hoppade in i utrymmet som skulle likna cockpitt, körde några repor medans de andra tittade på, efter ett tag bytte man förare och så fortsatte man under dagens tills man var färdig eller hade fått värmeslag (det var ca 30 grader i rummet eftersom elektronrören och alla personerna i  det lilla rummet som simulatorn förpassats in i värmde upp det ganska rejält :) )  
Den här simulatorn betraktades av Svenskarna som hopplöst föråldrad men Österikarna verkade ha jättekul fast det var varmt i rummet och reläer klickade konstant och förorsakade ett jädra oväsen.

2 Den modernare simulatorn. Om den äldre link simulatorn låg i ett rum som var ca 30m2 stort så hade den nyare ca 100-150m2.
Den bestod av ett framparti av en Draken, hydralik, ett stort kontrollbord för simulator ledaren med tillhörande plottervägg som visade var flygplanet befann sig över Sverige, samt en avgränsad del av rummet för datorn. Ca 2/3 delar av rummet togs upp av datorn.
I anslutning till simulator rummet fanns en verkstad för att serva den. Där jobbade en handfull tekniker med underhåll.
Simulator och dator stog på ett datorgolv (upphöjt golv med ca 50 cm utrymme under golvplattor) där det gick enorma kabelmängder från kontrollerbord och simulator till datorn.
Dessutom fans ju det en del hydralik antagligen var nedstoppat där.



Quote
2. Vad slags grafik visades (landskap etc.)? Såg man något av sin egen nos, vingar osv.?
Man kan ju tro av min tidigare inlevelsefulla post att det var grym grafik. Sanningen är att det inte fanns någon grafik alls!
Huven var ogenomskinlig och hade någon form av mjölkvit belysning i sig. Det konstiga är att det gav en väldigt bra skänsla av att flyga fast man inte såg något utåt. Ljudet var bra och motorljudet lät som det kom från bakifrån.
Hydraliken gav ju en mycket realistisk känsla av at flyga.
Sen var ju alla instrument och radar funktionella ochså.

Quote
3. Hade du en riktig fullt ut fungerande HUD-display? Vad för information visades i så fall där?
Har inget mine av att huden visade något. Skulle kunna gissa på att den bara användes som akan sikte. Någon som vet ?

Quote
4. Kunde man välja olika radarmodes på Draken typ RWS, LRS, STT osv?
Möjligt att det fans en del olika radarmodes som inte visades för mig, men jag tvivlar på det eftersom den verkade ganska primitiv. Den radarmoden jag använde hade en svepande linje i vertikal led som rörde sig höger-vänster-höger

Quote
5. Användes bildskärmar (och i så fall hur många), eller någon slags dome?
Nej

Quote
6. Någon aning om vad slags datorer som styrde allt det här?
En kombinerad digital/analog dator med kärnminne på några tiotals k.
Det hölls på att bytas mot IC minne iof. Styrdes av en klocka på 32kHz som togs från ett spår på en hårddisk (vilket var smart eftersom övriga spår på disken (kiunde vara både digital och anloga spår vad jag förstog) alltid låg i fas med CPU klockan även om disken varierade i varvtal.

Quote
7. Hur presenterades en eventuell avfyrning (både robot och akan)?
Skjöt ej Akan eller Robot. Träff indikerades genom att belysningen i huven blinkade orange.


Quote
PS. Du kan väl börja lite försiktigt med att byta ut hans SAAB mot din Porsche (medan han sover)... ta det stegvis så omställningen inte blir för stor ;)

:o)

77deBug

simon

Detta får mig att minnas att jag som liten praoande parvel på FTS har fått flyga "Riggen"....  :)

F16_Filur

Tack för svaret! Otroligt intressant. :)

Men hur kunde du landa och orientera dig om du varken såg bana eller landskap? Du kanske var helt beroende av simulatorledaren då.... men om han kunde se var du befann dig rent geografiskt på en plottervägg (alltså automatisk - inte manuell typ battle of britain?) hur kunde han se var du låg i förhållande till banan osv? Verkar ju inte som att han hade någon tv-skärm att följa din flygrutt på.

Och om du hade fått skjuta akan, du hade ju inte haft någon möjlighet att själv se något mål! Skulle det bara ha varit en ren reglage-övning då?

deBug

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Tack för svaret! Otroligt intressant. :)

Men hur kunde du landa och orientera dig om du varken såg bana eller landskap? Du kanske var helt beroende av simulatorledaren då.... men om han kunde se var du befann dig rent geografiskt på en plottervägg (alltså automatisk - inte manuell typ battle of britain?) hur kunde han se var du låg i förhållande till banan osv? Verkar ju inte som att han hade någon tv-skärm att följa din flygrutt på.

Och om du hade fått skjuta akan, du hade ju inte haft någon möjlighet att själv se något mål! Skulle det bara ha varit en ren reglage-övning då?