News:

No significant change

Main Menu

Dansk Draken-Cockpit

Started by F16_Filur, September 18, 2005, 03:12:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

QuoteOriginally posted by deBug
Vadå förbigånget, det var ju skitavancerat, man kunde ju välja både hundkurva och jaktkurva vid intercept ! :D

Vad menas med jaktkurva resp. hundkurva?

QuoteVet inte om jag skulle kalla det för bra taktik. Snarare dårskap.

Du menar en taktik av slaget "nu jävlar ska dom jävlarna få" ? :)

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur

Vadå förbigånget, det var ju skitavancerat, man kunde ju välja både hundkurva och jaktkurva vid intercept ! :D

QuoteVet inte om jag skulle kalla det för bra taktik. Snarare dårskap.

Du menar en taktik av slaget "nu jävlar ska dom jävlarna få" ? :)

lol, det är ju den taktiken jag nästan uteslutande använder i alla simulatorer utom OFP (där det funkar sådär halvbra :))
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

deBug

Hundkurva = nosen på ditt flygplan är alltid riktat mot målet.
Det här är inte särskilt effektivt, Om målet tex flyger framför dig och har en kurs som är 90 grader från din så kommer du snart att hamna i en sväng för att fortfarande peka din nos mot honom. Svängen kommer at fortgå tills du hamnat bakom honom på samma kurs som honom.
Tänk på när en hund jagar en kanin som springer framför honom. Hunden har hela tiden fokus på kaninen och försöker aldrig att genskjuta den.

Jaktkurva= Du riktar nosen mot ett ställe i luften där det är beräknat att du och fiendeplanet kommer att mötas om ni fortsätter med samma fart. Du genskjuter med andra ord det andra planet. (Genskjuta=Intercept på engelska).

Horizon

Jaktkurva= Du riktar nosen mot ett ställe i luften där det är beräknat att du och fiendeplanet kommer att mötas om ni fortsätter med samma fart. Du genskjuter med andra ord det andra planet. (Genskjuta=Intercept på engelska).

= Lead Pursuit :)

Phlerp

Hundkurva = nosen på ditt flygplan är alltid riktat mot målet.
Det här är inte särskilt effektivt, Om målet tex flyger framför dig och har en kurs som är 90 grader från din så kommer du snart att hamna i en sväng för att fortfarande peka din nos mot honom. Svängen kommer at fortgå tills du hamnat bakom honom på samma kurs som honom.
Tänk på när en hund jagar en kanin som springer framför honom. Hunden har hela tiden fokus på kaninen och försöker aldrig att genskjuta den.

= True Pursuit :)

Horizon

Å det sista heter väl Lag Pursuit? :)

F16_Filur

Tack... det är kul med de svenska beteckningarna, man är ju helt indoktrinerad av all denna amerikanska terminologi.

Först tänkte jag fråga vad den här professorn i aerodynamik  hette som nämndes tidigare i tråden?

Sen efterlyser jag fler svenska flygtermer:

Lag pursuit = svanskurva? ;)
Liftvector = ?
Scissors = ?

Och, vad betyder "buntsväng"?

Phlerp

Först tänkte jag fråga vad den här professorn i aerodynamik  hette som nämndes tidigare i tråden?

Kommer inte ihåg vad han heter i förnamn, men i efternamn heter han Ridder. Han borde väl vara pensionerad nu eller?