News:

No significant change

Main Menu

Platt slärm?

Started by griffin, January 11, 2005, 09:51:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Tack för tipsen John! samt Control!

Frågan är, står man ut med 17" när man är van vid 21" CRT? Om man ändå skall spara till en platt kanske det är värt att spara en tid extra och skaffa en 20" så man kommer upp i 1600 x 1200?

Vad händer om man lirar spel i lägre upplösning än den för skärmen optimala? Sorgekantar förmodar jag?

Nu lär det dröja ett tag innan jag har råd med en platt men jag har bestämt mig i alla fall, det blir nästa investering när den nu blir. Så jag kan lika gärna förbereda mig genom att läsa på. Min gamla 21" CRT börjar visa tecken på åldring och att gå tillbaka till en gammal 17" CRT som inte ens är platt känns jobbigt, speciellt när man fick se alla med platta LCD på LANet. :D
snappahead

Mupp

#9
Vet inte om nån blir hjälpt, men jag berättar ändå! Jag har för tillfället, och förhoppningsvis under lång tid framöver, 2 st 17" TFT. Jag bytte från 2 st 19" CRT, och jag bytte inte ner mig! Vet inte hur det skulle kännas att byta från en 21 till en 17, misstänker att det blir lite litet kanske, det är rusktigt svårt att gå neråt i skärmyta. Om du har för vana att utnyttja ytan till max tror jag du kommer bli besviken på en 17".

Angående döda pixlar så var jag också rädd för det, sköt nog lite extra på det av den anledningen. När jag fick skärmarna, för en halvår sen kanske, så var det inga döda, men  det poppade upp ett par efter nån vecka. Grejen är dock den att jag inte märker det för fem öre, jag brukar roa mig med att leta på den eller dom ibland, och det tar ett tag trots att jag vet var jag ska leta. Jag brukar störa mig som Zlatan på pixlar som lyser, jag brukar se dom direkt, men inte på den skärm som dom finns på nu. Till stor del beror det nog på att pixlarna är ganska så pluttiga på 17", döda pixlar blir märkbart tydligare på 19".

Jag har Eizo L550, hyfsad representabel pixelgaranti skulle jag tro, tre döda vill jag minnas, men vissa tillverkare tycks ha lite gnällmån då jag hört några stycken som fått bytt vid en pixel på skärmar utan nollpixelgaranti. Beror mycket på placering och färg. Observera också att dom flesta tillverkare som svänger sig med nollpixlegarantier oftast bara menar lysande pixlar, svarta brukar man få stå ut med runt tre stycken. Fler på 20" och större oftast, om man inte går på dyrare skärmar.

Edit, glömde, om du kör nåt i lägre upplösning är skärmens faktiska så skalas bilden upp. Det kan finnas lite kvalitetsskillnader i sånt om man är kräsen kanske, jag stör mig lite på det, men har inte märkt så stora skillnader mellan olika skärmar. Tror dock som regel att upplösningar som tex 1280x960 på en skärm med 1280x1024 alltid blir i "letterbox"-format, men rätta mig gärna!

Control87th

QuoteOriginally posted by Obizzz


            Det fungerar alltså med 1280x960 utan att den sträcker bilden? man får svart ytor istället?

På dyrare monitorer kan man välja hur monitorn skall göra.... På min verkar det inte gå att välja men de spel jag har fungerar. Ta Falcon som exempel, väljer du 1280x960 i setup så blir det en utdragen bild... sätter man -hires på genvägen så finns 1280x1024 valbqart, väljer man det så är det förmodligen så att Falcon lägger på svarta rader över och under för resultatet är som jag sa tidigare.

CS har äkta 1280x1024, likaså PF tror jag, är inte hemma nu... Så jag är nöjd.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



BEQ

Jag bytte från en Dell 21" trinitron (på 40 kg... blää) till en Samsung Syncmaster 710T. Ingenting jag ångrar. Fastän det skiljer 2" eller nåt i presenterad skärmyta är det ingenting jag märker av. 710T är en mycket bra skärm. Den är ett halvår gammal så det kan ha kommit någon nyare nu. Jag har även ett exemplar av föregångare till 710T (minns ej vad den heter) och den är också mycket bra, men 710T har något snabbare responstid. När jag köpte 710T hade den delat snabbast responstid och bäst kontrast och ljusstyrka av alla 17" TFT.

griffin

Ja, jag sitter ju på en Dell 21" Trinitron och sedan LANet vet jag hur tung den är :D

Skönt att höra någon som gått från 21" Trinitron -> 17" TFT. Samsung är bra på skärmar, har haft en Samsung tidigare och den var klockren. Läste i dagens SVD att Samsung kommit med en platt 5" som är bara några mm tjock och böjbar. Bara en sån sak!! :) Fast 5" är nog lite litet, böjbar eller inte.
snappahead

Obizzz

Det jag har läst om platta skärmar så ska samsung vara väldigt bra, funderar ju själv på att skaffa platt framöver.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

QuoteOriginally posted by griffin
Fast 5" är nog lite litet, böjbar eller inte.
Perfkt storlek för att ha som MFD :)

Oden

Sitter med Samsung SyncMaster 910M på 19" och 1280x1024 25ms
inga påtagliga bekymmer med de 25ms som jag tror är det man ska prioritera högst för LCD-tricket (8ms låter ju löjligt bra)
700:1 är mkt bra kontrast och jag tror det är vad man bör ha som prio 2 i ärendet.

Med dagens priser tror jag du ska stoppa ditt fall från 21" vid 19".

Lycka till och som vanligt - du kan baras bli besviken då en dubbelt så bra LCD finns till salu för halva priset ett kvartal senare :S