News:

No significant change

Main Menu

Platt slärm?

Started by griffin, January 11, 2005, 09:51:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Apropå skärmar, förstod jag Torsten rätt att det var vanliga TFT som han sedan lagt tryckkänslig film ovanpå? Hur svårt är det och vad kostar det att modda sin skärm på så sätt... vore ett enkelt sätt att få en enklare hantering av ICP och MFD i Falcon  :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW

griffin

Det finns skärmar som har touch inbyggt, min gissning är att det är nån sån. Men det kanske finns "film" man lägger på med, vad vet jag.

Ett exempel på skärm hittar du här.

Men nej, jag vet inte exakt vad det var Torsten använde och var man hittar sån film.
snappahead

Mupp

Touchfunktionen ges av en platta som sitter framför den vanliga skärmen, därför är dom oftast lite ljussvagare. Det finns lösa tryckpaneler att köpa, men jag vet inte var man hittar i Sverige för skärmar i storlek att ha till datorn. Har för mig att Elfa hade förr, men jag hittade ingen där nu. Dom är också rätt dyra i sånt utförande, kostar nog ungefär i samma klass som skärmen, troligtvis mer. För små skärmar är dom dock lite billigare, kollar man på lcd < 5" så brukar det väl inte kosta skjortan, även om det är för dyrt för mig.

I jämförelse så är nog 15" TFT med inbyggd pekfunktion, de billigaste man hittar, rätt prisvärda. De är oftast lite snyggare designade också, så det syns inte lika bra att det är en pekskärm. De lösa pek-tillsatserna är ofta ganska klumpiga, dom få jag sett iaf. Om 15" är fel storlek så finns det rätt gott om skärmar runt 7" med pekfunktion, såna som 'Hallick:isera min skjuts' brukar sätta i bilarna du vet. Dock ligger priser i Sverige i regel i samma klass som för 15".

Edit, det ska tilläggas att eftersom jag inte ens vet vem Torsten är så vet inte jag heller vad han har för skärmar.
Edit2, det ska även tilläggas att jag mycket väl kan ha helt fel, rätta mig isf!

griffin

Jag har hittat den! Denna skall jag ha. Bara en femhundring mer än Samsung 710T men då får jag 19" och 8 ms responstid! Samsung 913N heter den och den verkar vara färsk.

Läs mer här

Komplett kränger den för 4600:- men får inte in den förrns i slutet av februari. Vilket i sig inte är några problem då jag måste spara ihop pengarna till den först :p

Nån som vill köpa nåt förresten? Vad som helst! En unge (kan nog läras att diska t.ex.) eller... måste.. ha... pengar... nu.... :D :D
snappahead

Mr Jim

Griffin>Verkar vara en fin skärm du köpt, blir avundsjuk, man får så mkt mer plats på skrivbordet för tjafs när man har en platt :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Om det vore så väl att jag köpt den. Det är en sån jag vill köpa! Är väl bara en 4 tusen kvar att spara ihop eller så :D

Så, är det nån som vill köpa en unge, lite gamla prylar eller nåt som jag har liggandes här hemma? Jag behöver snabba pengar ;)

Skämt åsido, med en nyss genomförd renovrering av ett rum här hemma så ser det ut som jag får ge mig till tåls ett tag iaf.

Men som sagt, verkar vara en fin skärm det där!
snappahead

Horizon

Grattis, det blir en fin slärm! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Inte sant? Jag är nosigs egen slärmexpert :D
snappahead