News:

No significant change

Main Menu

Min nya hårddisktystare

Started by Horizon, November 04, 2002, 19:19:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Jag har precis monterat en sån här hårddisktystare från Kylning.com > NoVibes 3

Den fungerar utmärkt och tog bort ALLT läs/skrivljud från hårddisken. Det bästa med den var att även resonansen i min Aopen-låda försvann! :)

För alla som vill ha en tyst hårddisk (om ni inte redan har det), kan jag rekommendera en NoVibes. Den är lite dyr med frakt (416,50) och man kan säkert konstruera något liknande på egen hand, men den passar mig perfekt eftersom jag har tummarna bak på ryggen, typ... :)

Om ni vill veta mer om montering osv, står jag gladeligen till er tjänst!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Följde det med vikter också? För att stabilisera disken...
Mvh  - Stefan -


Horizon

Vikter... hmm... det kanske var därför det följde med två avlånga metallremsor med tejp på baksidan?

Annars vet jag inte. Inget mer i paketet iaf.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Jag byggde en liknande upphängning fär några år sen och var tvungen att öka på den upphängda massan ganska väsentligt för annars så tyckte huvudservot inte om mig riktigt. Det blev tom lite resultatskillnad i nåt av de dära extrema testprogrammen för hårddiskar.
Mvh  - Stefan -


Horizon

Det där har jag inte märkt något av alls. Disken snurrar på så fint och tyst så... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Dags att köpa sig en sådan... familj och släkt gick ihop och gam mig en Zalman vattenkylare :D

Ska skriva lite mer om den när jag kört ett tag, har haft uppe systemet i 3 timmar nu. Det superpreliminära utlåtandet är att den är för bra, nu är jag irriterad på ljudet från min tysta Seagate HD och fläkten i nätagget... för att inte tala om den andra burken jag har i rummet :-/

HD, nätaggfläkt och min gamla Dell, har jag inte lagt märke till innan, men när jag nu bytt ut mina totalt 6 fläktar i "nya" datorn (Processor, grafikkort samt 4 chassifläktar) mot Zalman Reserator med endast en inbyggd vattenpump som ljudkälla, så märks de rejält.
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

Har inte det där vattenkylningssystemet fläktar på utanpåliggande kylflänsar dit vattnet leds eller har jag helt missförstått det hela?
-Brat

ctrl

Det system jag har, består av en stor kylare helt utan fläkt. Den innehåller ca 2,5 liter vatten och en liten vattenpump i botten. Den har en massa flänsar och avger värmen till omgivande luften, helt passivt. Från den går då en slang till först ett flödeskontrolrör och sedan till processorblocket via en skarvkoppling (i kortplatshål). Från processorn går det då något varmare vattnet till grafikkortsblocket, därifrån via en skarvkoppling, tillbaka in i kylaren.

Allt som behövdes inklussive en liten skruvmejsel, kylpasta, strypklämmor för framtida transport, kylflänsar för grafikkortets minnen följde med.

När jag får lite tid över ska jag se om jag kan modda in en tystare/långsammare fläkt i strömaggregatet eller om jag måste byta det. HD skulle jag också vilja få lite tystare även om jag tror att jag kan nöja mig om jag lyckas halvera ljudet från nätaggets fläkt.

Min gamla dator ska definitivt lämna vardagsrummet inom kort.
Control
87th Stray Dogs VFW