News:

No significant change

Main Menu

Min nya hårddisktystare

Started by Horizon, November 04, 2002, 19:19:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Brat

Låter finfint, har du vart på OKQ8 och kollat glykolhalten?;)
-Brat

ctrl

Nix, ingen glykol, men jag funderade lite på vad jag skulle ha i för att förhindra algbildning. Hade inte så mycket kemikalier hemma så det blev kokat vatten som sen fick svalna blandat med ca 10% absolut vodka. :D
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Verkar ju riktigt fint. Får man se systemet på lanet?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

#11
Det var det jag tänkte på, om han skall resa med bil till LANet med pluggat system i Januari, vad händer då när DubbelOzeros bil skär ihop, vid minus 15C!? Liksom.... ;)
Tänkte på att det finns glykol speciellt för aluminiummotorer, så att det inte ärjar ihop efter ett par år!
-Brat

Mr Jim

QuoteOriginally posted by ctrl


            Det system jag har, består av en stor kylare helt utan fläkt. Den innehåller ca 2,5 liter vatten och en liten vattenpump i botten. Den har en massa flänsar och avger värmen till omgivande luften, helt passivt. Från den går då en slang till först ett flödeskontrolrör och sedan till processorblocket via en skarvkoppling (i kortplatshål). Från processorn går det då något varmare vattnet till grafikkortsblocket, därifrån via en skarvkoppling, tillbaka in i kylaren.

Allt som behövdes inklussive en liten skruvmejsel, kylpasta, strypklämmor för framtida transport, kylflänsar för grafikkortets minnen följde med.

När jag får lite tid över ska jag se om jag kan modda in en tystare/långsammare fläkt i strömaggregatet eller om jag måste byta det. HD skulle jag också vilja få lite tystare även om jag tror att jag kan nöja mig om jag lyckas halvera ljudet från nätaggets fläkt.

Min gamla dator ska definitivt lämna vardagsrummet inom kort.

Angående tyst nätagg kolla in detta, finländsk kvalitet, funderar själv på en sån när pengarna finns i överflöd

http://www.akiba-pc.com/article.php?42.0
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

ctrl

Mm, den eller någon liknande kanske blir min julklapp till mig själv :D

Idag moddade jag mitt nuvarande strömaggregat, tog ut originalfläkten, stoppade in en tyst chassifläkt till moderkortets chassifläktkontakt via ett varierbart motstånd. Ypperligt resultat, agget verkar hålla sig kallt med det lite mindre luftflödet och min "nya" burk upplevs nu låta ungefär 20% så mycket som den gamla. Nästa steg är alltså att flytta Falconservern till skrubben, får bli lite spring under uppstart av sessioner i fortsättningen.

Undrar vad jag hade för temp på processorn och mb innan... nu stabiliseras proctempen på 38grader i mitt varma rum 24grader vid normalt arbetande på burken (alltså ej spel eller annat krävande).

Visst ska ni på se på prylen på LAN:et. Än så länge är jag extremt nöjd, installationen inklussive isärplockning, avmontering av allt gammalt, montering.... allt mao. tog totalt 2 timmar i lugn takt, inga svåra moment. (Deras tips att skära av en bit slang och använda för att dra åt kopplingarna fungerade suveränt) I tester jag läst, ligger den ganska nära botten av listan jmf. andra vattenkylsystem avseende effektivitet men den vinner naturligtvis överlägset när det gäller ljudnivå. Denna slår alla luftkylningssystem med råge. Jag har nu kört flera dygn med min proc 2.8@3.5 samt med ganska kraftigt överklockat grafikkort.

För övrigt så klarade jag precis min första trainingcheck (Metereologi) på min ATPL-teorikurs. :D Jag missade tre frågor, en var slarv, två var av den jävligaste typen av frågor "vad är mest rätt?"  
Control
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Vet inte vart jag skrev om mina hd problem... nåväl problemet är löst. Uppgraderade BIOS till mitt asuspc800-e deluxe och min s-ata segate blev ganska exakt 10x snabbare :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW