Kan någon äkta pilot snälla reda ut det hela?

Started by TrakDah, October 14, 2002, 16:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

Hej

Jag vill ha hjälp av en äta pilot, gärna som flyger glas-cockpit (Gripen, A320, 747 osv)

Enligt den här artikeln skulle en mobil slagit ut flygets system.

Jag finner det svårt att tro på det, för vad jag vet rings det dagligdags från t ex bizjets utan att det händer något. Jag har dessutom hört att stridspiloter ringer från cockpit (och då sitter dom ta mej faan mitt i smeten!)

Hur ligger det till egentligen? Stör det verkligen? Jag har hört att detta är en skröna/påhitt från NMT-tiden då alla mobiler alltid kopplade till alla basstationer den såg (line-of-sight), och då blir det ett antal från 10km höjd.

Red ut!

/TD

Jotte

Expressen/Aftonbladet.... :-OO

Sjukhusutrustning kan ju än idag störas av mobiler men som sagt, källan till den artikel eller rättare sagt stället den publicerades, borgar ju inte precis för att de är varsamma med sanningen.

ft

De flesta i navigationssystemen (och andra system) ingående komponenter är väl skärmade mot extern elektromagnetisk påverkan. Antenner o dyl är det så klart inte, men tar å andra sidan bara mot smala frekvensband. Det kan dock inte uteslutas att telefoner m m kan åstadkomma störningar. Bl a är den metalltub en flygplanskropp är en intressant miljö som kan åstadkomma en massa skumma vågmönster kors och tvärs, långt bortom vad man kan förutsäga.

Att mobiltelefoner kan påverka annan elektronisk utrustning vet nog alla som hört en GSM-telefon genom sin stereo, telefon eller dylikt. En ILS-mottagare tar emot ganska svaga sändningar och fungerar med hjälp av interferensen mellan dessa. Jag ser det inte som otroligt att en telefon skulle kunna störa... och jag har vid ett par tillfällen sagt till folk i min omgivning att stänga av sina telefoner när de pladdrat på när de inte borde. Även om jag inte tror att påverkan kan orsaka någon olycka, det är det för mycket redundans och felsäkerhet i systemen för, så har jag ingen lust att bli sittande på flygplatsen sju timmar medan de reder ut om det är något motorfel bara för att en GSM-telefon påverkade motorinstrumenten. Då tar jag gärna att betraktas som en grinig typ av något pladderberoende pucko.

Spänningarna i ledningarna från temperaturgivarna i motorerna mäts t ex i millivolt i de flesta motorer... utom i Turbomeca om jag minns rätt eftersom fransmännen naturligtvis skall göra på sitt eget sätt och förstärker signalerna redan i motorn - vilket i det här fallet är rätt smart för det gör dem mindre störningskänsliga.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Visst ja, telebolagen gillar det inte alls. I USA vet jag att det är FCC, Frequency Control Commission, som har gjort det till lagtext att mobiltelefoner inte får användas i luften. Flygbolagen instämmer av egen fri vilja och utan lagtexter som bas.

En telefon i luften är på ungefär samma (långa) avstånd från många basstationer. De försöker då kasta denna svaga telefon mellan varandra som en het potatis vilket slukar stora resurser i mobilnätet.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Ur Ordnings och skyddsintruktioner för flygmaterieltjänsten
Quote
3211
Mobiltelefoner NMT450, NMT900 och GSM, liksom äldre walkietalkiesändare
kan på nära håll utgöra mycket starka störkällor för elektroniksystem.

3212
Vid arbete på strömsatt flygplan med yttre anslutningar eller med serviceluckor
öppnade är det inte tillåtet att medföra telefoner enligt 3211 inom
ett område närmare än 3 m från flygplanet eller kablar anslutna till detta.
Detta gäller även kablar anslutna till flygplanet via instrument och till
yttre elnätet och kablar ingående i detta inom 10 m från flygplanet.
Varken avstängda mobiltelefoner eller telefoner i standby läge får medföras
inom detta restriktionsområde.
Anm 1 Orsaken till ett generellt förbud är att
ââ,¬Â¢ tillslag av telefon kan ske av våda och
ââ,¬Â¢ telefoner i stand-by läge automatiskt aktiveras för kontaktanrop
till bassändare.
Anm 2 Restriktioner gäller inte dubbelriktad radiokommunikationsutrustning,
M2795-520010 Bärbar radiokommunikation och
M3780-201010 Centralenhet.

3531
Vid laddning eller plundring råder följande förbud:
ââ,¬Â¢ [...]
ââ,¬Â¢ Radioanläggning får inte sända inom 3 m från den plats där arbete med
ammunition pågår.
ââ,¬Â¢ Mobiltelefoner NMT450, NMT900 och GSM, liksom äldre walkietalkiesändare
utgör en risk för ammunitionen. Varken avstängda mobiltelefoner
eller telefoner i standby läge får medföras inom restriktionsområdet
3 m. Se även 3211 och 3212.
Anm Restriktionen gäller inte dubbelriktad radiokommunikationsutrustning,
M2795-520010 Bärbar radiokommunikation och M3780-
201010 Centralenhet.
ââ,¬Â¢ [...]

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

TrakDah

ft och BEQ,

tack för era svar som mycket väl överensstämmer med det jag hört förr, och som jag själv upplever det (speciellt det där med FCC och reglerna i USA).

Det är några saker som fortsätter att förbrylla, eller snarare sagt: som envisas med att rotera i skallen...
...om telefoner stör ut (vilket dom gör) hur kommer det sig då att bilar med all sin elektronik inte påverkas. Det jag menar här är att det är en sak att det stör, men därifrån till att slås ut är steget rätt stort. Jag vet att mobiler inte får föras nära vissa typer av utrustning (vapen o dyl, som egentligen borde sträcka sig till bensinstationer med!) pga de kan störas ut, och med fallet vapen är det rätt allvarligt
...om det är så att man vet vilka band saker-och-ting fungerar på borde det vara en smal sak att isolera ut andra källor. Detta görs naturligtvis, för annars skulle ju allt ta upp varandras signaler (ILS tar upp VOR som tar upp Radar-signaler osv), men varför bygger man då inte system som inte tar upp på GSM-banden? OK, det skulle inte funka med äldre mottagare, men med tiden skulle det inte vara några problem.

Kortfattat, jag håller med ft till 100%, men iom det motsätter jag mig att telefonen skulle orsakat en kraschincident! Ingen idé att spekulera. Man kan fråga sig hur folk klarade sig före 1987...

Och BEQ, självfallet har ni instruktioner för mobiler, men trots allt: om vi nu låtsas att du får ha luren med dig, och den stör dig eller din MFD eller nåt, stäng då av den. Det är det jag gör på jobbet i varje fall ;-)

/TD tacksam för bra svar!

ft

BEQ,
jaaa... klart jag kan hela OSM utantill! Ååååh, paragrafer, paragrafer... 4294, den är så bra!!! 2972 också... whoa! UHF-03-32-10-00A-200A... ooooh... sådan skönhet, sådan fantastisk prosa! Framförallt pos 4.2... :p :-OO :D

TrakDah,
all elektronik som tar emot eller sänder (och en hel del annan elektronik också) har oscillatorer som fnurrar på på olika frekvenser. Jag kan för lite om det där för att ge någon detaljerad redogörelse (och orkar inte packa fram den boken just ikväll, kanske någon annan gång :)) men i grunden har du en hög frekvens som du sedan delar ner för att ge den önskade, kombinerar med den mottagna för att ge en signal som är lättare att filtrera ut till mottagaren/förstärkaren. Man kan göra det hemskt komplicerat men det är principen. Som du anar är det mååånga frekvenser på vägen... och alla kan läcka ut och störa. Oturligt nog så ger några vanliga frekvenser på mobilbandet och i laptopdatorer upphov till frekvenser som krockar med frekvenser som används inom flygnavigation. Dessutom krävs det bara en kabel någonstans med rätt (fel?) längd och trasig skärmning så har man en härlig insignal rakt in i systemet. :/

Slås ut, nej, det gör ingen nalle. Men kanske kan den peta ILS-nålen någon grad åt sidan... eller störa precis nog mycket för att den interna diagnostiken skall poppa ut varningsflaggen för att signalen inte är pålitlig. Och genast har du en missed approach på halsen.

Nej, jag är också säker på att kraschrubrikerna är en ren aftontidningsskapelse. Flygrädsla säljer, så är det bara. Flygplan lär inte krascha på grund av en telefon. Däremot är varje oplanerad händelse ett riskmoment, en missed är betydligt farligare än en flygning som går enligt rutinerna.

Mobiler som är av kan gå på... och vissa mobiler är inte helt av även när de är av utan håller lite koll på var de är genom att småsnacka med basstationer och ha sig. Skall man vara säker måste man plocka ur batteriet.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com