Kan någon äkta pilot snälla reda ut det hela?

Started by TrakDah, October 14, 2002, 16:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

Mr. Jim,
det mest skrämmande är att UHF-03-32-10-00A-200A faktiskt finns... att jag skrev det ur minnet... och att jag vet vilken det är... uppstart av APU. Och det är inte den enda! ;)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Bax

När man ringer ifrån trafikkärror går det antingen via central satelittelefon eller via speciell långvågsutrustning. Det blir inte lätt att hitta GSM basstationer över stilla havet !

Rent akustiskt stör GSM via radio likt den störning som fås med mobil nära TV ( det händer rätt ofta att nån i cockpit glömt stänga av och får då en reminder i lurarna då telefonen börjar leta basstationer :-))

Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

TrakDah

Det håller inte riktigt...

Alla som har en GSM vet att den stör, men vet också att den slutar störa på mer än kanske 2m håll. Vem sitter närmre än 2m från displayerna i cockpit på en normal trafikkärra?...

Eller som ft:s inlägg påvisade, verkar tröskelvärdet vara 3m.

/TD

Obizzz

men det kan ju vara så att displayerna hämtar sin information från sensorer och dess kan ju t ex sitta på flygkroppen och då är du kanske inom 3m
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Nej, tror inte heller att det stör mer än möjligen lite brus i hörlurarna och flimmer i någon display. Men OM det blir en nod i kabinen på fel ställe, OM någon skärming är paj, OM det är halvmåne i slutet av Mars och Jupiter gått ut på krogen en sväng... och, som vanligt inom flyget... man lever längre om man antar att allting som man inte kan bevisa inte är skadlig ÄR skadligt. Alltså, nalle av vid IMC! Och i luften eftersom man inte vill vara elak mot mobiloperatörerna... för DET vill man väl inte? ;)

(Ja, ja, ja, har glömt slå av min ett antal gånger när jag varit uppe också)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

så nu kryper han fram med ett litet erkännande också :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

TrakDah

Tja

Jag var otydlig: jag menade utslag på skärmar... "hur ofta är man 3m från skärmarna i cockpit?" borde jag sagt.

Däremot håller jag med om att man antagligen kan tänkas störa ut mottagare på flygplanskroppen om man sitter i turistklass, eller nåt :)

/TD