Prickskytteammunition i Sverige...

Started by Horizon, October 11, 2002, 22:00:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Horizon

Satt och läste på http://www.fmv.se/index.asp?K=005011004&L=SE och kom till delen där kostnaden för försvarets nya prickskytteammunition redovisas. Kopierade nedanstående:


"ââ,¬Â¦ men vad kostar den?

Kostnaden per patron är 14:-. Det är fyra gånger så mycket som normalammunition, men är ändå mycket kostnadseffektivt om man tänker på vad förlusten av en nyckelbefattningshavare kommer att kosta fienden !

Arméns prickskyttar är därmed utrustade med inte bara världens bästa prickskyttegevär utan även med världens bästa prickskytteammunition !"


Inte utan att det kändes lite olustigt när man tänkte på "nyckelbefattningshavaren" som ammunitionen i krigstid kommer att slita i bitar... :-/

I den här branchen gäller det att slänga allt vad samvete heter åt sidan, fälla ner pannbenet och bara jobba på...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Hmm... och här kommer den engelska versionen (notera främst den sista meningen):


"ââ,¬Â¦ but what does it cost?

The price for each round is USD 2.00. This is four times the price of a ball round, but anyway very cost-efficient, if one realises the effect that the loss of important key personnel has on an enemy force.

The Swedish Army is thereby equipped with the world's most sophisticated sniper rifle, telescopic sight, and now also the best sniper ammunition. Enemy key personnel beware !!!"


Vad säger man?

;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Efter att ha läst era vapendiskussioner i OFP-forumet så tror jag inte ni säger något alls... eftersom ni redan håller på med något HELT annat och mycket mer fysiskt! :D

*springer och duckar*

  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

Mer seriöst så ser jag hellre att man skjuter en general än de bassar som man måste skjuta för att ge samma effekt på fi:s krigsansträngning.

Men det är lätt att förbli pacifist...

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

SledgeHammer

Sen kan man ju också ifrågasätta om den verkligen är värd 14:- eller om det bara är ett merpris eftersom den är så mycket bättre och det är försvaret som köper....
Mvh  - Stefan -


Mikke_EAF331

#6
Ett visst överpris misstänker jag.
Som handladdare kan jag köpa sabots (från USA) för runt 50 öre styck. En bra kula ligger på säg 1,50. Krut ca 1 kr, tändhatt 25 öre, hylsa kanske 1 kr för fabrik.
Summa material 4,25. Att jämföra med helmantel som jag laddar för kanske 3,50 (2,50 exkl hylsa) vilket säljs för runt 5 kr.
Sen ska allt sättas ihop så att det fungerar och blir bra precision vilket är svårare än för vanliga kulor, så istället för runt 1,50 för montering så kanske man får lägga 3 eller t.om 4,50 på arbetet. Sen vill dom förstås ha lite täckning för utvecklingen.
Då hamnar vi på 10 kr eller så, men det är nog inkl moms vilket jag skulle tro att försvaret kan glömma. ;)

Nåja, om jag minns rätt så använder dom en speciell kula med en kärna av någon intressant metall vilket kan göra det hela dyrare.

:D
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Horizon

Kulan (pilen) är gjord av volframkarbid.

Mikke:>> Vad menar du med "handladdare"? Gör du din egen ammunition?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names