News:

No significant change

Main Menu

Pet Tigers

Started by F16_Filur, December 28, 2009, 11:46:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Ser detta ut som en "vanlig" kise?





6 månader


edit: bilderna hade fått fel storlek

Vitus

Härligt, är det din katt?
Ser riktigt "gosig" ut.

Jag gissar på att det är en Norsk skogskatt. eller en blandning.


Horizon

Jag skulle också sätta en slant på norsk skogskatt. Hade själv en sån en gång i tiden. Jag hade velat se en bild där katten står upp, för då kan man kolla om den har den där fina hängande magen. :)

Men vad menas med rubriken för tråden? Och varför frågar du om det ser ut som en vanlig katt? Vad är en vanlig katt? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Det är, eller rättare sagt var min särbos katt, men han hade på något sätt ändå "valt" mig hehe  :)

Nja, jag skrev den rubriken lite halvt skämtsamt, pettigers är vad en många på gott och ont sysslar med i tex USA, där de har tigrar och andra stora kattdjur som husdjur och där det finns en marknad för sånt. Den här kisen var faktiskt byggd som ett nästan perfekt nerskalat större kattdjur, rörde sig sådär tungt och vaggande, helst nere på marken, lämnade snabbt det barnsliga och konserverade energin, samt var mycket kompakt. Han hann inte bli fullvuxen, bara två år, så han vägde mellan 6-6.5kg.

Det är en sibirisk katt, och vi tyckte det var ett mycket "ovanligt" exemplar inom den rasen. Har aldrig sett en med lika vilt utseende, vare sig på bild eller i verkligheten. Han levde upp till det också om man säger så.  :) Bet mig rakt genom fingret förra våren, kunde attackera en med språng upp i midjehöjd, det krävdes sex veterinärer för att ta ett blodprov trots att han var insvept i en handduk och hade en tratt runt halsen, backade aldrig för hundar och stack efter kaniner på samma sätt som en foxterrier jag haft förut. Så han var inte snäll, men det fanns gosiga stunder också. De gånger han visade tillgivenhet kändes det speciellt.

Här möter han en hjort i skogen. Tyvärr kass film med mobilkamera.
http://www.youtube.com/watch?v=pPurytYr1L4

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibirisk_katt - den rasen har bara fötts upp i skandinavien sedan år 2000. Huvudformen skiljer sig från skogskattens och maine coon genom att vara mer hjärtformig och bredare. Svansen brukar också bli mer yvig och tjock. Finns också stor chans att allergiker tål den.






Horizon

Ah fan, ni fattar jag. Pet tiger! Jag läste det med svenskt uttal. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Hmm.. just det ja. I engelskan SKA man ju särskriva.  ::)

Man ska dock inte heller "peta" på dem, deras empatiska förmåga verkar inte särskilt stor när de bli missnöjda.  :D

http://www.youtube.com/watch?v=gbfXh7_bhEw

Vitus

oh fy fan va snabbt det gick.. han gav verkligen igen..
Vilken tuffing, skulle varit intressant att se hur han i bilen
såg ut efter det..

Horizon

Mycket fin katt! Katter ska vara sådär egna och lite "farliga". Anledningen till att jag föredrar katter är att de är lite mer "fuck off, tala inte om för mig vad jag ska göra...". Hundar är lite för bjäbbiga/lufsiga/slickiga/undergivna/"snälla, jag gör vad du vill bara för en klapp"-iga. Nu kommer jag säkert få en massa skit för detta, men så tycker jag. :)

Katter har personlighet och integritet och det gillar jag verkligen. Min katt hade en massa fuffens för sig jämt. Konstiga idéer om hur saker skulle stå och ligga där hemma och han kunde sitta och smyga på en när man kom hem från skolan. Lite som den där leoparden som rev killen i bilen... Såg förresten en film när en kvinna skulle mata halvtama geparder och en katt klöste till lite snabbt mot henne när hon inte var snabb nog fram med köttbitarna. En klo rev hennes jeans i bitar med ett enda klös, så nog är det power i de där sakerna. :)

Katt är fint, men nu är vi allergiska båda två och tycker att det är rätt skönt att slippa ha ytterligare en familjemedlem att hålla koll på, så det blir nog inga fler husdjur. Men det är fint att kolla på andras.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names