News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Rivvern_, November 23, 2009, 08:22:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Ping Vitus!

Har du silikonat om något kar nångång?? Jag har ett dilemma! Vet inte om jag vill fixa till det eller sälja det!

Vitus

Nej har inte gjort det,, sorry.
Efter att du började så fick jag också blodad tand och fick låna ett
akvarium av sambons bror.
Det var med möbel och allt så nu har jag ett akvarium jag me.
Men mitt läcker inte som tur är.

Trist för dig. Man måste säkert vara riktigt noga när man gör om fogarna,
Säkert ta bort så mycket som möjligt av den gamla fogen på insidan och
göra rent ordentligt. Sen lägga på nytt, viktigt att du kollar med någon som
vet vilken sort Silikon du ska ha så att det inte blir fel sort som "läcker" gifter
ut i vattnet.

Jag kan kolla med Dan på Dans Zoologiska om du vill, han vet säkert.

Rivvern_

Tack Vitus!

Man ser ganska tydligt att fogen är dålig på framsidan och i ena hörnet.

ctrl

Alice ömsade i helgen, gamla skinnet är 135cm långt. Ikväll kommer en ny IKEA soffa. Till helgen blir det förmodligen inköp av material till nytt terrariebygge.

Någon med kontakter som kan skaffa billigt glas?

behov:

4 eller 6mm tjocklek.

2 st 60x60cm (sidorna)
2 st 110-130x60cm (glas till fronten, två skjutbara skivor)
2 st 200-250x25cm (glas till taket, två kanter, lampor mm. i mitten, kan vara uppdelat på fler mindre skivor.)
1 st 200-250x60cm (baksidan, kan göras i spånplatta)

Tanken är alltså att bygga ett terrarium med 2-2,5m längd. 60cm högt och djupt. Får plats med uppemot 80 högt... Nu är jag på jakr efter glaset, sen köper jag bottenplatta, eventuell bakplatta mm. Lokala glasmästaren fixar glaset för ca 2500:-, ett förmodligen sjysst pris för fint glas i rätt dimensioner med välslipade kanter men jag skulle vilja komma undan billigare.
Control
87th Stray Dogs VFW


Vitus

Quote from: RedRiver on February 10, 2010, 07:36:57
Tack Vitus!

Man ser ganska tydligt att fogen är dålig på framsidan och i ena hörnet.

Åkte förbi Dans Zoologiska idag och hörde efter lite, han pustade lite det är tydligen något som är ganska
vanligt med stora akvarium. Det enda är att ta bort den gamla fogen på insidan, göra rent ordentligt med
ättika (det var vad han sa,, hmm låter konstigt) och sen lägga ny fog men inte vanlig silikon för då kommer
fiskarna att dö av det. Dom hade "rätt" sort att sälja i stora eller mindre förpakningar, men du skulle nog göra
om alla fogar på insidan om du ändå gör det och då är det lika bra att köpa en hel tub.
170:- eller så tror jag det va.
375 liter shit är det så stort.. hehe

Rivvern_

Tack Vitus! Jag har läst lite om silikonet och man kan köpa samma i ett byggvaruhus. (billigare) Men det måste som sagt vara ättikbaserat silikon. Jag har en som ringt på akvariet. Ska se vad han säger. Frugan vill inte ha kvar det. Intresserad Vitus?  ;D

Rivvern_


griffin

:(

Synd att det blev som det blev. Hoppas du får en köpare snart!
snappahead