News:

No significant change

Main Menu

En sån där liten bärbar sak

Started by Horizon, October 25, 2009, 22:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Vad kallas de där små bärbara? Syrran har en och den var så smidig att frugan blev intresserad. Inte för att jag själv känner något behov av en sån sak men vad gör man inte för sin fru. :) Kallas de för tablet-pc? eller är det en mini-laptop? eller är det eepenis, sorry, eepc? Fan jag har ingen koll alls. Någon som har tips på en bra sån?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Låter som du pratar om sk "netbook".

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Horizon

Ah! Ett steg närmare. Jag kikade lite på nätet och hittade ett gäng med ca. 10" stor skärm, ser ut att vara en sån syrran har. De var inte så dyra, ca. 3500 kronor för de billigaste men jag antar att man får vad man betalar för? Kan man ha en sån som server för t.ex. Lock On, Falcon osv?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

#3
Vi har kört netbook i fam. nu i ett halvår. Det har helt klart sina poänger, men man måste förstå att man också gör avkall på en del väsentliga saker. Hör många som är besvikna på sina netbooks men jag tror det handlar om förväntningar som kanske är för höga.

Ja...
- de har liten skärm
- det är svårt att få överblick på en sån liten skärm
- det går inte skitsnabbt
- tangentbordet är lite trångt på vissa

Men...
- de väger inget
- är små (går ned i handväskan är en sellingpoint för kvinnor iaf)
- har bra batteritid
- Är billiga


Är man bara införstådd med detta och tycker det är ok minskar risken drastiskt att bli besviken. Bästa sättet att inse vad det handlar om är det vanliga: gå tiill butik och klämm och känn.
Vill du/ni ha lite mer tips (mer konkreta kanske) säg till.

Glömde kanske nämna det: vi är nöjda med vår. Dock tycker jag nog personligen att 1024x600 är i minsta laget och skulle jag köpa en netbook idag hade en hhögre upplösning varit prioriterad. Men samtidigt, otroligt smidigt med den lilla storleken. För surf, enklare ordbehandling, mailande mm fungerar det perfek.
snappahead

Horizon

Perfekt, tack för den infon Jensemannen! Märke/modell på er netbook? Ser att Acer, Asus och Toshiba verkar vara stora på den typen av bärbar.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

#5
Har kört netbook i snart ett år nu och är klart nöjd med den. Den är ett komplement till andra datorer, ingen ersättning.
Perfekt för slösurfning i soffan, kolla på film/lyssna på musik på resor, enklare jobb-prylar... Skulle dock inte orka ha den som enda dator i hushållet.
Bra botemedel för "Are we there yet..?" Min sjuårige son har alltid den med sig i baksätet på längre resor, fyllt hårddisken med filmer och kör XBMC så är det lätt för honom att navigera sig fram.

Som Griffin säger så beror nog den stora besvikelsen på att folk tror de får en "riktig" bärbar dator för halva priset och halva storleken...

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

watar

Asus 1000H, 2Gb RAM, eeeBuntu/Win7