News:

No significant change

Main Menu

En sån där liten bärbar sak

Started by Horizon, October 25, 2009, 22:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

granQ

LG X110. (under huven samma som msi wind).

1 år gammal, så en del grejer, typ hårddisk var lite mer unik då men inte nu.

Varför?
nummer ett varför notebook och inte laptop.. du väger inget, tar ingen plats men är ändå "dator", så du kollar snabbt saker på google, forumen från sängen, bär med dig när du chattar. Kör den som chatt datorn rätt ofta om jag lirar eller jobbar på "stora".

I princip normalstora tangeter..
samt höger shift på rätt ställe, asus har på vänster.
120 gb (först förstog jag inte vad jag skulle ha det till men "löste" sig).
Större skärm än EEE osv.
Snyggare (Vit och allmänt snygg liksom).

Varför inte?
Med det batteriet som kommer till har man kass batteritid, lite mer än 1 h. Bryr mig inte nämnvärt, finns eluttag hemma, på swebus osv..
men klart lite negativt ibland.

Spel jag kört som funkat bra:

Homeworld
Quake 2 (och ser grymt ut), läst att Quake III och Unreal rullar bra också.
GTA

men tips är man lägger in Grim Fandango, Monkey island och olika kortspel typ.

tror funkar utmärkt med massor av server program om man nu vill det.

Föreslår du går in på prisjakt, välj allt som viktigt för dig, är bluetooth, är möjligheten att ha simkort inne i datorn så man slipper modem, osv.. kolla vad du har för alternativ. Kolla sen design och tangentbord.. sen posta här så kan jag ge mina synpunkter som ung student.

Det man helst vill ha om man hade cash är ju dock:

http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/c1tabjjv.jhtml#
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Kör en Asus EeePC 1000He med 2 Gb RAM och XP. Tänker dock migrera till W7 när jag orkar.
Eeebuntu funkar out of the box (variant av ubuntu anpassat för eeePc)

Jag skulle kika på Asus Eee PC-familjen, Samsung N*, Acer Aspire One och för sakens skull även Vaio i de mindre utföranden.
Exakt vad du skall fokusera på beror lite på vad som prioriteras samt vad som känns bäst.

Själv hade jag i dagsläget sneglat lite extra på EeePC 1101Ha då den är lätt men med bra batteritid, har högre upplösning än tidigare EeePc (till pris av processorkapacitet som kan vara en begränsande faktor beroende på vad man vill göra - där skulle jag luska extra hur folk upplever den). Men den ser annars ut att ha precis det jag saknar med min nuvarande EeePC 1000He.

Vaio kan man ha tur med, de är lite dyrare (tja, kan bli hur dyra som helst) men har bättre prestanda och sämre batteritid. Tror jag.
De övriga är sådana jag vet florerade när jag kollade efter netbooks för ett halvår sedan, men exakt modell och vad som är bra "just nu" vet jag inte på rak arm.
snappahead

Horizon

Tack för tipsen! Jag prioriterar batteritid framför annat lull lull, men inte till vilken bekostnad som helst. Lite kräm får det ju vara i maskinen. Den ska inte spelas på (annat än webbaserade saker) utan användas för surf/mail och kanske som spelserver (om det går med en sån liten sak).

Ska kika närmare på de olika märken/modeller som är mest populära.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Då skulle jag helt klart snegla på EeePC familjen.
snappahead

Dubble0zero

Nu är jag kanske lite sent ute här, har du köpt nån än?

Jag har en eeepc 901, den är lite mindre än 1000H, köpte den mest för att ha med på resan, och till det funkade den utmärkt. Batteritiden har visserligen blivit sämre nu när den inte är ny längre, men det räcker runt 5 timmar nu i alla fall, så det är ok endå, när den var ny så kunde jag streama musik via spotify konstant i  lite mer än 6,5 timmar.

Prestandamässigt är det kanske ingen höjdare, men det räcker till att surfa och hantera bilder, film och musik. Jag kan dock inte kolla på streamat material från t.ex youtube utan att det hackar, men jag tror inte att det beror på själva prestandan egentligen, min syster har en 1000H med samma processor, och på den funkar det bra.
Min är lite seg rent generellt också, den hackar lite när som helst ibland, typ när man ska scrolla och så, men det är inte tillräckligt irriterande för att jag ska ha tagit tag i det än, jag gissar att det är samma orsak som till att det hackar när man streamar film.

Jag har fifflat lite med olika linuxversioner på den, och just nu har jag återgått till att använda Xandrox mest (det som följde med). Jag har även en Ubuntu installerad, men jag har inte fått den att funka bra alls.

Xandrox funkar bra till det som datorn är bra för, surfa, ljud, musik och film. Det funkar även att använda den för ordbehandling, men mitt tangentbord är egentligen lite för litet för det, jag prioriterade smidighet framför att kunna skriva uppsatser på den. Trots mitt lilla tangentbord så kan man skriva på den, det går bara långsammare än annars, det funkar bra till att chatta och så, och när man vänjer sig så är det nästan lika bra som ett lite större tangentbord.
Ubuntun klarar av mer, där kan man installera andra program enklare, t.ex. wine, scumm och VLC som är lite roliga/praktiska att ha. Men som sagt så vill det inte riktigt som jag vill.
De problem jag har är nog baserat i linux, och inte i själva datorn. Jag ska kanske installera XP på den och testa, men det har inte varit så nödvändigt just nu.

Sammanfattningsvis så är den smidig och funkar bra som komplement till en annan dator, när jag var iväg så var det ju min enda dator, och det funkar det också, men man kan ju inte spela så mycket då, vart mest monkey island och full throttle med emulator, men det är ju inte fy skam det heller. =)

De andra modellerna vet jag inte så mycket om, när jag köpte min var acern en konkurrent, men min har SSD hårddisk i stället för vanlig, och det ser jag som nått positivt eftersom att jag skulle packa ner den och ha den med mig, då är det ju bra om den inte är så känslig för stötar. Den åkte i golvet på sjukhuset på NZ ifrån ungefär brösthöjd när den var igång, och det var inga bekymmer, bara att plocka upp den och fortsätta.
Men man får ju mindre utrymme att spara saker på, det löste jag genom att skaffa en extern HDD på 320 gig som bara behöver USB för ström matning. Visst är det kanske smidigare med större inbyggd HDD om man inte ska springa runt och slänga den i golvet, men för mig var valet rätt enkellt endå. Den är dock lite långsammare än en vanlig HDD, men det är ingen fara.
...000... =)

watar

Dubble0zero, har du testat http://eeebuntu.org/?
Ubuntu skräddarsytt för Asus eee serien

Dubble0zero

Jag är ganska säker på att det är den jag har, vet inte vilken version dock.
...000... =)

griffin

Eeebuntu funkar finfint.
Jag kör visserligen XP men eeebuntu går att köra från USB sticka så när andan faller på är det bara att boota från den istället.
Kommer tids nog ersätta XP med någon version av Windows 7.
snappahead