News:

No significant change

Main Menu

Varför?

Started by Horizon, May 26, 2009, 02:09:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Horizon

...ska man må så jävla illa i minst en halvtimme innan man lyckas spy upp det lilla man har i magen? Känns för jäkla gott när man bara sitter och önskar att få kräkas, men inget händer och svetten och frossan bryter ut och det börjar susa i öronen och man tror man ska dö en kvalfull död. Halleluja vad jag älskar magsjukan...

Rivern du vet vad du har att vänta dig när din lille en gång börjar på dagis och tar hem virus, bakterier och annat fanskap.

*ulk ulk*
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Rivvern_

Tack för informationen...! Varför kan du inte låta mig gå och drömma i min oerfarenhet. Skrämma upp mig på det här sättet. *glömmer att jag läst denna posten*

;)

Horizon

Du skall tas ur dina villfarelser om att småbarn bara är söta och luktar gott! :D

griffin

Det blir bättre när de börjar skolan, då har de betat sig igenom det mesta :)
snappahead

Horizon

Fyra år till... fyra år till... :)

Men nu är det banne mig Defcon 5 här hemma igen. Frugan pratar fler barn och jag gör allt jag kan för att streta emot. Men som alltid kommer jag att förlora i slutänden då jag i ett svagt ögonblick erkänner att de faktiskt är väldigt söta de där små krabaterna som säger "pa-pa" och flinar åt en med små riskorn i underkäken. :)

Ja ja, först ska jag hämta mig från den här jäkla mag-pärsen...

griffin

Svårt att avla om man kräks samtidigt om inte annat ;) Hur många har ni? Tycker inte det gjorde nån större skillnad mellan 2 och 3 t.ex. :)

Sen är det olika mellan barn. Yngsta har varit mer sjuk allena än resten av familjen tillsammans känns det som. Men senaste kvartalet har varit lungt dock, peppar peppar. Hon börjar skolan till hösten och jag tror det kommer göra skillnad. Dels för att exponeringen av sjukdomar minskar (färre barn som nyser rakt ut, suger på leksaker etc etc) men också för att det är först vid skolålder som barn byggt upp ett hyfsat immunförsvar.

Så länge det "bara" handlar om förkylningar är det väl en sak - det är jobbigt men ganska lätthanterligt. Avdelningen jobbigare är ju magsjuka, då det blir så mycket... arbete. För att inte tala om hur bra man sover när man har en magsjuk unge i sängen. Minsta oväntad variation i andning/rörelse och man sträcker ut handen efter hinken... så slutar det med att man får byta alla sängkläder ändå. Fast värst var nog när vi hade en tämligen okontrollerad familjeepedemi av svinkoppor. Såg läbbigt ut men det dryga var att tvätta konstant i 3-4 veckor, byta handukar, sprita händer, lägga om sår. Bläh. I efterhand insåg vi att vi kunde undvikit en stor del av arbetet om vi hanterat det rätt från början. Vi har haft misstänkta fall av svinkoppor efter det men troligtvis motat olle i grind. Man lär sig iaf.

A och O vid t.ex. magsjuka och svinkoppor är hygien. Separat toa för den sjuke om möjligt. Torka av toa och handfat hela tiden, byta handuk etc. Men drygt är det. :)

Taggad Rivvern? :)

snappahead

Horizon

Har bara en än så länge. Svinkoppor är fint, det gick ett par gånger på klubben där jag tränade MMA. Tog ett tag att få bukt med då många inte fattade att de skulle hålla sig hemma med sina små öppna infekterade sår och att man kanske ska tvätta sig själv och sin gi lite då och då. *suck*

Toalett har vi bara en men man spritar så gott det går när magvirusen och annat är på g.

Brat

Mina är 21, 16 och 11, men nog drar de med sig magsjukor och förkylningar för det, inte lika svåra men ändå! ;D
-Brat