News:

No significant change

Main Menu

Norge väljer JSF

Started by griffin, November 20, 2008, 17:50:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Året för Dancing Queen? Säg det högt. :D Var inte alls säker på att jag var äldre än du! Jag är -68.

Jo, det liknar väl när Polen valde F-16, det verkade inte vara officerarnas önskan. Hur det nu är i Norge är jag inte säker på, men det är märkligt att politiker är så fega att de hela tiden viker sig för lite press från the US. Nu när det dessutom finns europeiska missiler tillgängliga.

Brasilien, Indien, Danmark, Schweiz, Nederländerna, Bulgarien, Kroatien och Rumänien som återstår just nu.

QuoteMärkligt att man stirrar sig blind på Stealth-tekniken. Den är en teknisk fluga som ger lite mindre synliga och fula flygplan idag, men som om fem år -- när riktig bredbandsradar är legio innanför alla radomer -- ger flygplan som är fullt synliga, men fortfarande jävligt fula. JAS-39 Gripen med framtidens radar slår F-35 JSF och andra Stealth-tramserier 10 gånger av 10.
Att tro något annat vittnar bara om bristande insikt i elektromagnetisk fältteori...
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article463668.ece

Ny Teknik-sajten suger för övrigt 100% CPU både för IE6 och Opera, ett helvete att navigera där.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Horizon: Det var ingen dålig diss av F-35 det där!

Helt seriöst framstår Gripen NG som minst lika vass som F-35 på många punkter. Supercruise, AESA-radar, Meteor etc.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Håller med, F-35 fick sig en ordentlig omgång i den artikeln. Nu är jag inte expert nog att kolla alla fakta eller så, men det är kul att någon lägger ner tid på att dissekera jänkarna då och då. Det behövs lite motvikt mot all propaganda. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Min allt annat än profesionella åsikt är att Gripen ÄR vass. Men tyvärr handlar det ju mycket om det du nämner Horizon - propaganda. Och politiskt rävspel.

En annan sak som 'stör' mig är tjötet om 5:e generationens flygplan. Det känns som något som man definierar lite utifrån vad man har. T.ex. så vill jänkarna framställa F-35 som 5:e generationen och Gripen som 4.5, tillsammans med bl.a. F-16 om man tittar på vissa ställen... Även om man tar senaste generationen F-16 och första generationen Gripen är jag tveksam. Men det är väl därför valt "NG", kanske taktiskt val.

Men som sagt... propaganda...

snappahead

F16_Filur

En sak som jag tycker är mycket märklig är denna oro för hur vissa köpare eventuellt ska börja tveka inför propagande, misskrediteringar och rävspel - som är falska. Jag menar, om man är beredd att lägga miljarder på att uppgradera sitt flygvapen och en avsevärd tidskostnad på utvärdering, ser man väl till att inte vara så okunnig att man går på något annat än 100% kalla fakta!?

Men det förutsätter förstås en sak, nämligen att de som ska ta besluten är lite bättre och mer lämpade för sådana beslut, än den genomsnittligt egotrippade och känslostyrda medborgaren. Vilket förstås alla politiker är.

Lupson

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp

#47
Quote from: Lupson on February 26, 2009, 23:29:05
Jag tror Gripen drabbats av:

http://sv.wikipedia.org/wiki/FUD

Exakt. Och tror man att de som beslutar om den här typen av inköp är några maskiner som fattar helt objektiva beslut enbart baserade på hårda fakta, så misstar man sig nog. De är människor precis som vi andra, och förutom känslor så har alla sina egna privata agendor vare sig de själva är medvetna eller inte.

Det är inte utan att Axel Oxenstierna fortfarande har rätt: An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur