News:

No significant change

Main Menu

Red Flag 2008

Started by griffin, July 10, 2008, 09:08:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Kommer vi ha "representant" på plats i år med månne? :)

Jag är fortfarande lite frustredad över bristen på informationen från förra övningen. Det mesta man kunnat läsa är mest spekulationer och tolkningar av förståsigpåare runt om i världen som antagligen inte är insatta. Och så några kortfattade officiella summeringar.

Vad jag förstår var det oerhört lärorikt på svensk sida och det gick bra rent allmänt. Men de konkreta detaljerna är få och konstigt vore väl annars. Men icke desto mindre frustrerande att inte känna till dem alls :)

Jag hoppas hur som helst att det går bra för de som åker över och att det blir minst lika givande som sist.

Enda vettiga länk jag hittat so far:

http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=17838

Fyll gärna på med fler länkar och info allt eftersom de dyker upp.
snappahead

griffin

snappahead

ft

Quote from: griffin on July 10, 2008, 09:08:09Jag är fortfarande lite frustredad över bristen på informationen från förra övningen. Det mesta man kunnat läsa är mest spekulationer och tolkningar av förståsigpåare runt om i världen som antagligen inte är insatta. Och så några kortfattade officiella summeringar.

Jaså, fick inte du gå på förbandschefens föredrag om det hela? :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Såg markpersonalen komma hem till F21 på fredag, hade läst att de skulle vara framme på fredag och när vi närmade oss Luleå efter ett besök på NOLIA mässan i Piteå så kom den första Hercen över E4 under inflygning, så jag styrde kosan till gamla Kallax där jag vet att de brukar ställa upp, efter en stund damp det andra ned, kul att se att det gick bra genom ovädret som syntes mot Norska hållet. Och om någon som var med läser detta, ställ er bakom baracken nästa gång så slipper man förklara för ungarna varför farbröderna står på rad och läcker!  ;)
-Brat

griffin

Quote from: ft on July 10, 2008, 09:20:45
Quote from: griffin on July 10, 2008, 09:08:09Jag är fortfarande lite frustredad över bristen på informationen från förra övningen. Det mesta man kunnat läsa är mest spekulationer och tolkningar av förståsigpåare runt om i världen som antagligen inte är insatta. Och så några kortfattade officiella summeringar.

Jaså, fick inte du gå på förbandschefens föredrag om det hela? :D

Nej, jag fick ju inte det. Men om jag blir medbjuden nästa gång så kanske? :D
Men tack för infon, då vet jag att NÅN vet NÅT ;)
snappahead

AndersO

Och så de sedvanliga bullerklagomålen  ;D

http://www.vk.se/Article.jsp?article=207653&sc=2

Intressant beskrivning av en ljudbang f.ö.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

ctrl

De tog inte in min kommentar... kanske för att jag kallade alla ovanför dalälven för fjollor ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

Läste artikeln och kommentarerna, men också nyheten just under "Moped körde omkull i Bureå" Snacka om nyhetstorka, måste ju köra omkull 100 mopeder per dag i detta land, själv har jag testat detta x antal gånger under mina 2Ã,½ år av mopedkörning på slutet av 70-talet, inte ens när jag blev påkörd av en bil och bröt benet skrevs det något om detta!

"Utredning om orsakerna" Kan man tänka sig att JAS-planen inte flög i överljudsfart, men mötte ett tätare eller glesare luftskikt när man låg nära gränsen, minns att jag skrev ovan om ett oväder som Herculesplanen passerade innan landning!? Eftersom JAS i den version som flögs till Nellies inte har supercruise möjlighet så undrar jag verkligen om det var meningen att flyga i överljudsfart, visst om man såg att bränslet räcker med råge, men hur lång är räckvidden med de extratankar som satt monterade, och så fort man öppnar kranen till grillringarna längst bak så borde det ju säga slurp i tankarna och risken att man i nödfall måste omdirigera tillbaka till Vidsel eller annan öppen flygplats blir lite svårare att utföra. Jag tvivlar ju på att man gjorde som vid hoppet över till Reykjavik och fyllde upp i Norge, även försvaret påverkas väl av prisnivån där!?
-Brat