News:

No significant change

Main Menu

Red Flag 2008

Started by griffin, July 10, 2008, 09:08:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

#8
Jo, i vår lokala tidning så fanns det idag en insändare som klagade på inramning när ostindiefararen Götheborg anlände för sin visit i Luleå, det första skribenten klagade på var att han inte fick se seglen torna upp sig ovan horizonten utan brandsprutan på en av de lokala bogserbåtarna skymde sikten, sedan var det ett JAS-plan som gjorde två passager en sväng och ett upptag, som störde hans 1700-tal stämning samt gjorde hans barn lomhört (håll för öronen på ungen då stolpskott) Att de kryllade av småbåtar på alla sidor av både bogserare och Götheborg, även direkt i skottlinjen för deras salutskott spelade tydligen ingen roll. Att sedan Götheborg utan segel tuffade in till kaj med sina stora dieslar och stängde av sina luftkonditionerade hytter påverkar tydligen heller inte 1700-tals stämningen. Av personal som seglat med Götheborg från Afrika till Australien så har jag fått upplysningen om att "inombords så liknar den vilken Finlandsfärja som helst" Visst vet jag att den byggts av trä och på rätt sätt så mycket det går, men annars utrustningsvis så är det ett modernt skepp.

Tänkte att detta passade till de andra klagomålen på flyget mm. Det kommer alltid finnas gnällspikar!
-Brat

Lupson

Brat: Finns det en Gripenversion som klarar Supercruise? (förutom Gripen NG eller vad den nya med F414 heter) Frågade en från Saab en gång (som var rätt frispråkig), hade mumlade något om supercruise i "kall väderlek". Fast samtidigt är det väl alltid typ -50 på hög höjd.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Phlerp


Magnus

Tyvärr var jag inte med i år eftersom jag är föräldraledig men jag med på Red Flag Alaska för 2 år sen.

Efter vad jag hört hitintills så gick det bra där borta och Sverige representerades med bravur. Samma egentligen som för 2 år sen.

griffin

Trevligt med föräldraledighet Mange! :)
Också trevlig länk där Phlerp. Även Gripentråden du nämnde har ju lite om det: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=84527&page=70 (blädra tillbaka några sidor).
snappahead

Rivvern