News:

No significant change

Main Menu

Salsams Dator köp

Started by Salsam, May 22, 2008, 23:04:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Salsam

Vänder mig åter igen till NOSIG för hjälp och stöd  :) Här brukar finnas folk som har förstående och kunskap  ;)

Jag ser mitt datorspelande som en hobby. Därför är jag beredd att lägga ner lite pengar på det (utslaget på de år man har datorn är det faktiskt inte så dyr hobby)
Just nu är jag trött på min gammla Dell (FM köp) och jag har precis löst ut den och kommer förhoppningsvis att sälja av dem med skärm.
Jag är ute efter en dator med grymma FPS, ArmA på max/max är målet ;D, men även BS med flyt i framtiden.
Jag har tidigare köpt lösa delar och plockat ihop en dator på det sättet, billigare men med brända moderkort fortfarande i minnet. Det var en självklarhet tills jag köpte Dellen och allt var färdigt och utan kompabilitetsproblem eller värmeproblem på köpet. Därför är jag nu mer inne på att köpa en "färdig" dator utan allt sånt strul.
Datorn skall hålla för 3 års spelande till (med nuvarande spel/dator utveckling) och jag behöver bara burken och en skärm.

Jag har kommit fram till följande (ev.) köp:

PROCESSOR                IntelÃ,® Coreâ„¢ 2 Duo E8500-processor (3,16 Ghz, 1 333 MHz FSB, 6 MB cache)   
OS                             Äkta Windows Vistaâ„¢ Home Premium - svenska   
SINNESRO                  1 års grundläggande garanti
BILDSKÄRM                FP/BL 2208WFP, Ultrasharp 22'' platt widescreenskärm (TCO99) DVI-D, svart m justerb ställ   
MINNE                       4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [4x1024]   
HÅRDDISK                  500 GB (2 x 500 GB) hårddisk med DataSafe lokal hårddisklösning    
GRAFIKKORT               Dual Crossfire TM 512 MB ATI Radeon 3870 HD   
OPTISK ENHET            16x DVD+/-RW (läs-/skrivbar DVD, CD)
LJUDPROGRAM            SoundBlasterâ„¢ XFIâ„¢ Xtreme Gamer-ljudkort   
HÖGTALARE                Dellâ„¢ AS501-högtalarpanel används endast med Dellâ„¢ UltraSharpâ„¢-plattskärmar   
MEDIAENHETER          19-i-1-mediekortläsare med Bluetooth
FÖRSÄKRING              3 års olycksskadesupport

Summa:  18.852 kr

Frågor:

1. Vad tror ni spontant?
2. Det är dubbla grafikkort på burken, vissa säger att det inte gör någon skillnad!? Är det så?
3a. XP vs. Vista - Vill köra XP (pga. spelen) men har hört att XP bara stödjer 3 Gb RAM , Vista kräver mer RAM men har kompabilitetsproblem med "äldre" spel (senaste LANet hade 99% XP, bara 1 Vista) - är det värt de pengarna för 4 Gb RAM?
3b. Någon som har spel erfarenhet av Vista? Är det mkt strul med spelen eller är/kommer att bli bättre med uppdateringarna?
3c. RAM minnes hastigheten är blott 667 MHz (finns ju DDR2 minnen med 1000 MHz hastighet nu) men med dubbla kanaler (?) betyder det dubbla hastigheten, 667*2= 1334 MHz minnes hastighet?
4. Skärmen har en responstid på 5 ms till skillnad från många andra som har 2 ms. Jag har själv inte märkt att skärmen inte hänger med på min nuvarande skärm som är 3 år gammal. Är risken att jag köper en snabb dator men att skärmen inte hänger med?
5. Dual vs. Quad  - Står i valet mellan en IntelÃ,® Coreâ„¢ 2 Duo E8500-processor (3,16 Ghz, 1 333 MHz FSB, 6 MB cache) eller en IntelÃ,® Coreâ„¢ 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 Ghz, 1 066 MHz FSB, 8 MB cache). Har hört att quad i princip bara är bra till grafik och video redigering/arbete och att det annars inte stöds i nuläget. Duon är lite dyrare och lite högre MHz än standard Quaden. Vilket ska jag sattsa på med tanke på vad jag skall använda min dator till?
6. Har ni några andra förslag på "Spel dator" för runt 20.000kr?
7. Kommer man någonsin bli nöjd?  ??? ::)

Från en som vill ha en ny dator.... NU!!!!  ;D ;D ;D

bALoO

Jag petar in ett litet förslag. Allt ihopplockat hos dustin home så det går nog att få billigare hos annan handlare.

ARCTIC COOLING CPU-FLÄKT SOCKET775...    215,00 kr    (för man behöver väl en fläkt?)
HITACHI DESKSTAR P7K500 500GB 7200...    695,00 kr    (en hdd kan vara bra att ha men du har redan?)
COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W    1 575,00 kr (lite kraft behövs nog för att driva grafikkorten)   
SAPPHIRE RADEON HD3870X2 1GB DDR3 ...    6 990,00 kr (2 kort är fler än 1)
ASUS P5E X38 SOCKET 775 ATX                    1 695,00 kr   (Anandtech gillade kortet ...)
INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB ...    1 725,00 kr (Kändes mer prisvärd än E8500)   
CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREM...    825,00 kr
COOLER MASTER MYSTIQUE MIDITOWER S...    940,00 kr  (Bara för att få en låda. Välj en du gillar)   
SAMSUNG DVDÃ,±R/RW/RAM DL 20X SATA B...    275,00 kr     
SAMSUNG SYNCMASTER 2493HM 24# WIDE...    4 695,00 kr (Anandtech gav skärmen bra kritik och 24" är mer än 22")

Allt som allt skulle detta paktet gå på 19 718,00 inklusive frakt och fakturaavgift.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

ctrl

Quote from: Salsam on May 22, 2008, 23:04:59

Frågor:

1. Vad tror ni spontant?
2. Det är dubbla grafikkort på burken, vissa säger att det inte gör någon skillnad!? Är det så?
3a. XP vs. Vista - Vill köra XP (pga. spelen) men har hört att XP bara stödjer 3 Gb RAM , Vista kräver mer RAM men har kompabilitetsproblem med "äldre" spel (senaste LANet hade 99% XP, bara 1 Vista) - är det värt de pengarna för 4 Gb RAM?
3b. Någon som har spel erfarenhet av Vista? Är det mkt strul med spelen eller är/kommer att bli bättre med uppdateringarna?
3c. RAM minnes hastigheten är blott 667 MHz (finns ju DDR2 minnen med 1000 MHz hastighet nu) men med dubbla kanaler (?) betyder det dubbla hastigheten, 667*2= 1334 MHz minnes hastighet?
4. Skärmen har en responstid på 5 ms till skillnad från många andra som har 2 ms. Jag har själv inte märkt att skärmen inte hänger med på min nuvarande skärm som är 3 år gammal. Är risken att jag köper en snabb dator men att skärmen inte hänger med?
5. Dual vs. Quad  - Står i valet mellan en IntelÃ,® Coreâ„¢ 2 Duo E8500-processor (3,16 Ghz, 1 333 MHz FSB, 6 MB cache) eller en IntelÃ,® Coreâ„¢ 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 Ghz, 1 066 MHz FSB, 8 MB cache). Har hört att quad i princip bara är bra till grafik och video redigering/arbete och att det annars inte stöds i nuläget. Duon är lite dyrare och lite högre MHz än standard Quaden. Vilket ska jag sattsa på med tanke på vad jag skall använda min dator till?
6. Har ni några andra förslag på "Spel dator" för runt 20.000kr?
7. Kommer man någonsin bli nöjd?  ??? ::)


1. Att köpa en dator som håller för 3 års spelande är tyvärr en utopi. Kanske kan du nå målet med en MLU av gfx och cpu
2. Klart att två kort gör skillnad men det är inte prisvärt. Se svar på fråga ett, köp ett vettigt kort nu och ett nytt om ca 20mån (allt ett till likadant om 20 mån till billigt pris)
3. Kör XP32 nu. Men du kan lika gärna slänga in 4GB redan nu, det är jämförelsevis billigt så skitsamma att allt inte utnyttjas. Vista sägs ha blivit mycket bättre med SP men jag planerar för att hoppa över Vista helt. Du vill ha snabbare minnen, minst PC6400, om du vill komma ens i närheten av 3års användande så måste du överklocka. Varför köra proc på ca3GHz när du enkelt tom. med luftkylning kan köra över 4GHz, snabbare minnen ger flexibilitet
4. Jag har inga problem med eftersläpning på min 20ms skärm. 2 eller 5ms lär nog extremt få personer se skillnad på. Datorns hastighet är ovesäntlig, btw, med de FPS man får med en bra burk idag så finns det ingen anledning att slå av väntan på screen refresh
5. Min åsikt är fortfarande att en dual ger mest kräm för pengarna, att en dual överklockar bättre är ytterligare ett skäl till att välja det framför quad
6. Återkommer, men 8400 är nog mest prisvärd som bALoO säger, köp en 24Ã,´skärm, snabbare minnen och ett Nvidiakort (Har inte pejl på vilket av dem som är vetigast just nu). Köp allt även DVD-brännaren med satakontakter
7. Nej
Control
87th Stray Dogs VFW


Lupson

Notera att både ATI och Nvidia släpper nytt på grafikkortssidan i mitten av juni.

ATI HD4870 kommer kosta ca 3000 kr i Sverige och enligt väldigt prel. uppgifter prestera ungefär lika bra som 2 st HD3870 i CrossFire. Har också hört siffran 25% snabbare än Nvidias nuvarande flaggskepp 9800GTX.

Nvidia släpper sina nya kort med GT200 GPU:n. Den kommer förmodligen vara 10-30% snabbare än ATI 4870, men också kosta minst 4000 kr.

Kanske kan vara värt att ha lite is i magen och vänta på att det släpps recensioner på dessa nya kort. Nvidia kommer nog vara snabbast, men ATI ligger rätt bra till gällande price/performance.

Angående XP vs Vista läste jag någonstans häromdagen att Vista i och med SP1 har likvärdig, om inte bättre, prestanda i spel än XP.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

Efter ytterligare efterforskningar och en hel del mindre hår på huvudet, har jag nu kommit fram till ett annat förslag på datorköp.
(Ju mer man letar, ju galnare blir man på det  >:( )
Och det där med bättre grafik kort.... vänta på bättre system tycker jag man gör övertiden.  :-\ (men tack för infon)

Låda               Antec Nine Hundred svart miditower
Nätagregat      Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS
Moderkort       Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775
Processor        Intel Coreâ„¢ 2 Duo E8500 3.16GHz
Minnen            Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
HD                  2xWestern Digital Caviar GP 500GB SATA2
Grafikkort        XFX GeForce 9800GX2 700M 1GB BLACK, HDMI, PCI- Express 2.0
Optisk enhet    Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA
OS                  MS Win Vista Home Premium Svensk
Skärm             Samsung 22" Wide Syncmaster 2232BW, Black, 1680x1050, DVI/VGA, 3000:1, 2ms
Garanti            Garanti 3 år - Skicka in + Support 3 år Komplett.se

Summa:   17.759,37 kr

Detta innebär att jag frångår dubbla grafik kort just nu, men har stöd för ytterliggare ett likadant kort i framtiden.
Jag har även inget SoundBlasterâ„¢ XFIâ„¢ Xtreme Gamer-ljudkort i detta paketet, utan räknar med ett bra internt ljudkort (7.1 ljud) alt. köpa till detta senare.
XFX GeForce 9800GX2 700M 1GB är, enligt TomÃ,´s hardware, det snabbaste grafik kortet på marknaden just nu. Detta innebär också att jag för första gången på flera år börjar använda GeForce istället för ATI. Skillnaden som jag har kunnat läsa mig till är, ATI lite långsammare men nästan halva priset - GeForce toppar alla tester men kostar mer.
Skärmen har något lägre upplösning än DellÃ,´s skärm. 1680x1200 vs. 1680x1050.
Moderkortet har en stor, bra kyl fläns. Lådan har många och stora fläktar. Minnena har bra kyl kapacitet.

Så om ingen annan har någon dålig erfarenhet av något av dessa system, avser jag lägga in min beställning imorgon, söndag.

Rivvern_

Vista... suck... Kom bara ihåg att avinstallera skiten innan nästa LAN.



Annars är det helt ok! GO FOR IT!

Salsam

Nästa års Halmstad LAN blir ett Vista ett krav för man skall få komma  ;)  ;D

ctrl

Quote from: Salsam on May 24, 2008, 20:37:43
Efter ytterligare efterforskningar och en hel del mindre hår på huvudet, har jag nu kommit fram till ett annat förslag på datorköp.
(Ju mer man letar, ju galnare blir man på det  >:( )
Och det där med bättre grafik kort.... vänta på bättre system tycker jag man gör övertiden.  :-\ (men tack för infon)

Låda               Antec Nine Hundred svart miditower
Nätagregat      Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS
Moderkort       Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775
Processor        Intel Coreâ„¢ 2 Duo E8500 3.16GHz
Minnen            Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB
HD                  2xWestern Digital Caviar GP 500GB SATA2
Grafikkort        XFX GeForce 9800GX2 700M 1GB BLACK, HDMI, PCI- Express 2.0
Optisk enhet    Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA
OS                  MS Win Vista Home Premium Svensk
Skärm             Samsung 22" Wide Syncmaster 2232BW, Black, 1680x1050, DVI/VGA, 3000:1, 2ms
Garanti            Garanti 3 år - Skicka in + Support 3 år Komplett.se

Summa:   17.759,37 kr

Detta innebär att jag frångår dubbla grafik kort just nu, men har stöd för ytterliggare ett likadant kort i framtiden.
Jag har även inget SoundBlasterâ„¢ XFIâ„¢ Xtreme Gamer-ljudkort i detta paketet, utan räknar med ett bra internt ljudkort (7.1 ljud) alt. köpa till detta senare.
XFX GeForce 9800GX2 700M 1GB är, enligt TomÃ,´s hardware, det snabbaste grafik kortet på marknaden just nu. Detta innebär också att jag för första gången på flera år börjar använda GeForce istället för ATI. Skillnaden som jag har kunnat läsa mig till är, ATI lite långsammare men nästan halva priset - GeForce toppar alla tester men kostar mer.
Skärmen har något lägre upplösning än DellÃ,´s skärm. 1680x1200 vs. 1680x1050.
Moderkortet har en stor, bra kyl fläns. Lådan har många och stora fläktar. Minnena har bra kyl kapacitet.

Så om ingen annan har någon dålig erfarenhet av något av dessa system, avser jag lägga in min beställning imorgon, söndag.

Om budgeten tillåter 20000:- så kör för faan med en 24Ã,´skärm så du får 1920x1200 (och 1600x1200) för de spel som kör 4:3 du kan väl tom få en vettig 24tum för under 3000 numera. Annars ser det sista förslaget riktigt bra ut.
Control
87th Stray Dogs VFW