News:

No significant change

Main Menu

eurovision

Started by granQ, May 13, 2007, 01:00:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

granQ

den som njöt av kvällen, han fick verkligen njuta. Vilken afton, synd att serbien tog hem det. Hade blivit sån succe om ukraina vann.. även om min röst låg på frankrike, romantiker som man är.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Rivvern_

Mja mja mja.... Serbien var värdiga vinnare det tycker jag. Men Ukraina..  En sån låt skulle man ju kunna ha spelandes vid fångövningar. Fångarna skulle ju erkänna allt, direkt.

griffin

Jag är kluven. Kan inte säga att speciellt många bidrag tilltalade mig. Men många verkar vara överens om att rätt låt vann och jag unnar dem det.

Men det känns som att hela grejen har äntrat en ny tidsålder. Röstningen talar sitt tydliga språk: De få "traditionella" schlagerländer hamnade på om inte sista fjärdedelen så åtminstone andra halvan av resultatfältet (om de ens var med!). Sverige fick vad jag såg inte en enda röst från något av "östländerna". Och de var till antalet ganska många. Man gillade inte vår musik helt enkelt. Fine.

Att skrika "kompisröstning" är kanske nära till hands men just det konceptet är ju knappast något nytt. Det har vi hållit på med jättelänge, innan det blev så här stort :) Problemet (om man nu tror på denna teori) är att de är fler. Men jag tror snarare det handlar om att man röstar på sånt som tilltalar en. Och det är klart att Norge och Sverige har lättare att relatera till varandras musik, precis som Vitryssland och Ukraina har till varandras.

Själv har jag alltid varit lite återhållsamt inställd till ESC, men med barn har det blivit lite engagemang vare sig jag vill det eller inte. Personligen tappade jag helt intresset för tävlingen i och med gårdagens resultat. Inte av besvikelse, inte av missunsamhet eller ens pga nån ev. kompisröstning. Nej, för att det tar för lång tid, och är för många länder vars musik jag inte kan/vill relatera till. Det är helt enkelt inte intressant längre.

Att låta bidrag som får After Dark att framstå som coola och där sången inte ens kommer i närheten av vad jag kan tänka mig Steven Hawkings presterar i duschen skall tävla mot en svensk etablerad "rockgrupp"s listetta är i sig ganska talande: det är svårt att jämföra. Och när sen den förstnämnda (som jag tyckte var väldigt underhållande men knappast bra) kommer tvåa och vi i sista kvarten...

Det finns helt enkelt för stora skillnader för att tävlingen skall vara intressant. SKillnader och mångfald är bra, men som tävling i musik betraktat är ESC inte kul längre.

Lite kul är det dock, nu sitter de gamla schlagerländerna i samma sits som Malta, Cypern & c/o har gjort i årtionden tidigare... :D Skall vi ha nån chans får vi skicka systrarna Graaf (eller motsvarande) i sjuksysterstass och pumps, eller som Aftonblaskan föreslog Ronny & Ragge. Tänka om helt enkelt. :P

En sannan positiv sak är röstningen. Skönt att slippa höra lågpoängarna och bara fokusera på 8, 10 och 12. Vet inte om det är nytt för i år men för mig var det det. Mycket bra.
snappahead

granQ

började med förra året om jag minns rätt (med skippa lägsta poängen).

England körde ju med "bröst och lättklädd, flygvärdinnor"  stilen vilket var landet som hade 0 poäng längst. Att malta kompis röstar (eller så många britter som är där nere och ringer kanske) förvånar väl inte, men kompisrösterna avgör inte så mycke. Visst kan man undra om seriben inte fick några poäng extra på grund av alla serbier som är "utflugna" ur landet plus att dom har så många länder där nere MEN det kan inte förklara att ukraina kom på en andra plats och att finland vann förra året, kompisröster från serbien?

Näh, tror snarare slaget stod mellan dom "ungdomar" som älskar tokiga saker, Lordi förra året, Ukraina i år, mot dom lite "mognare" människorna som röstar på sång.

Att sverige inte får högre placering förvånar mig inte alls (och tro inte att dom är enda etablerade bandet, frankrike som sjöng om kärlek på blandad franska och engelska var det bästa europaiska bidraget enligt mig) har funnits i 7 år, ukraina killen som är hel tokig har tunerat i USA och kanada och sålt miljoner skivor.

länge leve eurovision, härligt när alla människor på torget i Helsingfors stämnde upp i "nationalsången".. även om det är EU och inte Europa så.. same shit :)

Mina 2 eurocent från en europa vän.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Magnus

En liten konspirationsteori..

Håller med er alla om det kändes skumt igår och att alla öst-länder röstade på varandra osv. Dock känns det konstigt att alla länder i princip röstar lika där det mest otroliga är att Estland ger Ryssland sin 12:a. Det är känns som politik i det hela mer än att kidsen råkar gillar den låten som är mest politisk korrekt.

Jag tror hela skiten är riggad.

Brat

Jag har en kort teori och den är att många av de som röstar kommer från det land de röstar på, alltså inte att tyskar röstar på tyskland, men att många t.ex. turkar eller fd turkar boende i tyskland röstar på turkiet, att man en gång per år kan känna sig lite stödjande för sitt urspungliga land gör att man röstar i större utsträckning än vad folk som inte kan känna samma koppling gör. Denna teori förklarar Estland-Ryssland röstningen. Men ingen skall klaga på kompisröstning, sånt har alltid förekommit och nu sitter vi bara i samma situation som Magnus nämner ovan!
-Brat

ft

Fy fan vad skönt att vara ute i skogen hela helgen och missa eländet. :D

Surt att det var hockey också bara.

Förövrigt var

Att låta bidrag som får After Dark att framstå som coola och där sången inte ens kommer i närheten av vad jag kan tänka mig Steven Hawkings presterar i duschen

en helt suverän mening!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Inte politiskt korrekt kanske då :D

Kompisröstning tar jag med ro, vi i norden har en fin tradition med detta. Problemet är som sagt att vi är för få i jämförelse. Men jag tvivlar på denna konspirationsteori. Man röstar på det man gillar och kan relatera till.

Nej, problemet är att det är för många länder och på tok för stora kulturella/musikaliska skillnader. Utan att gå in på om det är praktiskt vettigt borde man *t.ex.* dela upp så öst och väst har varsin tävling. Färre deltagare i varje och en *aning* mer likartade musiksmak. Kalkoner och skrattretande bidrag kommer vi få ändå (och har alltid fått!). Vi behöver inte importera fågelskrämmor ända från Ukraina menar jag, de finns nästgårds!

I övrigt är det ju roligt att musiken bygger broar (även om man som Magnus blir lite fundersam ibland...). Men det finns gränser för hur långa broar man kan bygga :D

(Jag trodde nog inte heller the Ark skulle stå sig (möjligtvis i övre halvan dock), de hade en för i schlagersammanhang "svår" och udda låt. )
snappahead