News:

No significant change

Main Menu

eurovision

Started by granQ, May 13, 2007, 01:00:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

granQ

#8
Vi tar en 10 års period, vet inte hur länge tittarna har fått ringa in och bestämma men skulle tro 10 år?

England
Israel
Sverige
Danmark
Estland
Lettland
Turkiet
Ukraina
Finland
Serbien


Tror vi kan skippa kompisröstningen eller?


och glöm inte att i början av 1990 talet så vann ireland 3 år i rad.. "konspirationsteorier" då också kanske?

och lordi fick ju hem i hela europa, knepiga ukraina spelar i västeuropa och ryssarna själv tyckte sitt bidrag var väldigt västerländskt.. så vi behöver nog inte oroa oss över för långa broar.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

#9
Jag är inte riktigt med på noterna granQ....

Hur som helst, tyckte the Arks framträdande jämfört med deras tidigare var ganska svagt.

Om ni får spekulera, vem tror ni klarat sig bäst i finalen om ni fick välja nån ur svenska "uttagningen"?

edit: en sak jag tycker är lite intressant att fundera över.  Nu har man alltså successivt tagit in fler och fler länder i tävlingen. Och helt smärtfritt är det uppenbarligen inte. Men melodifestivalen är ju bara en kul grej. Annat är det med EU och Nato. Applicera problematiken på det senare...

Nåja, det är inte heller nån nyhet. Men icke desto mindre tycker jag senaste melodifestivalen kan ses som en liten påminelse om att större inte nödvändigtvis är bättre.
snappahead

granQ

min poäng var att det varit stor spridning och finland får ju trots allt räknas till västland och inte öst, vad vi än tycker om finnarna ;) alltså är inte påverkan av alla östländer så stort tycker jag.

det bidrag som hade haft chans, om man tänker på serbien vann så vet jag inget men det jag tyckte vi skulle skicka var den lilla blonda tjejen med silikonbröst i kort kort gul klänning..
också lite väl "icke politiskt korrekt" för land som sverige antar jag, MEN.

a) sjöng på italienska.. "genomslag i europa"
b) var sån sommar feeling, (kläderna och italienskan..)
c) jätte enkel låt.. "blabla la musica...blabla la musicaaaaa". Som Ukraina i år.
d) blond + svensk = "Last vote from turkey is 12 points to sweden".. med flera
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

Det går inte att tävla i musik. Att det ska vara så svårt att fatta. Melodifestivalen är ju bara ett spektakel och ska ses som ett sådant. Resultaten betyder ingenting.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

Tävla i musik går bra, så länge det är inom samma genre och det bara rör sig om musik.

Melodifestivalen och ESC handlar ju om så mycket mer, där det visuella kanske står ut mest. Dessutom är det musikaliskt väldigt brett vad som framförs på scen.

Hade alla framfört klassiska verk inom en viss tidsperiod hade det gått alldeles utmärkt att tävla med musik, men nu så är ju reglerna lite annorlunda... :-/ ;)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Hur gamla tanter har vi blivit när vi diskuterar detta ämne över huvud taget!?:D
-Brat

griffin

Allt kan diskuteras. :D Och vissa av oss är, i sammanhanget, gamla ... åtminstone :-I

Nej, förutom att jag får skylla poå att jag har barn så måste jag erkänna att det är intressant att dra paralleller mellan problematiken som ESC uppenbarligen dras med och EU / Nato.

Och talar vi EU / Nato är det nära till hands att komma in på bomber och granater och annat som flyger i luften. Så egentligen är detta bara en förberedande diskussion ;)
snappahead

Horizon

Hur ska man kunna tävla i musik då smaken är som rôven > klôven? Resultatet av omröstningen säger ingenting om vilken musik som är bäst utan endast vilken genre/typ av låt/musik/(scenspektakel) som fick flest röster. Ur resultatsynpunkt är en sån tävling lika intressant som att försöka jämföra vad som är vackrast av klockan 15.45 eller kvart i fyra.

Vad det däremot är, är underhållning för den som vill ha något att vila ögonen på medan man lyssnar på musik (ibland "musik"). Således är tävlingen som sådan helt ointressant. Punkt.

Slut från Horizontens åsiktsmaskin. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names